با ما به روز باشید

 راهکارهای عکسبرداری بهتر با موبایل

عصر کالا- نورپردازی هنگام عکاسی آنچنان اهمیت دارد که یک عکس خوب را تبدیل به یک عکس عالی می کند.

 راهکارهای عکسبرداری بهتر با موبایل
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۳:۰۰

    به گزارش سرویس فضای مجازی خبرگزاری صدا و سیما ؛ شاید شما هم دیده باشید که امروزه در اینستاگرام یا دیگر شبکه های اجتماعی خودشان را به عنوان عکاس معرفی میکنند. خیلی از آنها عکس هایی که در صفحه شان گذاشتند را با موبایل گرفته اند اما وقتی نگاه می کنید خیلی به‌نظرتان عکس خوبی می آید و شاید دوست داشتید که شما هم در انجام این کار مهارت داشتید.

    واقعیت امر این است که فقط چند نکته‌ی ساده درباره ی عکس گرفتن با موبایل وجود دارد که با رعایت آنها شماهم می توانید عکس های عالی ای بگیرید و آنها را با دوستانتان به اشتراک بگذارید. در ادامه 10 تا از کاربردی ترین نکات هنگام عکس گرفتن با موبایل برای شما آورده شده.

    1.حواستان به نور باشد
    درست است، حتما خودتان هم میدانید که نورپردازی عکس خیلی مهم است و این چیزی است که یک عکس خوب را تبدیل به یک عکس عالی میکند. به سایه هایی که روی اشیا می افتد نگاه کنید. نوری که از ساختمان ها بازتاب میشود یا سایه که روی آنها افتاده است را مد نظر داشته باشید. در ساعت آفتابی روز به عکس برداری بپردازید و نور خورشید را در عکس هایتان به بازی بگیرید. این مسئله را هیچگاه فراموش نکنید که موبایل ها به تنهایی خیلی کارشان در عکسبرداری در نور کم و ضعیف خوب نیست، پس بهترین عکس را زمانی میتوانید بگیرید که نور مناسبی داشته باشید.

    2. خودتان نزدیک سوژه بروید،
    از زوم موبایل استفاده نکنیدهیچوقت از زوم موبایل استفاده نکنید چون این اولین قدم برای گرفتن یک عکس بد با موبایل است. اگر میخواهید روی چیزی زوم کنید از پاهایتان استفاده کنید و به سوژه نزدیک شوید! نمیخواهیم اینجا خیلی بحث تکنیکی اش را پیش بکشیم اما فقط این را بدانید که زوم کردن روی سوژه ی عکسبرداری اصلا توصیه نمیشود.

    3. مراقب لرزش ها باشید
    همه‌ی دوربین ها حتی دوربین های بزرگ هم هنگام عکسبرداری لرزش دارند. کلید حل مشکل این است که تمرین کنید چگونه گوشی را در دست خود نگه دارید( بجای حالت عمودی آن را افقی نگه دارید چون قاب بیشتری و در نتیجه کنترل بیشتری روی گوشی دارید). از قبل انتخاب کنید که از چه چیزی میخواهید به عنوان شاتر استفاده کنید( دکمه ی دوربین، دکمه‌ی دوربین برنامه ای که استفاده میکنید، استفاده از سه پایه و تایمر و یا دکمه های ولوم گوشی). هدف از انجام این کارها این است که شما بتوانید عکسی صاف و بدون نویز ولرزش داشته باشید.
    سعی کنید در هنگام عکسبرداری از اجسام متحرک از حالت burst یا پشت سر هم استفاده کنید، اینطوری بعدا میتوانید بهترین عکسی که گرفتید را انتخاب کنید.

    لطفا از فلش هم مثل زوم در عکسبرداری استفاده نکنید

    4. به زوایا توجه کنید
    پرسپکتیو یا دیدتان را نسبت به چیزها تغییر دهید. چون تغییر دید نه تنها باعث میشود عکس بهتری بگیرید بلکه در عکس نمایان خواهد کرد که سوژه واقعا از دید شما چه شکلی است و آن را چگونه میبینید. بنابراین روی زمین بنشینید، بالای بلندی بروید و کلا تا جایی که میتوانید زوایای مختلف را برای عکسبرداری از سوژه امتحان کنید.


    5. نرم افزارها
    عکاسی با موبایل خیلی جالب است و دلیلش هم هزاران برنامه ی عکاسی ای است که میشود از آنها استفاده کرد. برنامه‌ی موردعلاقه تان را پیدا کنید و بعد از آن خواهید دید که چقدر میتوانید عکس های زیباتر و بهتری بگیرید.

    6. صفحه ی موبایلتان را تمیز کنید
    این یک قانون ساده است، صفحه ی موبایلتان را تمیز کنید! این درست مثل وقتی می ماند که شیشه ی ماشینتان کثیف باشید و نسبت به بیرون دید خوبی نداشته باشید. یک عکس با صفحه تر وتمیز بهتر از یک عکس با صفحه‌ی کثیف و چرب است.

    7. کیفیت و کمیت
    موضوع مهم در اینجا این است که هرچه بیشتر عکس بگیرید بیشتر احساس راحتی میکنید و بیشتر متوجه میشوید که دوست دارید در عکاسی چه مسیری را در پیش بگیرید. فقط تنها چیزی که باید اینجا مدنظر داشته باشید شارژ باطری و حافظه ی گوشی است که آن هم با یک مدیریت ساده حل شدنی است.

    8. فلش نه!
    لطفا از فلش هم مثل زوم در عکسبرداری استفاده نکنید. البته اگر به کیفیت عکس خود اهمیت میدهید! اگر کمی دور و اطراف سوژه بگردید و سوژه را از زوایای مختلف با نورطبیعی تست و بررسی کنید هیچ وقت به فلش احتیاج پیدا نخواهید کرد.

    9. شیشه ها
    آینه ها، شیشه ها، گودال های آب، عینک، سطوح صاف و براق… تمام اینها بازتاب های جذابی از نور و اجسام ایجاد میکنند. حتما امتحان کنید.

    10. خوش بگذرانید
    این آخرین و تنها قانونی است که شما باید آن را رعایت کنید. اگر به هیچ کدام از نکاتی که گفته شد گوش نکردید هم نکنید، اما این نکته را مدنظر داشته باشید. میتوانید به گروه های مختلف عکاسی بپیوندید یا با دوستانتان با هم به عکاسی بپردازید، اینطوری که با بقیه یاد میگیرد و تمرین میکنید خیلی بیشتر خوش میگذرد و ببیشتر انگیزه و الهام میگیرید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر