مدیر کل صنایع فلزی و لوازم خانگی تشریح کرد:

همکاری مشترک برندهای لوازم خانگی با برندهای مطرح جهانی

عصر کالا- مدیر کل صنایع فلزی و لوازم خانگی وزارت صنعت ، معدن و تجارت از ارتقاء رتبه انرژی برخی لوازم خانگی ازجمله بخاری گاز سوز خبر داد.

همکاری مشترک برندهای لوازم خانگی با برندهای مطرح جهانی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از شاتا، عباس هاشمی با تشریح اقدامات این دفتر در 100 روزه ابتدای دولت دوازدهم ارتقای رتبه انرژی محصولات تولیدی را به عنوان یکی از اهداف دفتر مزبور عنوان کرد و افزود: برای ارتقای رتبه انرژی درمحصولات تولیدی و لوازم خانگی همکاری نزدیکی با شرکت بهینه سازی مصرف سوخت صورت گرفت و در همین مدت کوتاه با بازنگری در برچسب انرژی و اصلاح ساختار بخاری های گازسوز به رتبه D و در بخاریهای هرمتیک به C رسیدیم و در برخی بخاری های جدید به رتبه B نیز دسترسی پیدا کرده ایم.

    وی افزود: با ایجاد تمهیدات و آموزشهای لازم در تولید محصولات یخچال و فریزر به گرید A+++ رسیدیم، همچنین با همکاری سازمان بهینه سازی مصرف سوخت در زمینه ذخیره انرژی، تولید پکیج و دیگ چگالشی در این 100 روز آغاز شد.
    هاشمی به افزایش سهم بازار محصولات داخلی به عنوان یکی دیگراز اهداف دفتر صنایع فلزی و لوازم خانگی اشاره کرد و افزود: طرح اعطای کارت اعتباری از منابع داخلی بانکها و با همکاری 12 بانک کشور ازتیرماه امسال آغاز شد و طی مدت شروع به کار دولت دوازدهم ادامه یافت؛ با تخصیص اعتبار حدود 2.3 هزارمیلیارد تومان و 168 هزارمتقاضی از این طرح بهره مند شدند که آمار مربوطه به صورت ماهانه درسامانه نیپا ثبت می شوند.
    16 واحد صنعتی داوطلب پایلوت ممیزی خدمات پس از فروش شدند
    وی با تشریح اهمیت ویژه ارتقای خدمات پس از فروش واحدهای صنعتی ازاجرای پایلوت ممیزی خدمات پس از فروش در16 واحد صنعتی لوازم خانگی در کشور خبر داد و افزود: برای ارتقای خدمات پس از فروش با هماهنگی و همکاری سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان، شرکتهای بازرسی، واحدهای تولیدی و تشکلهای صنعتی برنامه ارزیابی و رتبه بندی مراکز خدمات پس از فروش کالاهای مصرفی با دوام در دستور کارقرارگرفت و دستورالعمل ارزیابی و رتبه بندی مراکز خدمات پس از فروش را تدوین و ابلاغ کردیم که واحد های بزرگی هم در این زمینه داوطلب شدند.
    هاشمی در ادامه ازحمایت این دفتر از توسعه صنعت قطعه سازی و تعمیق ساخت داخل و هدایت صنایع در راستای زنجیره تامین ازداخل و منطقی کردن فاصله حقوق ورودی اجزا و قطعات با کالاهای نهایی خبر داد و افزود: این اقدام به منظور جلوگیری ازکم اظهاری و بد اظهاری گمرکی صورت گرفت.
    وی درخصوص تولیدات جدید ادامه داد: در طول این مدت تولید کارتریج شیرآلات بهداشتی اهرمی، تولید یراق آلات درو پنجره UPVC ، مبدل های پکیج و پره های فن برای اولین بار درکشور انجام گرفت و نیز ایجاد کدهای ایسیک برای قطعات از مهمترین اقدامات صورت گرفته بوده است.
    همکاری در تدوین آئین نامه اجرایی قانون حداکثر استفاده ازتوان تولید داخلی در حوزه صنایع فلزی ولوازم خانگی وهمچنین ایجاد ساز و کارمناسب برای صادرات کالا به همراه خدمات فنی و مهندسی، تکمیل و بروزرسانی فهرست توانمند یها که بطور منظم انجام می شود از دیگر اقدامات 100 روزه دفتر صنایع فلزی و لوازم خانگی بوده است.
    مدیر کل دفتر صنایع فلزی و لوازم خانگی اضافه کرد: برای حمایت از ساخت داخل با وزارت نفت و نیرو همکاری نزدیک داریم و با سازمان توسعه تجارت برای ارتقای توانمندی خدمات فنی و مهندسی و امکان حضور واحدهای صنعتی در مناقصه های بین المللی و استفاده از اقلام ساخت داخل در پروژه های داخلی و خارجی همکاری می کنیم.
    وی در ادامه با اشاره به اقدامات این دفتر در پیشگیری از قاچاق کالا افزود: در اجرای ماده 13 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، کارگروههای تخصصی را برای تهیه شناسنامه های توصیفی کالا (یا شناسه کالا) و در قدم بعدی کد رهگیری تشکیل دادیم.
    به گفته هاشمی بخش اعظم لوازم خانگی در اجرای این ماده قانونی مشمول می شدند و در نتیجه برای همه این کالاها شناسه کالا تعریف شد و تعریف کد رهگیری هم در دست اقدام است تا قاچاق کالا دراین حوزه به حداقل برسد و با توجه به تشکیل اداره فلزات گرانبها و سنگهای قیمتی در این دفتر، کد رهگیری و شناسه کالا برای این حوزه نیز پیش بینی شد.
    وی ادامه داد: در طول مدت آغازبه کار دولت دوازدهم همچنین آیین نامه اجرایی برنامه جامع پیشگیری از قاچاق لوازم خانگی تدوین شد و در اجرای ماده 4 قانون حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان فهرستی از کل لوازم خانگی آماده شد و کالاهای مشمول این ماده قانونی اعلام گردید و براین اساس وارد کنندگان این اقلام ملزم به داشتن نمایندگی رسمی از شرکت اصلی مادرو نیز مرکز خدمات پس از فروش در کشورمان جهت انجام ثبت و سفارش هستند.
    به گفته مدیر کل دفتر صنایع فلزی و لوازم خانگی، افزایش تولید ، تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی ، رفع مشکل بدهی های معوق و پیگیری وصول مطالبات واحد ها از دستگاههای دولتی و تامین مواد اولیه صنایع پایین دستی و نیز برآورد میزان اعتبار مورد نیاز بازسازی و نوسازی از دیگر اقداماتی است که در مدت 100 روزه عمر دولت دوازدهم ازسوی این دفتربطور مستمر صورت گرفته است.
    هاشمی همچنین گفت: جلسات فشرده ای را در طی این مدت با بانک مرکزی، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، گمرک ایران، ‌وزارت اقتصاد ودارایی و نیز کمیسیون اقتصادی مجلس داشتیم تا به ارزش افزوده طلا با نگاهی متفاوت تر از سایر صنایع نگریسته شود و ارزش افزوده 9 درصد از اجرت ساخت دریافت شود.
    آیین نامه صادرات و واردات طلا اصلاح شد
    پیشنهاد اصلاح لایحه مالیات بر ارزش افزوده صنعت طلا و جواهر و اصلاح آیین نامه ورود و صدور طلا با همکاری بانک مرکزی و پیشنهاد تصویب آن در شورای پول و اعتبار و استفاده از پتانسیل این صنعت به عنوان یکی از جایگزین های نفت در ایجاد درآمدهای ارزی از محل توسعه صادرات، ازدیگر اقدامات 100 روزه این دفتربوده است.
    همچنین موسسه بین المللی گوهرشناسی برای ارائه شناسنامه سنگها و ساماندهی تراش سنگهای قیمتی و نیمه قیمتی و طلا و جواهرآلات در کشور پیشنهاد شد.
    وی در ادامه گفت: افزایش صادرات و تنوع بخشی به بازارهای هدف، ‌تسهیل فرآیند تولید و صدور کالا ازجمله اهداف ما هستند و در این زمینه واحدهایی که محصولات تحت لیسانس تولید می کنند ملزم به صادرات بخشی از تولیدات خود شدند.
    احصای موانع صادراتی، هزینه های گمرکی و حمل و نقل، ‌استاندارد،‌ بررسی امکان ایجاد تعرفه های ترجیحی با برخی کشورها و نظام مند کردن کیل مصرف (دورریز اجتناب ناپذیر) مواد اولیه وارداتی برای تولید کالاهای صادراتی، اصلاح آئین نامه ورود، صدور و معاملات سنگهای قیمتی و اصلاح استاندارد اجباری صادرات برای فلزات گرانبها از جمله اقداماتی است که به گفته هاشمی در این مدت صورت گفته است.
    برند سازی و ترغیب واحد های صنعتی به سرمایه گذاری مشترک
    هاشمی تاکید کرد: از اهداف بسیار مهم این دفترتوانمند سازی واحدهای صنعتی، برند سازی و نیز ترغیب واحد های تولیدی به سرمایه گذاری مشترک وایجاد ظرفیت های اقتصادی متناسب با معیارهای جهانی، ارتقای کیفی محصول و کاهش قیمت تمام شده را نیز به عنوان یکی دیگر از اهداف دنبال می کنیم و دراین زمینه اقدامات عملیاتی را شروع کردیم و توانستیم چند برند مطرح ملی را با برند های مطرح جهانی مشارکت دهیم .
    وی یادآور شد: همچنین تعیین ظرفیتهای اقتصادی و پیش بینی تجمیع واحد های صنعتی، ارتقای استانداردهای زیست محیطی برای توسعه پایدار، کاهش مصرف گازهای مخرب محیط زیست و نیز ارتقای بهره وری آب از دیگر اقدامات 100 روزه ای است که از سوی این دفتر انجام شده و در این زمینه واردات تمام گازهای مخرب لایه اوزون ( گازهای برودتی ) را بر اساس تعهدات ایران در پروتکل مونترال سهمیه بندی کردیم که وارداتش محدود شود و به نوعی دستورالعمل و شیوه توزیع آن بین واحد ها مدیریت می شود.
    حمایت از تولید تجهیزات کاهنده مصرف آب در شیرآلات بهداشتی، همکاری با سازمان برنامه و بودجه درتدوین آئین نامه اجرایی قانون توسعه آب شرب، همکاری در تدوین استاندارد رتبه برچسب مصرف آب ماشین لباسشویی ، ظرفشویی و کولر آبی ؛ همکاری در تدوین برنامه اقتصاد کم کربن از دیگر گامهای مثبتی بود که طبق برنامه و براساس اهداف تعیین شده از سوی دفتر صنایع فلزی و لوازم خانگی در 100 روزه دولت دوازدهم برداشته شد .

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر