سرمایه گذاری مناسب دولت یازدهم در صنعت لوازم خانگی

عصر کالا- دبیرکل و رئیس ستاد برنامه ریزی و اجرایی انجمن صنایع لوازم خانگی ایران گفت: سال ۸۶ مجموع صادرات لوازم خانگی کشور به حدود ۹۰ میلیون دلار می رسید، اما در سال ۹۴ این صادرات به بیش از ۳۵۰ میلیون دلار (بدون در نظر گرفتن صادرات ظروف) افزایش یافته است.

سرمایه گذاری مناسب دولت یازدهم در صنعت لوازم خانگی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از ایرنا، «حبیب الله انصاری» امروز افزود: طی سال های گذشته در دولت «تدبیر و امید» توجه خوبی از نظر کمّی به صنعت لوازم خانگی شده و سرمایه گذاری مناسبی برای افزایش تولید انجام شده است.
    به گفته این فعال بخش خصوصی، در همه جای جهان کارخانجات سعی می کنند توسعه کمّی داشته و بزرگتر شوند، زیرا این امر خود موجب گسترش تحقیق و توسعه (R&D)، فناوری و بکارگیری متخصصان می شود؛ اما اگر دامنه فروش تولیدات کم و محدود باشد، نمی توان چنین امکاناتی را مهیا کرد.
    وی با اشاره به مواجهه صنعت لوازم خانگی با رکود در سال های گذشته که کماکان در دل این صنعت رخنه کرده، تصریح کرد: با این وجود تولیدکنندگان داخلی از غافله جهانی عقب نمانده و با دریافت آخرین فناوری های روز جهان، حتی برای تولید برخی برندهای خارجی در داخل کشور سفارشاتی دریافت کرده اند.
    انصاری ادامه داد: این موضوع از این جهت که زمینه را برای صادرات تولیدات از ایران به سایر کشورها فراهم می کند، مهم است و امروز نیازمند انجام سرمایه گذاری مشترک با خارجی ها هستیم.
    دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران خاطرنشان کرد: ایران با دارا بودن نیروی کار فراوان، انرژی ارزان، واقع شدن در کریدور شمال- جنوب و همسایگی با 15 کشور، از جذابیت های بالایی برای خارجی ها برای حضور در کشور برخوردار است.
    وی با تاکید بر اینکه امروز تولیدات داخلی لوازم خانگی با محوریت صادرات انجام می شود، تصریح کرد: در حالی که سال 86 مجموع صادرات لوازم خانگی کشور به حدود 90 میلیون دلار می رسید، اما در سال 94 این صادرات به بیش از 350 میلیون دلار (بدون در نظر گرفتن صادرات ظروف) افزایش یافته است که قطعا آمار صادرات سال گذشته به مراتب بیشتر از این ارقام است.
    انصاری اضافه کرد: با برنامه ریزی آقای روحانی در دولت دوازدهم و رفع مشکلات بانکی، توسعه صادرات این محصولات بیش از گذشته میسر خواهد شد.
    وی، یکی از دغدغه های فعالان این بخش را بالا بودن نرخ تسهیلات بانکی برشمرد و گفت: در حالی که رقبای ایران در بازار لوازم خانگی، محصولات خود را با بهره مندی از تسهیلات ارزان قیمت با سودهای چهار تا پنج درصدی تولید می کنند، اما در ایران سود تسهیلات بانکی بین 20 تا 30 درصد است که توان رقابت پذیری آنها را کاهش می دهد.
    این فعال بخش خصوصی تاکید کرد: کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی، به مثابه نوعی سرمایه گذاری برای دولت است؛ زیرا در نهایت توسعه صادرات کشور را به دنبال خواهد داشت.
    وی همچنین خواستار برخورد ریشه ای و قاطع با مساله قاچاق و تجدید نظر در برخی قوانین سرمایه گذاری شد که امروز دیگر متناسب با سرمایه گذاری های کشور نیستند.
    دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران با تاکید بر اینکه دولت در چهار سال گذشته در راستای توسعه اقتصادی و سرمایه گذاری گام برداشته، خاطرنشان کرد: توسعه اقتصادی باید مبتنی بر تولید فرآورده های صنعتی با ارزش افزوده بالا باشد.

    ** تبلیغ بلورجات ترک با جوایز جذاب
    وی در پایان با انتقاد از برخی فروشگاه های سطح پایتخت که حتی با جوایزی نظیر خودروهای خارجی، خرید بلورجات ترک را تبلیغ می کنند، یادآوری کرد: این در حالی است که ایران تولیدکننده یکی از بهترین چینی جات و بلورجات در جهان است و انتظار می رود مصرف کنندگان ایرانی کالای ایرانی خریداری کنند.
    به گزارش ایرنا، چهارم بهمن ماه 1394 سخنگوی انجمن صنفی تولید کنندگان لوازم خانگی در یک نشست خبری، ارزش بازار لوازم خانگی ایران را سالیانه 200 هزار میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: 150 هزار میلیارد ریال از این بازار در اختیار شرکت های خارجی و 50 هزار میلیارد ریال در دست شرکت های تولیدکننده داخلی است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر