از این باورها درباره باتری گوشی دست‌ بردارید

عصر کالا- اگر تصور می‌کنید با گذاشتن گوشی خود از شب تا صبح، باعث آسیب زدن به باتری آن می‌شوید، اینکه همیشه منتظر می‌مانید باتری گوشی‌تان به صورت کامل شارژ شود و سپس آن را از شارژ خارج می‌کنید یا مواردی مانند این، کارشناسان فناوری واقعیت را برایتان آشکار کرده‌اند.

از این باورها درباره باتری گوشی دست‌ بردارید
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۲ مهر ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر کالا» به نقل از تعادل، وب‌سایت readersdigest، گزارشی درباره تصورات اشتباهی که برخی هنگام شارژ کردن گوشی‌های موبایل دارند، نوشته شده است. یکی از تصوراتی که افراد دارند، این است که نباید گوشی موبایل خود را در طول شب در شارژ نگه دارند. اما حقیقت این است که در فناوری‌های هوشمند جدید، پس از اینکه باتری گوشی شما پر شد، فرآیند شارژ شدن متوقف می‌شود. سرجیو فلورس- مهندس برق شرکت سامسونگ- می‌گوید: «اگر باتری گوشی شما زمانی که همچنان در برق است، کاهش یابد، تلفن می‌داند که باید دوباره فرآیند شارژدهی را شروع کند. بدین‌ترتیب حتی اگر شما گوشی خود را تمام طول شب در شارژ نگه دارید، تنها زمانی که نیاز باشد، شارژ می‌شود.»

    یکی دیگر از تصورات اشتباه درباره شارژ گوشی‌ها این است که باید گوشی را همیشه در حالت کارآمد (efficiency mode) و آماده به کار نگه داشت. درحالی که باید بدانید پس از اینکه گوشی خود را شارژ کردید، نگه داشتن گوشی در حالتی که باتری کمی دارد، باعث آسیب رساندن به نرم‌افزار آن نمی‌شود، ممکن است تنها تجربه کاربری ضعیف‌تری برایتان داشته باشد. براد نیکولز -تکنیسین شرکت خدمات تعمیر فناوری استی‌موبایل- می‌گوید: «گوشی‌های موبایل طراحی شده‌اند که همیشه جذاب باشند و تجربیاتی فوق‌العاده به شما بدهند. وقتی گوشی را در حالت کارآمد نگه می‌دارید، همه این موارد مازاد برایتان از دست می‌رود؛ روشنایی کم باعث می‌شود دیدن صفحه نمایش سخت باشد یا ممکن است صدای گوشی به اندازه دلخواهتان بلند نباشد. علاوه بر این، نوتیفیکیشن‌های برنامه‌های گوشی ممکن است تنها هر 10 دقیقه یک بار بررسی شوند، بنابراین شما نمی‌توانید آن بازخورد فوری که قبلا داشتید را دریافت کنید.»

    افسانه دیگری که برخی درباره گوشی‌ها دارند این است که قبل از استفاده از گوشی، باید حتما آن را به صورت کامل شارژ کرد، اما واقعیت این است که عبور از شارژ اولیه گوشی نمی‌تواند در عمر طولانی‌مدت آن تاثیری داشته باشد. تنها دلیلی که برخی از تولیدکنندگان و فروشندگان توصیه می‌کنند اولین‌بار گوشی را به صورت کامل شارژ کنید، این است که تاثیر اولیه خوبی روی شما داشته باشد. زمانی که یک گوشی جدید را در دست می‌گیرید، فرآیند تولید و آزمون‌هایی که روی گوشی انجام شده، قبلا نیمی از باتری آن را تخلیه کرده است. نیکولز می‌گوید: «وقتی در ابتدا از باتری گوشی انتظار دارید هشت ساعت برایتان کار کند و اما باتری آن چهار‌ساعته تمام می‌شود، این همان تجربه‌ای نیست که تولیدکننده بخواهد شما در استفاده اولتان از گوشی داشته باشید. درواقع بیشتر اوقات این توصیه‌ها برای این است که کاربران احساس کنند کیفیت موردنظر را از دستگاه خود دریافت می‌کنند.»

    برخی دیگر تصور می‌کنند تا زمانی که باتری گوشی‌شان به پایان نرسیده است، نباید آن را شارژ کنند. در حالی که گوشی‌های جدید عمدتا دارای باتری‌های لیتیوم‌یونی هستند و بهترین کار این است که قبل از به پایان رسیدن مایعی که موجب حرکت الکترون در این باتری‌ها می‌شود، آن را شارژ کنید. فلورس می‌گوید: «این نوع از باتری‌‌ها طوری طراحی شده‌اند که سطح ظرفیت کامل خود را فراموش می‌کنند، بنابراین هنگام شارژ مجدد، تا آن سطحی از ابتدا در آن قرار داشتند، شارژ نمی‌شوند. برندهای عمده تا حدودی این مشکل را حل کرده‌اند، اما مدل‌های قدیمی هنوز ممکن است این مشکل را داشته باشند.»

    یکی از تصورات اشتباه این است که یک اپلیکیشن، باتری زیادی مصرف نمی‌کند، اما واقعیت این است که گاهی اوقات یک اپلیکیشن می‌تواند مقدار بسیار زیادی از باتری تلفن شما را از بین ببرد. برای مثال یکی از اپلیکیشن‌هایی که چنین قابلیتی دارد، فیس‌بوک است. نیکولز می‌گوید: «بسیاری از اپلیکیشن‌ها مانند فیس‌بوک، در صفحه زمینه گوشی در حال انجام فعالیت‌هایی هستند، حتی اگر شما در لحظه در حال اجرای آن اپلیکیشن نباشید. این اپلیکیشن‌ها دایما پیام‌ها و صفحه به‌روزرسانی شما را بررسی می‌کنند و در پس‌زمینه، صفحه را رفرش می‌کنند.» حتی برخی از کاربران اندروید گزارش داده‌اند که با حذف اپلیکیشن فیس‌بوک از گوشی‌هایشان، موجب شده سایر اپلیکیشن‌هایی که داشتند، 15 درصد سریع‌تر عمل کنند و 20 درصد از باتری گوشی‌هایشان هم حفظ شده است. به همین دلیل است که نیکولز پیشنهاد می‌دهد اپلیکیشن فیس‌بوک را از گوشی‌های خود پاک کرده و به جای آن، از طریق مرورگرهای وب روی گوشی، به فیس‌بوک خود وارد شوید تا بتوانید در مصرف باتری گوشی خود صرفه‌جویی کنید.

    برخی ممکن است فکر کنند خاموش کردن گوشی، یک روش بی‌فایده برای حفظ باتری است، در حالی که تنظیم مجدد تلفن می‌تواند به نگهداری باتری کمک کند. بسیاری از افراد زمانی که کارشان با اپلیکیشن‌ها تمام می‌شود، آنها را نمی‌بندند، بنابراین، این برنامه‌ها هنوز در پس‌زمینه کار می‌کنند. اگرچه ممکن است هر یک از این اپلیکیشن‌ها، باتری زیادی را مصرف نکنند، اما هرقدر که این اپلیکیشن‌ها بیشتر در حال فعالیت باشند، عمر باتری شما کوتاه‌تر خواهد بود. اگر عادت ندارید اپلیکیشن‌ها را ببندید، حداقل هفته‌ای یک‌بار تلفن خود را خاموش کنید تا این مکنده‌های باتری هم خاموش شوند. نیکولز می‌گوید: «راه‌اندازی مجدد تلفن شما دو دقیقه طول می‌کشد، اما پس از آن می‌توانید تفاوت را احساس کنید. اینکه بخواهید آن را در تمام طول شب خاموش نگه دارید، ممکن است چندان راه‌حل کارآمدی نباشد، بنابراین سعی کنید آن را قبل از یک جلسه طولانی یا هنگام مشاهده فیلم‌ها خاموش کنید.»

    یکی دیگر از تصوراتی که افراد دارند این است که زمانی که گوشی در شارژ است، نباید از آن استفاده کنند، اما حقیقت این است که وقتی تلفن شما شارژ می‌شود، می‌توانید برنامه‌هایش را باز کرده یا تماس برقرار کنید. فلورس می‌گوید: «اگرچه وقتی تلفن خود را شارژ می‌کنید، قدرت باتری آن با زمان‌های دیگری که معمولاً از آن استفاده می‌کنید، متفاوت است، اما نتایج و شدت جریان برق همیشه یکسان است. البته باید توجه داشته باشید که اپلیکیشن‌های باز هنگام شارژ تلفن، انرژی بیشتری استفاده می‌کنند، این بدان معناست که پر کردن مایع باتری‌های لیتیوم‌یونی زمان بیشتری طول می‌کشد. بنابراین اگر نیاز دارید که گوشی‌‌تان در مدت زمان کمتری شارژ شود، بهتر است کار کردن به آن را به زمان دیگری موکول کنید.»

    اگر تصور می‌کنید با خرید یک شارژر با برند معمولی و غیراصل، پول پس‌انداز می‌کنید، در اشتباهید. درواقع شارژرهای غیراصل، می‌توانند به باتری گوشی شما آسیب برسانند. نیکولز می‌گوید: «شارژرهای ارزان‌تر لزوما استانداردهای لازم را برای پر کردن مداوم باتری تلفن‌تان با ولتاژ صحیح ندارند. نوسان ولتاژ می‌تواند به درگاه شارژر صدمه بزند و حتی به باتری شما نیز آسیب برساند. بنابراین بهتر است که از شارژرهایی که با محصولات گواهینامه سازنده سازگار هستند، استفاده کنید.»

    یکی دیگر از تصورات اشتباه این است که نیازی به ایجکت کردن گوشی از سایر محصولات الکترونیکی نیست، اما حقیقت این است که بیرون کشیدن تلفن از رایانه بدون ایجکت کردن آن، می‌تواند به فایل‌های شما آسیب برساند. نیکولز می‌گوید: «اگر شما قبل از انتقال تصاویر یا داده‌ها، آن را از رایانه جدا کنید، با قطع این اتصال ممکن است خیلی زود این ارتباط قطع شود و فایل‌های شما تقطیع شده یا از بکاپ‌گیری تلفن‌تان جلوگیری کنید، اما اگر تلفن شما به پریزهای برق دیوار وصل شده است، می‌توانید هر زمان این پلاگین را بکشید.»

    برخی تصور می‌کنند اینکه گوشی‌شان در جست‌وجوی وای‌فای باشد، موجب هدر رفتن باتری می‌شود. در حالی که اگرچه جست‌وجوی وای‌فای، باعث مصرف انرژی می‌شود، اما به آن اندازه نیست که قابل توجه باشد. وقتی گوشی شما برای اتصال به وای‌فای تنظیم شده است، سیگنال‌ها را از نقاط دستیابی جست‌وجو کرده و سیگنال‌های خود را ارسال می‌کند تا به آنها اطلاع دهد که در آنجا هستند. اما این بدان معنا نیست که هر بار خانه را ترک می‌کنید، لازم است که وای‌فای را خاموش کنید. نیکولز می‌گوید: «شما درباره کارهایی بسیار کوچک صحبت می‌کنید که اصلا آن اندازه که فکر می‌کنید، باتری مصرف نمی‌کنند.»

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر