فرصت ها و تهدیدهای بازار لوازم خانگی؛

۲۰۰ میلیون تومان، کف سرمایه برای آغاز به کار فروشگاه لوازم خانگی

عصر کالا- فارغ ازهزینه خرید، رهن یا اجاره مغازه یا فروشگاه، برای ورود به حرفه فروش لوازم خانگی باید ۲۰۰ میلیون تومان سرمایه داشته باشید تا از هر کالایی چند نمونه در فروشگاه داشته باشید.

۲۰۰ میلیون تومان، کف سرمایه برای آغاز به کار فروشگاه لوازم خانگی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از پول نیوز، درحالیکه فروشگاه های لوازم خانگی، مشتریانی دائمی دارند اما با این وجود، فعالیت دراین حرفه همیشه سود آور است، گپ و گفتی با فروشندگان لوازم خانگی و نگاهی به آمار فروشگاه های لوازم خانگی که طی چند سال اخیر بسته شده اند، گواه این ماجراست، اما باز هم فروش لوازم خانگی از آن دست فعالیت هایی است که بسیاری از بازنشستگان وجوانان جویای کار تلاش دارند که در این حرفه مشغول شوند، باز شدن مغازه هایی فاقد مجوز اتحادیه و بدون تابلو در گوشه  و کنار شهر به خوبی این موضوع را تایید می کند.

    اما اگرشما قصد ورود به این حرفه را دارید در گام اول باید پروانه کسب برای آغاز به کار فروشگاه را داشته باشید یعنی سرقفلی یک مغازه یا فروشگاه را به اتحادیه لوازم خانگی ارائه دهید و سپس با سرمایه ای حدود 200 میلیون تومان فروشگاه را پرازلوازم خانگی کنید.

    اما باید این موضوع را هم مد نظرداشته باشید که مجوز فروش لوازم خانگی چندین نوع است که عبارتند از: مجوز لوازم ریز خانه و آشپزخانه مانند اتو، ساندویچ ساز و ...، لوازم بزرگ از جمله یخچال، ماشین لباسشویی و لوازم ویترینی که بیشتر برای مکان های صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد و شما باید درابتدا مشخص کنید که قصد فروش کدام یک از انواع لوازم خانگی را دارید، برای صدور مجوز آغاز به کار یک فروشگاه لوازم کوچک خانگی باید مغازه ای با حداقل متراژ 12 متر، برای لوازم بزرگ نیاز به متراژی بیش از 20 متر و برای لوازم ویترینی باید مغازه ای انتخاب کنید که حداقل 50 متر فضا داشته باشد تا بتوانید مجوز لازم را از اتحادیه لوازم خانگی دریافت کنید.

    آیا فروش لوازم خانگی نیاز به اطلاعات خاصی دارد؟

    دریافت مجوز فروش لوازم خانگی از هرنوع نیاز به اطلاعات مخصوص همان دسته و رده را دارد زیرا مشتری در هنگام خرید نیاز به اطلاعاتی دارد که این اطلاعات را باید از فروشنده دریافت کند، شاید به همین دلیل است که بسیاری از فروشگاه های غیرمجاز لوازم خانگی که در سطح شهر فعالیت می کنند چندان پیگیر دریافت مجوز نیستند زیرا اطلاعات خاصی درباره لوازم خانگی ندارند.

    محمد طحان پور، رییس اتحادیه لوازم خانگی می گوید: برای ورود به این حرفه آزمون ویژه ای در نظر گرفته نشده است اما درزمان حضور متقاضیان در اتحادیه، از آنها خواسته می شود که درباره سابقه فعالیت هایشان توضیح دهند و اعلام کنند که درصورت دریافت مجوز، با چه بنکدارانی درارتباط خواهند بود.

    وی ادامه می دهد: پس از تکمیل مدارک و فرم ها، پرونده متقاضی به کمیسیون ارائه می شود و سپس فرد باید در آنجا به سوالات اعضای کمیسیون درباره سابقه، نحوه فعالیت و ... پاسخ دهد.
    طحان پور اضافه می کند: اگرچه به هیچ جوانی توصیه نمی کنم که وارد حرفه لوازم خانگی شود اما اتحادیه برای ورود به این حرفه سخت گیری نمی کند و برای صدور پروانه کسب به دو موضوع اهمیت می دهد: اولین موضوع داشتن سرقفلی (اجاره یا خرید) و بعدی، مالیات بر درآمد دارایی است.

    وی می گوید: البته داشتن اطلاعاتی درباره لوازم خانگی برای متقاضی کسب پروانه فروش این لوازم هم مورد نیاز است.

    سرمایه لازم برای راه اندازی فروشگاه لوازم خانگی

    برای ورود به حرفه فروش لوازم خانگی علاوه بر دارا بودن فروشگاه، نیاز به سرمایه ای برای خرید لوازم خانگی، انبار، حقوق کارگر و ... است. به گفته طحان پور بهتر است که متقاضیان و علاقه مندان به دنبال خرید یا اجاره فروشگاه هایی با متراژ بالای 20 متر باشند تا بتوانند راحتتر فعالیت کنند و اجناس متنوعتری را در فروشگاه ارائه کنند.

    وی می گوید: خرید یا رهن و اجاره مغازه ای در بورس فروش لوازم خانگی از جمله امین حضور و جمهوری نیاز به سرمایه زیادی دارد و فروش در فروشگاه های مناطق پرت چندان به صرفه نیست.
    این فعال حوزه لوازم خانگی اضافه می کند: فارغ ازهزینه خرید، رهن یا اجاره مغازه یا فروشگاه، برای ورود به حرفه فروش لوازم خانگی باید 200 میلیون تومان سرمایه داشته باشید تا از هر کالایی چند نمونه در فروشگاه داشته باشید.

    200 میلیون تومان، کف سرمایه برای آغاز به کار فروشگاه لوازم خانگی

    طحان پور اضافه می کند: جدا از اجاره و خرید فروشگاه و همچنین سرمایه ای برای خرید انواع لوازم خانگی، نیاز به یک انباری برای نگهداری مابقی لوازم است زیرا در یک فروشگاه 20 متری، کالای چندانی چیده نمی شود و برهمین اساس باید هزینه اجاره یک انباربه علاوه کارگر و دستیار هم درنظر گرفته شود.

    کسب نمایندگی و متراژ بالای 150 متر

    دریافت مجوز نمایندگی یک برند لوازم خانگی، بین متقاضیان ورود به این حرفه طرفداران خاص خود را دارد اما موضوعی که باید در نظرگرفته شود این است که برای بازکردن فروشگاهی که نمایندگی یکی از برندهای معتبرلوازم خانگی را داشته باشد متراژ 20، 30 و 50 کفایت نمی کند و برای گرفتن مجوز باید حداقل یک فروشگاه 150 متری خریداری یا اجاره کنید زیرا در نمایندگی یک برند باید تمام انواع یک کالای خانگی موجود باشد، ضمن اینکه کالاهای تولید هر برند متفاوت و متنوع هستند.

    درآمد متوسط یک فروشنده لوازم خانگی

    درحال حاضر بسیاری از فروشندگان لوازم خانگی تصمیم به بستن فروشگاه خود دارند تعدادی هم طی همین دوسه ماهی که از سال 96 گذشته است از این حرفه خداحافظی کرده اند، وضعیت نامناسب صنف فروشندگان لوازم خانگی موضوعی است که طحان پورهم به آن اشاره می کند و می گوید: وضعیت فروشندگان فروشگاه های اجاره ای  بدتر از سایر فروشندگان است.

    وی ادامه می دهد: بسیاری ازفروشگاه های لوازم خانگی در سال 95 تعطیل شدند چون حاشیه سود چندانی در این حرفه وجود ندارد و دلیل آن هم این است که عرضه بیشتراز تقاضاست و رقابت شدیدی هم میان برندهای مختلف و فروشگاه های متعدد وجود دارد ضمن اینکه دریافت مالیات های سنگین هم از جمله مشکلاتی است که فروشندگان لوازم خانگی با آن روبرو هستند.
    به گفته طحان پور، در این میان، فروشندگان لوازم خانگی با رقابت شدیدی بین یکدیگر روبرو هستند و باید تلاش کنند تا مشتری بیشتری را جذب کنند.

    این فعال حوزه لوازم خانگی به جوانان توصیه می کند که وارد این حرفه نشوند و سرمایه خود را به سمت بازکردن کافی شاپ، رستوران و سوپرمارکت متمرکز کنند.

    وی اضافه می کند: با وجود تمام اما و اگرهایی که در این حرفه وجود دارد، درآمد یک فروشنده لوازم خانگی که فروشگاهی با متراژ متوسط دارد، ماهیانه بین 2 تا 3 میلیون تومان است.

    سود فروش لوازم خانگی

    سود فروش کالای لوازم خانگی کم است، براساس عرف، کالا باید 10 درصد تا قیمت کارخانه و 7 درصد بیشتر از قیمت بنکدار دراختیار مصرف‌کننده قرار گیرد.

    طحان پور می گوید: در سایر فعالیت ها می توان بدون ارائه خدمات پس از فروش و مشکلات مربوط به کالای قاچاق و ...، سود بیشتری کسب کرد اما در حرفه فروش لوازم خانگی این گونه نیست. به عنوان نمونه در حال حاضر، فروشندگان تلویزیون 3 میلیون تومانی در بورس این کالا(خیابان جمهوری) با 40 هزار تومان سود این کالا را به فروش می رسانند و برای همین سود 40 هزار تومانی هم باید برای جذب مشتری با یکدیگررقابت کنند.

    سود در فروشگاه های لوزام کوچک خانگی است

    درحالی که رییس اتحادیه لوازم خانگی ورود به این حرفه را به هیچ جوانی پیشنهاد نمی دهد اما معتقد است که می توان در فروشگاهی که لوازم خانگی کوچک دارد سود مناسبی به دست آورد به شرطی که در این فروشگاه چینی و کریستال هم فروخته شود.

    طحان پور می گوید: البته ممکن است فروشندگان این نوع فروشگاه ها به علت فروش چینی و بلوراز سوی اتحادیه چینی و بلور تذکر دریافت کنند و از ادامه فروش این لوازم منع شوند اما فروش لوازم خانگی کوچک به همراه چینی و بلور سود بهتری به همراه دارد.

    رکود نیست

    بسیاری از فروشندگان لوازم خانگی، مهمترین مشکل این حرفه را رکود حاکم بر آن طی چند سال اخیر می دانند مساله ای که از سوی رییس اتحادیه لوازم خانگی پذیرفته نیست، طحان پور می گوید: در تولید و واردات لوازم خانگی رکودی مشاهده نمی شود و در سال گذشته حجم تولید و همچنین واردات افزایش یافته است و حجم خرید هم کاهش نیافته است زیرا لوازم خانگی، نیاز همیشگی مردم است.

    وی ادامه می دهد: وجود فروشگاه های الکترونیکی و خرید اینترنتی از نمایندگی ها موجب شده که میزان فروش لوازم خانگی در بورس این کالاها (خیابان جمهوری و امین حضور) کاهش یابد.

    طحان پور اضافه می کند: مشتریان دیگر مثل گذشته چشم بسته خرید نمی کنند و تمامی جوانب و هزینه ها را در نظر می گیرند و در حال حاضر به دلیل وقت و هزینه ای که خرید از بورس لوازم خانگی دارد مشتریان ترجیح می دهند که اینترنتی خرید کنند.

    به گفته این فعال حوزه لوازم خانگی، طی 4، 5 سال آینده فروش لوازم خانگی به صورت اینترنتی، جانشین خرید از فروشگاه های سطح شهرها می شود پس جوانان بهتر است به دنبال فعالیت درحوزه خرید و فروش الکترونیکی باشند.  

    بازار بانه، چابهار یا تهران؟

    حتما درمیان اطرافیان شما هم خانواده ای هست که جهیزیه دخترش یا لوازم خانگیش را از بازار بانه و یا چابهار خریداری کرده باشد و به همه هم توصیه کند که چون قیمت اجناس این دو شهر نسبت به بورس لوازم خانگی تهران یا سایر شهرستان ها به صرفه تر است، از بازار بانه و چابهار خریداری کنید، اما سوال این است با توجه به اینکه این اجناس ضمانت نامه ندارند و تحت نظارت وزارت صنعت، معدن و تجارت وارد کشور نمی شوند در صورت بروز مشکل باید به کجا مراجعه کنیم؟

    200 میلیون تومان، کف سرمایه برای آغاز به کار فروشگاه لوازم خانگی

    طحان پور می گوید: خرید لوازم خانگی از بانه یا چابهار به دلیل نداشتن ضمانتنامه به صرفه نیست اما برای برخی کالاها از جمله تلویزیون هایی با ابعاد بالای 60 اینچ، خرید از بانه به صرفه تر از فروشگاه های معتبراست.

    وی ادامه می دهد: خرید کالا از بانه یا چابهار به دلیل نداشتن سرویس خدمات پس از فروش و گارانتی، خریدار را با مشکلات متعددی همراه می کند که تفاوت قیمت، 500 هزار تا 1 میلیون تومان برای خرید از این مناطق به صرفه نیست.

    به گفته طحان پور، خرید از فروشگاه های معتبر و دریافت ضمانت نامه، آرامش خیالی را برای مشتری به همراه دارد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر