تفاوت قیمت در بازار کامپیوتر

دشواری‌های ایجاد سایت مرجع قیمت کالا

عصر کالا- بازار کامپیوتر حالا در شرایط دشوارتری از پیش برای روند تبادلات روزانه قرار دارد. تغییرات نرخ ارز و نوسانی شدن قیمت‌ها حالا به مساله‌ای بدل شده که راه‌اندازی یک سایت مرجع برای تعیین قیمت کالاهای کامپیوتری دشوارتر شود. سایتی که یک تفاهم مشترک میان سازمان گمرک کشور و اتحادیه رایانه در پایتخت است.

دشواری‌های ایجاد سایت مرجع قیمت کالا
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از دنیای اقتصاد، در حال حاضر بر اساس مقررات گمرک، مرجع تعیین قیمت کالاها از سوی ارزیابان گمرک سایت‌های مختلف هستند و به‌طور مشخص یک سایت مرجع برای تعیین قیمت کالاها وجود ندارد و این افراد بر اساس بررسی‌هایی که انجام می‌دهند قیمت کالا را در مرحله ترخیص از گمرک مشخص می‌کنند. چندی پیش برای برطرف شدن ابهامات در این زمینه گمرک پیشنهاد راه‌اندازی سایت قیمت کالاها را به هر صنف ارائه داد. پس از آن نیز بود که رئیس اتحادیه رایانه تهران با اعلام اینکه تا مهرماه سال‌جاری این سایت فعال خواهد شد، بر رفع تمام ابهامات در این زمینه تاکید کرد. با این وجود اما فعالیت این سایت هنوز با مشکلاتی مواجه است؛ ازجمله اینکه قیمت‌های درنظر گرفته‌شده از سوی اتحادیه مورد موافقت مسوولان گمرک نیست. به گفته موچهر زند، نایب‌رئیس اتحادیه رایانه تهران برای در نظر گرفتن یک سایت مرجع قیمت میان اتحادیه رایانه و اداره گمرک تفاهم اولیه انجام شده اما برای اجرا شدن این ایده نکات ظریفی هنوز وجود دارد که مانع از فعال شدن این سایت می‌شود.

    « نکته فعلی عددی است که از طرف اتحادیه ارائه می‌شود و باید مورد قبول گمرک واقع شود. در حال حاضر عددی که از اتحادیه به گمرک ارائه می‌شود با آنچه در سایت‌های دیگر ارائه شده متفاوت است. در حال حاضر واردکننده با یک عدد و قیمت مشخصی کالا را می‌خرد؛ اما گمرک با قیمت بالاتری آن‌را تعرفه‌گذاری می‌کند. بنابراین در حال حاضر برای راه‌اندازی چنین سایتی نیاز به بررسی نقاط مختلف آن از سوی اتحادیه و گمرک است.» با این وجود پیش از این نیز مدیرکل دفتر ارزش و تعرفه گمرک ایران در مورد تعیین ارزش کالاها اعلام کرده بود که بهترین گزینه برای تعیین ارزش کالاها در گمرک خود فعالان اقتصادی و تشکل‌ها هستند. «از همه تشکل‌های اقتصادی دعوت می‌کنم تا در این مورد ما را همراهی و به گمرک در تعیین ارزش کمک کنند.»

    خداکرم اسکندری همچنین درباره حقوق ورودی گمرک نیز اعلام کرده بود: «قبول داریم که هر چه حقوق ورودی گمرک کمتر باشد، قاچاق کمتر می‌شود و در این راستا شاید واقعا لازم باشد که 9 درصد مالیات ارزش‌افزوده وارداتی حذف شود که باید روی این موضوع بررسی بیشتری صورت بگیرد.» اسکندری همچنین درباره طولانی شدن روند ترخیص کالاها از گمرک نیز اعلام کرد: «واردکنندگان خوشنام می‌توانند با اعلام سوابق ترخیص خود در یکی دو سال گذشته به گمرک به‌صورت شفاف، از مزایایی بهره‌مند شوند، مانند اینکه به‌دلیل اعتماد گمرک به این واردکنندگان کالاهایشان زودتر ترخیص می‌شود.»  به نظر می‌رسد در شرایط فعلی وجود یک سایت مشخص و معتبر برای تعیین نهایی قیمت می‌تواند کمک موثری به برقراری تعادل و ایجاد توازن در قیمت کالاهای کامپیوتری در بازار باشد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر