بازار جهانی فرش کماکان در تسخیر ایرانیان است

عصر کالا- رئیس مرکز ملی فرش ایران، اصالت صنعت فرش دستباف را برگرفته از تاریخ، فرهنگ، ذهن و خلاقیت مردم کشور دانست و گفت: بازار جهانی فرش کماکان در تسخیر ایرانیان است.

بازار جهانی فرش کماکان در تسخیر ایرانیان است
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۵ تير ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از ایرنا، فرشته دست پاک روز دوشنبه در جلسه کمیته فرش قم که در محل استانداری برگزار شد، اظهار داشت: هیچ یک از کشورهای تولید کننده فرش دستباف توان رقابت با فرش ایرانی را نداشته و از این پس نیز نخواهند داشت.
    وی ادامه داد: کشورهایی نظیر چین، نپال، هندوستان و پاکستان تلاش و سرمایه گذاری زیادی را در زمینه فرش دستباف انجام دادند، اما ایران هنوز در تولید و صادرات این محصول در فاصله زیادی از آنها قرار دارد.
    رئیس مرکز ملی فرش ایران، با تاکید بر اهتمام هرچه بیشتر اتحادیه های فرش نسبت به رونق هرچه بیشتر صنعت فرش، گفت: ما نیز به عنوان نماینده دولت در حوزه فرش باید تمام توان خود را در صیانت از این هنر و هموار نمودن مسیر رشد و توسعه آن به کار بگیریم.
    دست پاک با اشاره نقش مهم فعالان قم در بازاریابی و جذب مشتریان فرش در بازارهای جهانی گفت: با توجه به نوآوری و حرکت جدید فرش دستباف قم و ثبت فرش دستباف ابریشم به نام این استان، تعمیم آن به سایر تولیدکنندگان فرش دستباف کشور ضروری است و برای تحقق این هدف باید نمایشگاه فرش دستباف قم راه اندازی شود.
    طرح احداث نمایشگاه دائمی فرش قم نزدیک عوارضی آزادراه قم - تهران با توجه به حضور سالانه 20 میلیون گردشگر در این استان، در زمینی به مساحت 10هکتار مصوبه هیات دولت وقت در سال 1389 است که در سال های 90 تا 94 مبلغ 86 هزار و 520 میلیون ریال برای ساخت آن اختصاص یافت.
    این طرح تاکنون بیش از 90 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و تلاش ها برای تکمیل ساختمان، محوطه سازی، راه دسترسی و انشعاب های آن برای بهره برداری ادامه دارد و به گفته مسئولان امر هنوز زمان دقیق آن معلوم نیست.
    40هزار بافنده فرش ابریشم در مناطق مختلف قم از جمله روستاها وجود دارد.
    رئیس مرکز ملی فرش، این کالای صادراتی را دارای سه مزیت مهم از جمله نشان دهنده هویت فرهنگی، تاثیرگذاری بر اقتصاد به عنوان بزرگترین کالای تولید داخل پس از نفت و مشتقات نفتی و همچنین اشتغالزایی دانست و افزود: بر اساس آمارهای غیر رسمی، 2.5 میلیون تن به صورت مستقیم و 6 میلیون تن نیز به صورت غیر مستقیم در صنعت فرش کشور فعال هستند.
    دست پاک اذعان داشت: در میان اصناف مختلف هیچ صنفی به اندازه فرش بر حوزه اشتغال بویژه روستایی تاثیرگذار نیست.
    وی خاطرنشان کرد: مطابق اعلام سازمان برنامه و بودجه، در حالی که برای تولید یک شغل به 2 میلیارد ریال سرمایه گذاری نیاز است، در حوزه فرش می توان این کار را با حدود 200 میلیون ریال برای ایجاد سه شغل انجام داد.
    رئیس مرکز ملی فرش، اشتغالزایی روستایی را هم از مزیت های کارآفرینی فرش عنوان کرد و افزود: صنعت فرش می تواند از حاشیه نشینی که نتیجه مهاجرت بی رویه روستاییان به شهرها است، جلوگیری کند‌.
    وی یادآور شد: فرش تنها صنعتی است که محوریت آن بر بخش خصوصی قرار گرفته است، ولی صنایع دیگر بیشتر بر منابع دولتی متمرکز هستند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر