خریداران خارجی کالاهای ایرانی ۲ میلیارد دلار اعتبار می‌گیرند

عصر کالا- معاون امور بین‌الملل بانک توسعه صادرات ایران گفت: دو میلیارد دلار برای اعتبار خریدار تخصیص داده شده است که براین اساس می‌توانیم به افرادی که از ایران کالا خریداری می‌کنند فاینانس ارائه دهیم.

خریداران خارجی کالاهای ایرانی ۲ میلیارد دلار اعتبار می‌گیرند
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از تسنیم، معبودی معاون امور بین‌الملل بانک توسعه صادرات ایران در نشست خبری در محل سازمان توسعه تجارت اظهار کرد: 21 هزار و 700 میلیارد تومان از مانده تسهیلات بانک توسعه صادرات است که83 درصد آن ارزی و مابقی آن به صورت ریالی پرداخت می‌شود.

    وی افزود: در سال 96، 5 هزار و 850 میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده است که این رقم رشد 50 درصدی را تجربه کرده است.

    معاون امور بین‌الملل بانک توسعه صادرات ایران ادامه داد: 75 درصد از این تسهیلات سرمایه در گردش و 25 درصد آن به طرحهای صادراتی اختصاص یافته است.

    معبودی با بیان اینکه مهمترین استراتژی دولت برای صادرات غیرنفتی در کشور بسته حمایت از صادرات است گفت: در این بسته عناوین مناسبی طراحی شده است که پیوست کشورهای هدف صادراتی در آن مشخص شده که این امر در واقع نقشه راه صادراتی‌مان به حساب می‌آید و در آن مشخص است که در کدام کشورها می‌توانیم حضور بیشتری داشته باشیم و اولویت صادراتی ما و همچنین جوایز صادراتی که پرداخت می‌شود در آن مطرح است.

    وی تصریح کرد: دو میلیارد دلار برای اعتبار خریدار تخصیص داده شده است که براین اساس می‌توانیم به افرادی که از ایران کالا خریداری می‌کنند فاینانس ارائه دهیم.

    معاون امور بین‌الملل بانک توسعه صادرات ایران افزود: اولویت‌ها در بسته حمایتی ذکر شده همچنین صنایع و کشورهای دارای اولویت در این بسته وجود دارد که می‌تواند زمینه اشتغال در داخل را فراهم کند.

    وی ادامه داد: در حال حاضر با 132 بانک در 56 کشور جهان ارتباط بانکی داریم که مبادلات مالی نیز با آنها در حال انجام است.

    معبودی افزود: حمایت از نوسازی و بازسازی شرکتهای تولیدی (صادرات‌محور) در دستور کار است که این امر می‌تواند منجر به صادرات شود و کیفیت کالاهای تولیدی ما را بالا می‌برد.

    معاون امور بین‌الملل بانک توسعه صادرات ایران بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به قرارادهای فاینانس برای تقویت تولیدات داخلی صادرات‌محور اشاره کرد و گفت: فاینانسی با اگزیم بانک کره با رقمی بالغ بر 8 میلیارد یورو و بانک چینی با رقم 10 میلیارد یورو و اوربانک اتریش با رقم یک میلیارد یورو تفاهم شده است.

    وی در خصوص شرایط استفاده از این فاینانس‌ها و اینکه چقدر عملیاتی هستند گفت: کسانی که می‌خواهند از این فاینانس‌ها استفاده کنند باید طرح‌های خود را به وزارتخانه‌های متبوع ارائه دهند تا بعدا بررسی در شورای اقتصاد مجددا مورد بررسی قرار گیرد و اولویت‌بندی شود. هرچند که کشور طرف فاینانس نیز برای خود اولویت‌بندی‌هایی دارد که در این فرآیند تاثیرگذار است.

    معبودی یادآور شد: در این فاینانس‌ها ارزش افزوده صادراتی آن باید برای کشور ما مناسب باشد و هرچه حجم حضور کشورهای  خارجی‌در این پروژه‌ها کمتر باشد ما علاقه بیشتری برای اجرای این پروژه‌ها خواهیم داشت.

    وی یادآور شد: این پروژه‌ها پروسه شش ماهه‌ای دارند تا به مرحله قرارداد برسند.

    معاون امور بین‌الملل بانک توسعه صادرات ایران در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به لزوم تامین قطعات مورد نیاز برخی بخشهای صنعتی در کشور گفت: براین اساس نیز فاینانس‌هایی را با برخی کشورها به تفاهم رسیده‌ایم که شامل 100 میلیون یورو با اگزیم‌بانک کره و قراردادهایی نیز با بانکهای آلمانی و مجارستانی و همچنین فرانسوی برای ارائه فاینانس در بخش یاد شده بسته شده است.

    وی تاکید کرد: برای واردات مواد اولیه قطعات یدکی مورد نیاز کارخانه‌ها این تفاهمنامه‌ها بسته شده است و ممکن است در بخش تجهیزات راه‌آهن نیز مورد استفاده قرار گیرد.

    معبودی در بخش پایانی صحبت‌های خود با اشاره به اینکه ریسک تجاری ایران یک پله بهبود داشته و از پله ششم به پنجم کاهش یافته است گفت: این امر آن معنی را دارد که سیگنال‌های مشخصی به سرمایه‌گذاران خارجی می‌دهد که می‌توانند در ایران سرمایه‌گذاری داشته باشند و وضعیت اقتصادی ایران به شرایطی رسیده است که امکان سرمایه‌گذاری در آن بهبود یافته است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر