فاز جدید برنامه صادرات لوازم خانگی

عصر کالا- وزیر صنعت، معدن و تجارت مهم‌ترین مانع توسعه صادرات لوازم‌خانگی را تعدد نشان‌های لوازم‌خانگی اعلام کرد و گفت: با ساماندهی واحدهای صنعتی می‌توان ۵۰ واحد صنعتی را در زیرمجموعه یک هلدینگ تجمیع و با یک نشان محصولات را در بازار عرضه کرد.

فاز جدید برنامه صادرات لوازم خانگی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر کالا» به نقل از صمت، در همین راستا پس از اتمام نمایشگاه در جلسه‌ای با حضور اغلب تولیدکنندگان داخلی لوازم‌خانگی طرح تجمیع واحدهای صنعتی را مورد بررسی قرار خواهیم داد. مهندس محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت روز پنجشنبه ضمن افتتاح و بازدید از شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی لوازم‌خانگی ایران در پاسخ به صمت درباره وضعیت تولیدکنندگان داخلی لوازم‌خانگی گفت: نمایشگاه لوازم خانگی به صورت سنتی هر سال برگزار می‌شود. هر سال نیز محصولات جدید با کیفیت بهتر و خودکفایی بیشتر در این نمایشگاه عرضه می‌شود. در سیاست‌هایی که از دو سال پیش در صنایع مختلف از جمله لوازم‌خانگی تنظیم شد یک برنامه راهبردی 10ساله برای صنایع لوازم‌خانگی تدوین شده است. نعمت‌زاده با اشاره به هدف‌گذاری‌های انجام شده در این برنامه گفت: در این برنامه راهبردی هدف‌گذاری شده که ایران به یکی از تولیدکنندگان و صادرکنندگان عمده لوازم‌خانگی تبدیل شود، در گذشته ایران بیشتر واردکننده بود اما امروز با توجه به توانمندی داخلی به سمت صادرات در حال حرکت هستیم البته هنوز به حجم مناسبی از صادرات نرسیده‌ایم. بنابراین تولیدکنندگان و مسئولان در وزارت صنعت، معدن و تجارت باید در این زمینه برنامه‌ریزی داشته باشند.


    تعدد نشان، مانع توسعه صادرات
    وزیر صنعت، معدن و تجارت تنوع زیاد در نشان‌های تولید داخل را مهم‌ترین مانع توسعه صادرات لوازم‌خانگی عنوان کرد و گفت: در حال‌حاضر تعداد نشان‌های موجود در لوازم‌خانگی داخلی به اندازه کشور چین است و این در حالی است که چین 1/3میلیارد جمعیت دارد و اقتصاد بزرگ جهانی است. بنابراین نشان‌های لوازم‌خانگی باید تجمیع شوند. وی افزود: در یک بازار 100 نشان نمی‌توانند با یکدیگر رقابت کنند و این به ضرر تولید داخل خواهد بود. تولید در مقیاس کوچکتر در واحدهای صنعتی متعدد هزینه‌های تولید را نیز افزایش خواهد داد. نعمت‌زاده با توصیه به تولیدکنندگان برای تجمیع واحدهای صنعتی اظهارکرد: تولیدکنندگان به خواست و علاقه خودشان می‌توانند با یکدیگر تجمیع شوند، وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز برای تحقق این امر کمک خواهد کرد. در همین راستا پس از اتمام نمایشگاه جلسه‌ای با اغلب شرکت‌های لوازم‌خانگی تشکیل خواهیم داد. از دبیر انجمن لوازم‌خانگی نیز درخواست کردیم تا در این جلسه جمع‌بندی و طراحی خود را برای تجمیع واحدها ارائه دهند. وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید براینکه برای رقابت‌پذیری و صادرات‌محور شدن باید 4 تا 5 نشان(برند) داشته باشیم، افزود: با شیوه کنونی نمی‌توان در بازار حرف نخست را زد و با نشان‌های بزرگ جهانی رقابت کرد بنابراین باید تجمیع انجام شود البته این تجمیع به معنای از بین رفتن مالکیت‌ها نیست بلکه با سازماندهی و تشکیل یک هلدینگ می‌توان 50 واحد صنعتی را در زیرمجموعه یک هلدینگ تجمیع و با یک نشان(برند) محصولات را به بازار عرضه کرد. با سرمایه‌گذاری هلدینگ تمام شرکت‌ها نیز می‌توانند از امکانات آن استفاده و تولیدات خود را با قیمت تمام‌شده پایین‌تر در بازار عرضه کنند.


    علل موفق نبودن طرح کارت‌های اعتباری
    وزیر صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به سوال دیگری از صمت در زمینه علل ناموفق بودن طرح کارت‌های اعتباری برای تحریک تقاضا و اقدامات دیگر وزارت صنعت، معدن و تجارت برای تحریک تقاضا گفت: طرح کارت‌های اعتباری می‌توانست موفق عمل کند اما دوستانی که در شبکه بانکی، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و بانک مرکزی باید زمینه اجرای طرح را فراهم می‌کردند با وجود تمام تلاش‌هایی که از سوی آنها شد اما به‌دلیل آنکه راه‌های پیچیده‌ای برای اجرای طرح در نظر گرفتند نتوانستند طرح کارت‌های اعتباری را با موفقیت اجرا کنند. با این وجود هنوز معتقدیم کارت اعتباری راهکار مناسبی است که در داخل می‌تواند تحریک تقاضا را به وجود بیاورد.


    تحریک تقاضا با تعویض لوازم‌خانگی فرسوده
    نعمت‌زاده طرح تعویض لوازم‌خانگی قدیمی و فرسوده را یکی از راهکارهای دیگر وزارت صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد و گفت: طرحی که از مدت‌ها قبل از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت مطرح شده. جایگزین کردن لوازم‌خانگی فرسوده و قدیمی به‌ویژه در لوازم‌خانگی انرژی‌بر همچون یخچال، فریزر، ماشین لباسشویی و... است. درحال‌حاضر رتبه‌بندی مصرف انرژی لوازم‌خانگی انرژی‌بر قدیمی پایین است و برای صرفه‌جویی در مصرف برق باید این طرح اجرایی شود. وی افزود: به‌طور مثال کولرهای آبی مصرفی در منازل باید در رتبه‌بندی A قرار داشته باشند اما اکنون با رتبه‌بندی D نیز استفاده می‌شود. درحال‌حاضر گرید A به تنهایی پاسخگو نیست و گریدهای یک ستاره و دو ستاره نیز به گرید A اضافه شده است. خوشبختانه در این نمایشگاه تولیدکنندگان داخلی با همین گریدها اقدام به تولید کرده‌اند به‌عنوان نمونه در یکی از نشان‌های کولرهای آبی با تغییراتی در پمپ و الکتروموتور مصرف انرژی 20 درصد کاهش پیدا کرده است. وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه تولید لوازم‌خانگی کم‌مصرف می‌تواند منجر به ایجاد تقاضا شود، گفت: با طرح تعویض لوازم‌خانگی قدیمی مردم می‌توانند با تحویل دادن لوازم‌خانگی قدیمی، وسایل جدید تحویل بگیرند و طرحی همچون جمع‌آوری اتومبیل‌های فرسوده در لوازم‌خانگی نیز اجرا شود. البته در این مسیر لازم است دولت، سازمان بهینه‌سازی مصرف انرژی و وزارت نیرو از صنایع حمایت کنند و به‌طور قطع صنایع نیز از آن استقبال خواهند کرد.


    حمایت از صنایع با یکسان‌سازی نرخ ارز
    نعمت‌زاده در پاسخ به سوال دیگری درباره تاثیر یکسان‌سازی نرخ ارز برای توسعه صادرات و حضور در بازارهای بین‌المللی اظهار کرد: یکسان‌سازی نرخ ارز به طور قطع اقدام مناسبی است اما باید با برنامه‌ریزی درست به آن برسیم. هرچه نرخ ارز واقعی‌تر باشد تولید اقتصادی‌تر خواهد بود و چرخه تولید بهتر خواهد چرخید. وی با بیان اینکه با نرخ ارز واقعی به واردات در مقابل تولید داخل امتیازی داده نخواهد شد، اظهارکرد: زمانی که ارز ارزان به واردات داده شود به طور قطع تولید داخل لطمه خواهد خورد البته درحال‌حاضر حدود 50درصد ارز مصرفی کشور برمبنای ارز آزاد است و برخی از صنایع قطعات و تجهیزات را با ارز آزاد تامین می‌کنند. درمجموع نرخ ارز واقعی به نفع تولید خواهد بود.


    تامین 75درصد نیاز بازار با تولیدات داخلی
    حبیب‌الله انصاری، دبیرکل انجمن لوازم‌خانگی در گفت‌وگو با صمت درباره توان تولید داخل برای رفع نیاز بازار گفت: در صنعت لوازم‌خانگی حدود 400واحد تولیدی کوچک و بزرگ فعال هستند که برای 30 هزار نفر به صورت مستقیم اشتغال ایجاد کرده‌اند. تولیدات این واحدها حدود 75درصد نیاز بازار داخلی را تامین می‌کنند. مهم‌ترین مشکل این واحدها نیز نقدینگی، مالیات و قاچاق است. انصاری با اشاره به آمار صادرات لوازم‌خانگی افزود: صادرات لوازم‌خانگی از سال 1386 روند افزایشی داشته به نحوی که از 85میلیون دلار صادرات در سال 86 به 330میلیون دلار در سال 93 رسیده‌ایم. در سال 94 به‌دلیل مشکلات منطقه و... این صادرات رو به کاهش رفت اما استراتژی اصلی لوازم‌خانگی توسعه صادرات است و برمبنای آن برنامه‌ریزی‌هایی نیز کرده‌ایم. دبیرکل انجمن لوازم‌خانگی با بیان اینکه با توجه به ظرفیت‌های موجود توان 2میلیارد دلار صادرات در کشور وجود دارد گفت: برای رسیدن به این رقم امکانات بالقوه وجود دارد اما باید شرایط نیز فراهم شود. بنابر این گزارش در شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی لوازم‌خانگی 265شرکت داخلی و 185شرکت خارجی از 17 کشور ترکیه، چین، ایتالیا، اسپانیا، آلمان، فرانسه، چک، مالزی، ژاپن، کره‌جنوبی، استرالیا، هند، انگلیس و... حضور دارند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر