همه چیز درباره تولید و صادرات تلویزیون‌های ایرانی

عصر کالا- مروری بر آمارهای رسمی گویای آن است که در حوزه تولید و صادرات انواع تلویزیون ایران جایگاه چندان مناسبی نداشته و حتی تولید آن به نیمی از ظرفیت موجود هم نمی‌رسد.

همه چیز درباره تولید و صادرات تلویزیون‌های ایرانی
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر کالا» به نقل از ایسنا، در سال 2015 میلادی در زمینه صادرات انواع تلویزیون ایران در رتبه  147 جهان قرار گرفته، این در حالی است که در حوزه واردات این محصول کشور رتبه 23 را به خود اختصاص داده است.

    اولین تلویزیون‌های ایرانی

    مروری بر تاریخچه صنعت صوتی و تصویری ایران گویای آن است که در سال 1348 همزمان با برنامه‌ریزی برای پخش برنامه‌های تلویزیونی در ایران حدود هشت تولیدکننده داخلی به همراه دارندگان دانش خارجی در آمریکا، اروپا و ژاپن برنامه‌ریزی جهت تولید تلویزیون را شروع کردند. روند تولید با تلویزیون‌های لامپی که اکثرا به صورت مبله و سیاه و سفید بودند آغاز شد و در مراحل بعدی همراه با رشد تکنولوژی، تولید اولین تلویزیون رنگی در سال 1355 آغاز شد.

    در سال‌های اخیر نیز با پیشرفت تکنولوژی تلویزیون‌های تخت عمده مصرف بازار را تشکیل دادند اما طی این سال‌ها با وجود تغییراتی که در تکنولوژی ساخت تلویزیون‌ها آغاز شده شرایط تا حدی تغییر کرده است به گونه‌ای که تا پایان سال 1394 ظرفیت تولید انواع تلویزیون‌ در کشور بالغ بر سه میلیون و 335 هزار دستگاه بوده، اما در نهایت از این ظرفیت تنها یک میلیون و 397 هزار دستگاه تولید داشته‌ایم و بخش قابل توجهی از ظرفیت موجود بلااستفاده مانده است. حتی ظرفیت تولید در سال 1394 در قیاس با سال 1393 که تولیدات این بخش یک میلیون و 921هزار دستگاه بود کاهش قابل توجهی را نشان می‌دهد.

    در حال حاضر در کشور استان‌های مختلفی در حوزه تولید تلویزیون فعالیت دارند که استان تهران با اختصاص 59.8درصد از کل تولیدات کشور در جایگاه اول قرار گرفته و پس از آن کرمان با تولید 28.7درصد از تولیدات کل تلویزیون کشور در جایگاه دوم ایستاده است. همچنین استان‌های البرز و اصفهان به ترتیب 6.3 و 5.2 درصد از کل تولیدات تلویزیون کشور را به خود اختصاص داده‌اند.

    عمده صادرکنندگان تلویزیون دنیا کدامند؟

    اما در حوزه صادرات انواع تلویزیون در حالی ایران رتبه 147 دنیا را به خود اختصاص داده که کشورهای مکزیک، چین و اسلواکی در رده‌های اول تا سوم این جدول قرار گرفته‌اند. همچنین کشورهای لهستان، مالزی، مجارستان، ترکیه، کره جنوبی، آمریکا و جمهوری چک دیگر کشورهایی هستند که رتبه‌های چهارم تا دهم این جدول را به خود اختصاص می‌دهند.

    در این میان در سال 2015 مجموع صادرات تلویزیون در دنیا درآمدی بالغ بر 51.4 میلیارد دلار داشته است که از این میان سهم ایران تنها 0.000004میلیارد دلار بوده است.

    در حوزه واردات انواع تلویزیون نیز آمریکا، آلمان و انگلستان رتبه‌های اول تا سوم جدول را به خود اختصاص داده‌اند و ایران در جایگاه 23 این جدول قرار دارد.

    کشورهای مکزیک، ژاپن، فرانسه، ایتالیا، کانادا، اسلواکی و اسپانیا نیز رتبه‌های چهارم تا دهم جدول واردات انواع تلویزیون را به خود اختصاص داده‌اند.

    واردات و صادرات تلویزیون به ایران

    همچنین در سال 2015 میلادی به استناد آمارها 0.4 میلیارد دلار ارز کشور برای واردات انواع تلویزیون هزینه شده که این رقم در قیاس با سال 2014 که 0.7 میلیارد دلار برای واردات این کالا وارد شده بود کاهش قابل توجهی داشته است.

    طبق آمارها در سال 1394، 591 هزار دلار ارز  به واردات انواع تلویزیون اختصاص یافته که در این مدت در حوزه صادرات انواع تلویزیون کشور درآمدی بالغ بر 10 هزار و 600 میلیون دلار داشته است.

    صادرات تلویزیون‌های رنگی در سال 1394 نیز به طور عمده به کشور عراق مربوط بوده است. در حوزه واردات این کالا نیز ایران بازاری مناسب برای کشورهای جمهوری کره، آلمان، امارات متحده عربی، چین، دانمارک، هنک‌کنگ، عراق و ترکیه بوده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر