شیوه فروش لوازم خانگی در ایران تغییر کرده است

فروش اعتباری کالاهای بادوام از سر گرفته شد

عصر کالا- محمد طحان پور درباره وضعیت فروش لوازم خانگی در بازار گفت: شکل بازار ایران در دو سال گذشته تغییر کرده است و در نتیجه در شرایطی که بازار کساد نیست اما مراکز خرید و فروش لوازم خانگی با کاهش تعداد مشتریان روبرو شده اند .

فروش اعتباری کالاهای بادوام از سر گرفته شد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۴ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از بولتن نیوز، وی با تاکید بر اینکه پس از ثبات نرخ ارز در بازار تعاونی های مصرف در ادارات و سازمان ها دوباره فعال شدند، گفت: بسیاری از فروشگاه ها و تعاونی های مصرف ادارات دوباره به فروش اعتباری لوازم خانگی روی آورده اند و در نتیجه بخش عمده ای از تقاضا مجال ظهور در منطقه امین حضور و جمهوری و ... را نمی یابد چرا که برخی موفق می شوند از طریق ادارات خود ، آن هم به صورت اعتباری نسبت به خرید لوازم خانگی مورد نیاز خود اقدام نمایند .به این ترتیب دوباره فروش اعتباری کالاهای بادوام از سر گرفته شد .

    وی گفت: البته تغییر تکنولوژی کیفیت زندگی و شیوه خرید در ایران را نیز دستخوش تغییر کرده است ، امروز شاهدیم حتی برخی از مشتریان ترجیح می دهند اینترنتی ، لوازم بسیاری سنگین خود را خریداری کنند و همین نکته نشان می دهد در سال های آتی دیگر فروشگاه به این شیوه و سبک و سیاق نمی تواند گردش مالی چندانی داشته باشد .

    او با تاکید بر اینکه کسانی که از کسادی بازار حرف می زنند در حقیقت از کاهش فروش به شکل سنتی گلایه دارند، ادامه داد: جوان های امروز کمتر وقتشان را برای خرید در خیابان تلف می کنند تا توضیحاتی یک متصدی فروش را بشنوند ، آنها با جستجوهای اینترنتی ترجیح می دهند از کیفیت و تکنولوژی کالای مورد نیازشان مطلع شوند و بعد نسبت به خرید اقدام نمایند.

    طحان پور گفت: در این میان نیز فروشگاه های اینترنتی که بتوانند نیاز مشتری را پاسخ دهند، از فروش خوبی برخوردار هستند .

    وی با اشاره به اینکه تا دو سال پیش ، فعالان بازار لوازم خانگی در ایران فروشندگان پشیمان بودند گفت: وقتی کالایی به فروش می رفت، به دلیل نوسان های شدید قیمت دلار جایگزینی آن سخت بود از این رو ما اصطلاحی در بازار داشتیم که می گفتیم این ها "فروخته های پشیمان "هستند اما حرکت نکردن طبق نیاز روز بازار و مشتری سبب شده است این روزها جمعیت "نفروخته های پشیمان" بیش از پیش افزایش یابد .

    شیوه فروش لوازم خانگی در ایران تغییر کرده است / فروش اعتباری کالاهای بادوام از سر گرفته شد / برندهای ایرانی در بازار کدام لوازم خانگی حرفی برای گفتن دارند؟

    وی به همکارانش توصیه کرد برای راه اندازی فروشگاه های مجازی شان وارد عمل شوند تا بتوانند مشتری را برای خود حفظ کنند.

    طحان پور در بخش دیگری از این گفتگو در پاسخ به این سئوال که وضعیت برندهای ایرانی و خارجی در حوزه سهم بازار به چه صورت است؟ گفت: بازار ایران تمایل فراوانی به برند آمریکایی و اروپایی دارد ، وقتی مردم پولشان نمی رسد نسبت به خرید برندهای آسیایی اقدام می کنند اما جالب است به شما بگویم کالایی که تحت عنوان اروپایی در بازار ایران فروخته می شود ماهیتا چینی است و کالایی که تحت عنوان کره ای در بازار به فروش می رسد ماهیتا ایرانی تلقی میشود .

    او در توضیح این مطلب افزود: در حقیقت چینی ها تحت لیسانس اروپا جنس تولید می کنند و می فروشند و بندهای کره ای مانند سامسونگ و ال جی نیز در ایران مونتاژ شده و به فروش می رسد .

    او وضعیت برندهای ایرانی را نیز مناسب اعلام کرد و گفت: در این دو سال موقعیت برندهای ایرانی بهبود یافته و برندهای با کیفیت با افزایش تولید روبرو شده اند . البته باید توجه داشت که این برندها صادرات نیز ندارند و افزایش تولیدشان از نظر من ، به عنوان یک فعال بازار به معنی افزایش فروش در بازار داخلی است .

    وی گفت: تولیدکنندگان لوازم خانگی در ایران قابلیت های بالایی دارند، در حال حاضر شرکت بوش آلمان با شرکت بوتان ایران برای تولید پکیج و آبگرمکن و ... شریک شده است و راه برای ورود برندهای معتبر دیگر برای سرمایه گذاری و تولید مشترک باز شده است .

    او با اشاره به اینکه خلاف آنچه گفته می شود، کردم به کالای با کیفیت ایرانی احترام می گذارند، گفت: اصلا این طور نیست که مردم هیچ تمایلی به کالای ایرانی نداشته باشند، اتفاقا وقتی که کالایی کیفیت مناسب دارد، مردم استقبال می کنند و آن را می خرند .

    او در پاسخ به این پرسش که در کدام کالاها موقعیت برندهای ایرانی بهتر از سایر کالاهاست ، گفت: ماشین های لباسشویی ایرانی خریداران فراوانی دارد چرا که در این حوزه خوب عمل کرده ایم . برندهای مطرح ایرانی برای انبوهی از برندها تولید می کنند ، این نشان می دهد که ما توانسته ایم در این حوزه حرفی برای گفتن داشته باشیم .

    شیوه فروش لوازم خانگی در ایران تغییر کرده است / فروش اعتباری کالاهای بادوام از سر گرفته شد / برندهای ایرانی در بازار کدام لوازم خانگی حرفی برای گفتن دارند؟

    ترکیب بازار نیز نشان دهنده برتری سهم تولید کنندگان ایرانی از بازار لوازم خانگی نسبت به تولید کنندگان خارجی است .

    طحان پور ادامه داد: در بخش یخچال و فریزر شاهد حضور برندهای خارجی هستیم اما باز هم ایرانی ها خوب عمل کرده اند و تولیدات مشترک بازار مناسبی دارد .

    این مقام مسئول در بخش خصوصی اضافه کرد: تولیدکنندکان اجاق گاز نیز بازار مناسبی را در اختیار دارند اما در بازار لوازم جدیدتر مانند ماشین ظرفشویی فعلا حرفی برای گفتن نداریم و بخش عمده بازار در اختیار خارجی هاست .

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر