خودزنی های صنعت لوازم خانگی ایران

عصر کالا- در پاییز سال گذشته و پس از انتشار تخلف برندهای کره ای در ایران، بازار شایعات و البته تاحدی، انتقام جویی از این برندهای صاحب بازار لوازم خانگی ایران، داغ شد.

خودزنی های صنعت لوازم خانگی ایران
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از ال کا ایران، در پاییز سال گذشته و پس از انتشار تخلف برندهای کره ای در ایران، بازار شایعات و البته تاحدی، انتقام جویی از این برندهای صاحب بازار لوازم خانگی ایران، داغ شد.

    صنعت لوازم خانگی ایران در طی چند ساله گذشته رشد چشمگیری در حوزه کیفیت و تکنولوژی داشت اما تا قبل از آن می توان مدعی شد که برندهای کره ای و ژاپنی سهم عمده از بازار را در اختیار داشتند.

    البته در شرایط فعلی نیز سهم برندهای خارجی در بازار ایران نسبت به تولیدکنندگان داخلی بیشتر است اما با حضور برندهای با کیفیت داخلی، لوازم خانگی خانه های ایرانی دیگر مانند گذشته تنها به سه برند کره ای و ژاپنی خلاصه نمی شود و این یعنی شروع یک رقابت در صنعت لوازم خانگی ایران که کیفیت تولیدکنندگان داخلی مارا نیز افزایش خواهد داد.

    به نظر می رسد این صنعت در حال ورود به مرحله ی جدیدی از روند توسعه خود باشد چنانکه سرمنشاء این روند، در عملکرد وزارت صنعت در سال های گذشته بود که با وضع قوانین جدید، واردکنندگان مطلق را به تولید کنندگان امروز مبدل کرده است.گواه این ادعا حضور برندهای خوش نام صنعت لوازم خانگی دنیا ماننده ال جی و سامسونگ در ایران است که با ایجاد کارخانه در حال تولید و مونتاژ محصولات خود هستند.

    پس از انتشار خبر تخلفات گمرکی ال جی و سامسونگ، متاسفانه برخی از برندهای داخلی با در دست داشتن پرچم حمایت از تولید داخل و کار و سرمایه ایرانی، به تخریب این دو برند کره ای  پرداختند.

    اینکه آیا این برندها تخلف کرده اند یا خیر، موضوع قابل بررسی گسترده است که گمرک و سایر نهادهای مربوط در حال بررسی آن می باشند اما پرسش اینجاست که حضور این برندها تا چه اندازه به افزایش کیفیت لوازم خانگی ایران کمک خواهد کرد؟

    در همان روزهای ابتدای انتشار خبر تخلف ال جی، محمدرضا نعمت زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت با ارسال نامه‌ای به گمرک ایران خواستار رفع مشکل به وجود آمده برای این شرکت کره‌ای شده بود. نعمت‌زاده در این نامه استناده کرده که "گمرک ایران با استناد به قاعده 2 ــ الف از قواعد تفسیری سیستم هماهنگ شده، قطعات وارداتی شرکت مذکور را که در خط تولید به‌منظور تولید کالای نهایی به کار می‌رود، مشمول پرداخت حقوق ورودی کالای کامل آن هم با مأخذ دو برابر حقوق ورودی (به‌استناد قرار گرفتن کالا در طبقه بندی گروه 10) و همچنین متعاقب آن پرداخت جرایم نموده است.

     

    نظر به اینکه قطعات وارداتی جهت تولید کالای نهایی از جمله یخچال، یخچال فریزر، لباسشویی و غیره بوده و برای تبادل آن به محصول نهایی تحت عملیات کاری مختلف (مونتاژهای فرعی و اصلی، جوشکاری، شارژ گاز و تست نهایی و غیره) قرار گرفته و نهایتاً به تولید کالای نهایی منجر می‌گردد، لذا قاعده (2 ــ الف) در این ارتباط موضوعیت ندارد، لازم به توضیح است که دفتر بازبینی و حسابرسی گمرک ایران طی نامه‌ای به‌استناد ماده 143 قانون امور گمرکی، شرکت فوق را مشمول پرداخت جرایم با شرایط پیش‌گفته دانسته است که قطعاً براساس توضیحات فوق الذکر بایستی نسبت به تجدید نظر در این رابطه اقدام فوری به عمل آمده و اصلاح لازم صورت گیرد".

     

    نعمت زاده در ادامه این نامه آورده بود که "این شرکت در راستای سیاست‌های وزارت متبوع، نسبت به تکمیل خطوط لباسشویی با فن‌آوری روز دنیا اقدام نموده و در نظر دارد با سرمایه گذاری جدید و تولید انواع یخچال و یخچال‌فریزر نسبت به توسعه خطوط تولید و ساخت داخل محصولات مذکور اقدام نماید".

    برخی از فعالین بازار در گفتگو با خبرنگار «ال کا ایران» مدعی شدند که ال جی و سامسونگ چوب داشتن سهم عمده ی بازار را می خورند.

    آنها معتقد بودند که متاسفانه برخی از برندهای داخلی در حال سنگ اندازی هستند تا دست این برندهای کره ای را از بازار ایران قطع کرده و به عبارتی خودشان سهم بازار ایران را به دست آورند.

    با فرض صحت ادعای این فعالین و البته تحلیل موضوعات پیش رو، مسائله برخورد با برندهای متخلف در صورت صحت اقدامات خلاف قانون صورت گرفته، کاملا منطقی است اما اینکه آیا این موضوع بهانه ای شود برای سهم بازار بیشتر، باید گفت که صنعت لوازم خانگی ایران در حال خود زنی است.

    امواج های منفی برخورد نا مناسب با سرمایه گذاران خارجی که در حال ارسال است، باعث عدم اعتماد و در نتیجه عقب نشینی سرمایه گذاران دیگر خواهد شد.این بدان معنا نیست که می بایست غلام حلقه به گوش خارجی ها باشیم اما باید قبول کنیم که رسیدن به تکنولوژی های برتر و ارتقاء کیفیت در صنعت جا مانده لوازم خانگی ایران از دنیا، نیازمند تعامل با عزت و حضور برندهای معتبر خارجی در کشور است.

    همانطور که وزیر صنعت نیز اعلام کرد حمایت از این برندها در راستای ایجاد اشتغال و انتقال تکنولوژی صورت گرفته و باید به صحیح ترین روش ممکن و به دور از هر غرض ورزی با این برندها برخورد شود.

    از طرفی حذف این برندها از بازار ایران بدون شک سهم بازار آنان را از بین نخواهد برد چرا که اعتبار و اعتماد کسب شده توسط این برندها باعث "ورود مجدد این کالاها به هر روش" به خاک کشور شده و مشتریان نیز از همان محصولات استفاده خواهند کرد.

    باید توجه داشت که حضور برندهای با کیفیت در بازار باعث به وجود آمدن رقابت و در نتیجه ارتقاء کیفیت محصولات داخل کشور خواهد شد.همانطور که نمودار رشد کیفیت محصولات و کارخانه های تولیدی داخلی ما در طی این چند سال، صحت گفته های فوق را تایید خواهد کرد.

    حال باید دید در ادامه این صنعت لوازم خانگی ایران است که از فرار سرمایه گذاران ضرر خواهد کرد یا برندهای خارجی از حذف حضورشان در ایران!!!

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر