معاون سرمایه گذاری سازمان میراث اعلام کرد؛

معافیت گمرکی تجهیزات گردشگری

عصر کالا- معاون سرمایه‌گذاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از معافیت گمرکی تجهیزات گردشگری خبر داد.

معافیت گمرکی تجهیزات گردشگری
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از ایسنا، سعید اوحدی در نشست خبری که عصر امروز (چهارشنبه 4 بهمن ماه) در حاشیه یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران برگزار شد،‌ به آخرین تحولات صورت گرفته و مصوبات صادر شده در زمینه سرمایه‌گذاری اشاره داشت و اظهار کرد: صنعت گردشگری در گمرک تاکنون محروم بود بنابراین تلاش‌های زیادی صورت گرفت تا از معافیت گمرکی بهره‌مند شود، این معافیت شامل تجهیزات گردشگری می‌شود.

    وی افزود: بخشی از تجهیزات هتل‌های چهار ستاره و پنج ستاره به ناچار باید از خارج کشور وارد شود مثل آسانسور و وسایل نسوز که در گمرک هیچ تعریفی برای آنها نشده بود بنابراین لازم بود تسهیلاتی در بخش گمرک صورت گیرد که این اتفاق اکنون رخ داده است.

    اوحدی همچنین به لایحه مصوب در دولت درباره واگذاری اختیاراتی به شهرداری‌ها برای احیاء، مرمت و نگهداری بناهای تاریخی اشاره کرد و گفت: بر اساس این مصوبه شهرداریها موظف میشوند، منابعی را برای مرمت، احیا و نگهداری آثار تاریخی اختصاص دهند و سازمان میراث فرهنگی نیز آنها را کمک خواهد کرد.

    وی در پاسخ به این سال که توجیه پرداخت تسهیلات به شهرداری‌ها که به نسبت سازمان میراث فرهنگی از منابع مالی بیشتری بهره‌مند هستند، چیست؟اظهار کرد: با توجه به لایحه مصوب واگذاری احیا، مرمت و نگهداری برخی آثار تاریخی به شهرداری‌ها، ردیف‌های بودجه‌ای با عنوان اعتبارات فنی و تملک دارایی میتواند در اختیار شهرداری‌ها قرار بگیرد تا آثار تاریخی را مرمت کنند. علاوه بر این بسیاری از آثار در مناطق روستایی قرار دارند که می‌توانند از این تسهیلات بهره‌مند شوند.

    تاثیر رفتار هیجانی رییس جمهور امریکا بر گردشگری ایران

    معاون سرمایه‌گذاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در بخش دیگری از سخنانش درباره وضعیت سرمایه‌گذاری خارجی پس از برجام، توضیح داد: ‌در مقطعی پس از برجام رونق جدی با سفر هیات‌های خارجی در این بخش صورت گرفته بود، حتی برخی از کشورها ریسک سفر و سرمایه‌گذاری در ایران را کنار گذاشتند اما در یک سال گذشته با تغییرات در حوزه استکبار جهانی و نوع رویکرد در عهدشکنی، حرکت استراتژی ایران‌هراسی و اسلام‌هراسی اتفاق افتاد که تاثیرات خود را بر جذب گردشگر و سرمایه‌گذار خارجی گذاشت.

    اوحدی افزود: آثار رفتار هیجانی و غیرعقلانی رییس‌جمهور آمریکا بر گردشگری ایران مشهود است، هر چند که آمارها نشان از رشد قابل قبول گردشگری دارد، اما جذب گردشگر در شرایط حاضر کار بسیار دشواری است. ما امیدواریم در سال تولید و اشتغال، صنعت پیشران گردشگری بهره‌برداری بسیاری از پروژه‌ها را در پی داشته باشد.

    یک اعتبار بی سابقه برای اشتغال مناطق محروم

    وی در ادامه سخنانش با اشاره به دستور مقام معظم رهبری برای تخصیص یک میلیارد و 500 میلیون دلار از صندوق توسعه ملی برای توسعه مناطق محروم روستایی و عشایری، اظهار کرد: پس از این فرمان بر اساس مصوبات دولت برابر ریالی این مبلغ از سوی منابع بانکی به پروژه های میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اختصاص می‌یابد که رقم آن در حدود دو هزار و 400 میلیارد تومان می‌شود که این اتفاق بی‌سابقه بوده است.

    به گفته او، هزار و 200 میلیارد تومان این تسهیلات در حوزه تاسیسات اقامتی، بوم‌گردی و مناطق گردشگری و هزار و 200 میلیارد تومان دیگر آن در حوزه صنایع دستی تخصیص می‌یابد.

    او تاکید کرد: بر اساس جلسه‌ای که با معاون رییس‌جمهور در امور مناطق محروم داشته‌ایم تاکید شده این بودجه به هیچ وجه در سایر بخش‌ها هزینه نشود. پیش‌بینی این است که با این اعتبار 50 هزار شغل ایجاد شود. مناطق محروم می‌توانند از این منابع استفاده کنند به همین منظور کارگروهی در استان‌ها به ریاست استاندار و به دبیری مدیرکل اداره تعاون و کار و با مسئولیت‌پذیری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تشکیل شده است.

    اوحدی اضافه کرد: مزیت این تسهیلات آن است که برای شهرهای زیر 10 هزار نفر جمعیت، 10 درصد کارمزد تسهیلات و در مناطق محروم شش درصد کارمزد درنظر گرفته شده است که تقریبا این تسهیلات، قرض‌الحسنه حساب می‌شود. در مناطق مرزی نیز با توجه به تردد زائران اربعین و کمبودهایی که وجود دارد نیز بهتر است بخشی از اعتبارات نیز در این مناطق هزینه شود.

    معاون سرمایه‌گذاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سپس توضیحاتی درباره سامانه بهین‌یاب ارائه کرد و افزود: تاکنون 325 طرح سرمایه‌گذاری در این سامانه ثبت شده‌اند که 294 طرح در کمیته، بررسی شده و 84 طرح در شرف معرفی به شعبه‌های بانکی برای بهره‌مندی از تسهیلات است.

    وی ادامه داد: براساس توافق با صندوق توسعه ملی در سال 96، سقف منابع تخصیص یافته به پروژه‌های گردشگری فقط 300 میلیارد تومان بود که برای سال 97 این تسهیلات به 1400 میلیارد تومان رسیده و 400 درصد افزایش منابع داشته است. سود این تسهیلات بین 10 تا 14 درصد بر اساس شرایط مناطق در نظر گرفته شده است. هفت بانک عامل نیز مسئول پرداخت این تسهیلات هستند، برای اینکه طرح‌ها در فرآیند کش و قوس بانک‌ها گرفتار نشوند نیز کمیته‌های استانی با مشارکت بانک‌های عامل تشکیل شده است.

    او همچنین به طرح اشتغال گردشگری و صنایع دستی توسط این سازمان که 137 هزار شغل به عنوان برنامه تکلیفی در نظر گرفته شده است، افزود: در گردشگری به ازای هر 50 میلیون تومان یک شغل می‌توان ایجاد کرد، در حالیکه سایر صنایع به ازای هر 500 میلیون تومان یک شغل ایجاد می‌کنند. علاوه بر این اسناد بالادستی پیش‌بینی کرده‌اند ایران در سال 1404خورشیدی، 20 میلیون گردشگر داشته باشد که هم‌اکنون سهم آن در تولید ناخالص ملی 3.3 درصد است که پیش‌بینی شده این سهم به هفت درصد برسد.

    جذب یک میلیارد دلار سرمایه خارجی

    اوحدی همچنین اعلام کرد: یک میلیارد دلار در سازمان جذب سرمایه‌گذاری خارجی به عنوان پروژه مصوب گردشگری تحویل داده شده که 364 میلیون دلار در هفت پروژه تاکنون جذب شده که قرار است توسط سرمایه‌گذاران خارجی به بهره‌برداری برسد، مثل هتل کویتی‌ها در مشهد.

    او در ادامه اظهار کرد:‌ بر اساس مطالعات سازمان جهانی جهانگردی بر سند ملی گردشگری، ایران به 400 هتل پنج و چهار ستاره نیاز دارد این در حالی است که ضریب اشغال سالیانه این هتل‌ها به طور میانگین بالای 75 درصد گزارش داده می‌شود. البته این به معنی اِشغال کامل ظرفیت هتلها نیست، چون آنها در برخی شهرها و در پارهای از زمان‌ها، خالی هستند.

    اوحدی همچنین با اشاره به نقش قوانین سرمایه‌گذاری ایران در جذب، اظهار کرد: ‌ما مترقی‌ترین قوانین سرمایه‌گذاری را با تضمین ریسک داریم اما متاسفانه نتوانسته‌ایم آن را معرفی کنیم که البته قرار است هفت فوریه در اجلاس سالیانه یورومانی در پاریس این فرصت‌ها را با حضور 300 هزار سرمایه‌گذار خارجی معرفی کنیم.

    وی گفت: ‌در حوزه تسهیلات بانکی دچار فرآیند سختی شده‌ایم که قرار است در جلساتی با بانک‌ها این مشکل را حل کنیم.

    نتیجه اقتصاد مقاومتی در همدان و قم

    معاون سرمایه‌گذاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همچنین پیش از آنکه وارد مباحث تخصصی سرمایه‌گذاری شود، درباره اقدامات قم و همدان در حوزه اقتصاد مقاومتی گزارشی ارائه کرد و یادآور شد که سازمان میراث فرهنگی،‌ صنایع دستی و گردشگری معین این دو استان است، بر همین اساس دو رویداد مهم برای استان همدان تعریف شده که مجمع گفت‌وگوی کشورهای آسیایی و اجلاس اعضای غیروابسته سازمان جهانی جهانگردی با 160 عضو در تیر و آبان ماه برگزار می‌شود، همدان در برنامه‌های خود برای سال 97 ظرفیت تخت اقامتی خود را به 9 برابر افزایش خواهد داد.

    اوحدی اضافه کرد: با توجه به نرخ بیکاری در این استان که 8.6 درصد است تا پایان سال برای ایجاد 19 هزار شغل هدف‌گذاری کرده که امیدواریم با کمک صنعت گردشگری از این عدد عبور کرده و به مرز 25 هزار شغل پایدار برسیم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر