با مغز زنبور بهتر عکس بگیرید

عصر کالا- نتایج یک مطالعه جدید درباره نحوه درک رنگ زنبورهای عسل، منجر به پیشرفته‌تر شدن دوربین‌های دیجیتالی می‌شود؛ این امر بدین معناست که به زودی تصاویر گرفته شده توسط پهپادها یا گوشی‌های همراه طبیعی‌تر از همیشه خواهد شد.

با مغز زنبور بهتر عکس بگیرید
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۸ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر کالا» به نقل از ScienceAlert، زنبورها و انسان، بدون توجه به رنگ یا کیفیت نور، می‌توانند تشخیص دهند که یک گل قرمز است یا خیر؛ ترفند ذهنی که دوربین‌های دیجیتال مدرن هنوز با آن مشکل دارند. در واقع همه چیز به ثبات رنگ ختم می‌شود.

    دانشمندن دریافتند که زنبور علاوه بر دو چشم مرکب اصلی که رنگ گل را مستقیما تشخیص می‌دهد، دارای دو نوع گیرنده رنگی در چشم‌های جانبی (سه چشم اضافی در بالای سر) خود است که برای تشخیص رنگ در نور محدود استفاده می‌شود.

    جیر گارسیا، سرپرست ارشد این پژوهش از دانشگاه استرالیا، می‌گوید: «از دید فیزیک، سنجش چشم جانبی از رنگ نور به مغز اجازه می‌دهد که روشنایی رنگی طبیعی را کاهش دهد که در غیر این صورت به درک اشتباه رنگ منجر می‌شود. اما برای درست بودن این موضوع، اطلاعات از چشم‌های جانبی باید با رنگ‌های دیده شده توسط چشم‌های مرکب تطابق داشته باشد».

    در گذشته گمان می‌شد که زنبورها نیز مانند انسان‌ها برای اصلاح کردن ثبات رنگ از نوعی سازگاری رنگی بهره می‌برند. این امر مشابه تنظیم سفیدی یک عکس برای اصلاح نور محیط است.

    نتایج مطالعه جدید نشان‌دهنده آن است که زنبورها در حال انجام کار متفاوتی هستند: دانشمندان با ردیابی فعالیت‌های عصبی چشم جانبی متوجه شدند که این اطلاعات به ناحیه کلیدی فرآیند رنگ در مغز زنبور فرستاده می‌شود.

    این سه چشم کوچک روی سر زنبور میزان نور رسیده از آسمان را اندازه‌گیری می‌کند و می‌تواند تنظیمات را مطابقا اعمال کند تا رنگ گل به صورت درست تشخیص داده شود؛ این امر برای زنبوری که به دنبال گرده است مهارت بسیار مهمی به شمار می‌آید.

    تاکنون هدف از وجود چشم جانبی در زنبور کاملا مشخص نبود، برخی عقیده داشتند چشم جانبی به ثبات زنبورها در هوا کمک می‌کند.

    سپس محققان اصول و قوانین ریاضی اطلاعات جمع‌آوری شده درباره چشم جانبی و چشم مرکب را پیاده‌سازی کردند؛ اصولی که در نهایت برای برنامه‌ریزی اپلیکیشن جدیدی استفاده می‌شود تا بتوان از ترفند مشابهی در دوربین گوشی هوشمند یا ربات اکتشافی بهره برد.

    آدریان دیار، یکی از اعضای تیم تحقیقاتی، در این باره گفت: «برای سیستم‌های دیجیتالی مانند دوربین یا ربات، رنگ اشیا اغلب تغییر می‌کند. در حال حاضر برای حل این مشکل، فرض می‌شود که دنیا خاکستری است که این امر تشخیص رنگ میوه نارس یا شن و ماسه غنی از مواد معدنی را بسیار دشوار می‌کند؛ برای مثال روش‌های تصویربرداری رنگی پهبادها در فضای باز را محدود می‌سازد».

    مدل مطرح شده توسط دانشمندان مطابق با رفتارهای ویژه‌ای از دنیای واقعی است؛ از جمله روشی که زنبور عسل تحت تابش نور مصنوعی برای یافتن گل مناسب استفاده می‌کند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر