ساخت باتری‌‌های آینده بر پایه آب

عصر کالا- باتری های موبایل امروزه نقش مهم و مفیدی در زندگی انسان ها دارند و اما در کنار همه فایده های که دارند حاوی تهدیداتی نیز هستند .

ساخت باتری‌‌های آینده بر پایه آب
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر کالا» به نقل از شعار سال :انفجار باتری‌ برخی"گوشی‌های هوشمند" در سال‌‌های اخیر نشان میدهد که انسان همواره در معرض خطر انفجار "باتری‌‌های لیتیومی" موجود در گوشی‌ها و سایر گجت‌های امروزی قرار دارد. بعلاوه ،این نوع باتری ها عمر طولانی چندانی هم ندارند.

    با توجه به این مشکلات ، هم اکنون شرکت‌‌ها و مراکز تحقیقاتی متعددی روی پروژه‌‌هایی کار می‌کنند که این مشکلات را حل کنند، اما با توجه به هزینه زیاد و زمان طولانی انجام تحقیقات روی این گونه پروژه‌‌ها ، انتظار نمی‌رود که بتوان شاهد حل این مشکلات به این زودی ها باشیم.

    با این وصف، پیشرفت‌های این حوزه جالب و قابل توجه هستند. برای نمونه ، محققین دانشگاه "هاروارد" ، "پروتوتایپی" از یک نوع باتری ساخته‌اند که هم سمی نیست و هم از هر نوع "باتری لیتیوم یونی" موجود در بازار عمر طولانی‌تری دارد .این نوع باتری‌ها که به "باتری جریانی" یا flow battery موسوم شده اند، قادرند در بازه زمانی بیش از 10 سال به کارکرد خود ادامه دهند. گرچه این نوع باتری ،اولین باتری از این گونه نیست که ساخته می‌شود، ولی برخی مشکلات موجود در باتری‌های قبلی را حل می‌کند.

    محققین می‌گویند که مولکول‌های موجود در "الکترولیت‌ها" را طوری تغییر می‌دهند که "قابلیت حل شدن در آب" و نیز "قابلیت مقاومت در برابر تجزیه" به آنها افزوده شود. قیمت تمام شده این نوع باتری‌ها نیز کمتر بوده و میتوان برای ذخیره "انرژی‌‌های تجدیدپذیر" از آنها استفاده کرد.

    با توجه به استفاده تقریبا همه افراد از گجت‌‌های مختلف و با توجه به مصرف زیاد انرژی این دستگاه‌ها ، همه مردم به دنبال استفاده از باتری‌هایی با طول عمر طولانی می باشند.

    دستیابی به این نوع باتری‌‌ها می‌تواند برای شرکت‌ها هم برگ برنده‌ای باشد ، اما همانطور که اشاره شد تا چند سال آینده انتظار نمی‌رود که این نوع "باتری‌های بر پایه آب" وارد بازار شوند.

     

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر