آخرین تحلیل وضعیت صادراتی لوزام خانگی

عصر کالا- طبق تازه‌ترین تحلیل آماری وضعیت صادرات لوازم خانگی در سال ۱۳۹۵ با رشد ارزشی منفی ۶.۱ درصد برای لوازم خانگی انرژی‌بر و رشد ۳۷.۸ درصدی از نظر ارزشی برای لوازم خانگی غیر انرژی‌بر نسبت به مدت مشابه سال ۱۳۹۴ رو به رو بوده است.

آخرین تحلیل وضعیت صادراتی لوزام خانگی
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۶ تير ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۱:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری «عصرکالا» به نقل از ایسنا، طی 12 ماهه سال 1395 بالغ بر 216.7 میلیون دلار لوازم خانگی انرژی بر به وزن 71 هزار تن به خارج از کشور صادر شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل منفی 6.1 درصد از نظر ارزشی افزایش و منفی 6.9 درصد از نظر وزنی کاهش داشته است. در این مدت همچنین 350.3 میلیون دلار لوازم خانگی غیر انرژی بر به وزن 173 هزار تن صادر شده است که از نظر ارزشی 37.8 درصد و از لحاظ وزنی 41.2 درصد افزایش داشته است.

    براساس بررسی‌های انجام شده در خصوص مشکلات صنعت لوازم خانگی کشور صادرات لوازم خانگی به ویژه لوازم خانگی انرژی بر همواره با شرایط اقتصادی منطقه و کشورهای هدف و سایر شاخص‌های تاثیرگذار در تجارت جهانی متغیر بوده، بنابراین اعمال سیاست‌های جدید اقتصادی در کشور و وجود محدودیت‌های بین المللی طبیعتا بر صادرات این محصولات تاثیرات بسزایی خواهد داشت و هرگونه فراز و نشیب و ایجاد سیاست‌گذاری‌های کارشناسی نشده در هر یک از عوامل تاثیر گذار یاد شده می‌تواند مشکلات عدیده‌ای را برای تولید کنندگان و صادر کنندگان این گروه از لوازم خانگی ایجاد کند.

    از جمله مشکلات صنعت لوازم خانگی کشور در سال 1395 عدم وجود استراتژی مشخص صادراتی، عدم ثبات در قیمت گذاری کالا، عدم امکان گشایش اعتبارات اسنادی، بالا بودن نرخ تعرفه‌های ترجیحی در برخی کشورها، ناهماهنگی بازاریابی ناشی از تجارت پیله‌وری توسط دلالان و قاچاق و عدم مدیریت واردات محصولات مشابه خارجی بود.

    علی رغم تمایل مصرف محصولات لوازم خانگی توسط اکثر اقشار جامعه صنعت مذکور به کالاهای ضروری تبدیل گشته است، بنابراین نگاه به تولید با توجه به ورود کالاهای وارداتی باید به گونه‌ای باشد که بخشی از تولید حتما به صادرات اختصاص یابد و برای حضوری موفق در صادرات لوازم خانگی باید مهم ترین شاخص‌های آن یعنی کاهش مصرف انرژی در وسائل خانگی (به جهت حذف یارانه‌ها)، افزایش راندمان (بهره گیری از تکنولوژی روز)، خدماتی که باید در جهت تامین استانداردهای بین المللی به مشتریان ارائه گردد و ارائه خدمات مستمر پس از فروش مدنظر قرار گیرد.

    همچنین با توجه به افزایش حجم صادرات لوازم خانگی طی سال‌های اخیر و همچنین بهبود روابط سیاسی و اقتصادی پس از تحریم‌ها، انتظار می‌رود این صنعت چشم انداز امیدوار کننده‌ای را نسبت به توسعه بازار داخل و خارج از کشور در پیش رو داشته باشد.

    از دیگر مشکلات مهم در این صنعت که می‌توان به آن اشاره کرد این است که متاسفانه در برخی از شهرها مانند کاشان و تبریز تولیدات زیر پله‌ای ارزان و با کیفیت پایین صورت می‌گیرد، همچنین در خصوص کالاهایی مثل کولر و آبگرمکن دولت عراق این اقلام را به دلیل شرایط حاکم بر آن کشور به صورت رایگان و یا مبلغ کمی در بین مردم توزیع می‌کند.

    علاوه بر این بر اساس بررسی‌های انجام شده در مورد راهکارهای توسعه صادرات صنعت لوازم خانگی می‌توان به اعطای تسهیلات با نرخ بهره منطقی به تولید کنندگان جهت تامین نقدینگی مورد نیاز و افزایش سرمایه در گردش با هدف افزایش تولید صادرات محور و تولید محصول با ارزش افزوده بالا و سازماندهی و اعزام هیات‌های تجاری-بازاریابی و سرمایه‌ گذاری به منظور معرفی توانمندی‌های تولیدی–صادراتی کشور در صنعت لوازم خانگی و اداری در کشورهای هدف اشاره کرد.

    از دیگر راهکارهای توسعه صادراتی در این بخش جذب سرمایه گذاری خارجی به منظور انتقال تکنولوژی و دانش فنی با هدف افزایش تولید محصولات کیفی و دارای برند و توسعه صادرات به کشورهای ثالث، ارتقای کیفی محصولات و ترغیب و تشویق واحدهای تولیدی–صادراتی به برند سازی از طریق کارگاه‌های آموزشی ذیربط و حضور مستمر در نمایشگاه‌های تخصصی بین المللی در کشورهای هدف توسط واحدهای ذیربط تحت عنوان پاویون تخصصی ج.ا.ا ایران است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر