گوشی‌های هوشمندی که بهترین عمر باتری را دارند

معضل باتری موبایل همچنان پابرجاست

عصر کالا- کیفیت صفحه‌نمایش و امکانات نرم‌افزاری متعددی که در تلفن‌های هوشمند دیده می‌شود قابل مقایسه با گوشی‌های قدیمی نیست. این روزها بیشتر موبایل‌ها، حتی میان‌رده‌ها و پایین‌رده‌ها، قابلیت‌هایی دارند که چند سال پیش تصور آن هم برای کاربران موبایل غیرممکن بود. این ویژگی‌ها و قابلیت‌ها از طرفی آسایش و جذابیت برای کاربر به ارمغان آورده است و از طرفی هم معضلی با نام عمر باتری ایجاد کرده است.

معضل باتری موبایل همچنان پابرجاست
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از دنیای اقتصاد، حالا به جرات می‌توان گفت همه کاربرهای گوشی‌های هوشمند، به نسبت استفاده‌ای که از موبایل خود می‌کنند، با موضوع عمر باتری دست‌به‌گریبانند و کمتر کاربری را خواهید دید که نگران خالی‌شدن شارژ گوشی‌اش‌نباشد.

    حال در این بین اگر برنامه یا بازی ویژه‌ای هم دست‌به‌گریبان کاربر شود، معضل باتری بیش از پیش خود را نشان می‌دهد. این اتفاق سال گذشته برای کاربران بازی پوکیمون‌گو پیش آمد و بسیاری را مجبور به خرید باتری دوم کرد. طبق آماری که محققان ارائه کردند میزان فروش باتری جانبی از 10 جولای تا 23 جولای سال 2016 (اوج محبوبیت بازی پوکیمون‌گو) 101 برابر رشد داشته است. جالب اینجا است آمار 12 ماه منتهی به ماه ژوئن رشد 35 درصدی را در مقایسه با سال قبل از آن نشان داده است. در همین رابطه کارشناسان و محققان همواره به دنبال راه‌هایی هستند که کاربران بتوانند از طریق آنها عمر باتری تلفن هوشمند خود را افزایش دهند؛ راه‌هایی از قبیل تولید نرم‌افزارهای متفاوت برای بهینه‌سازی مصرف باتری و فناوری شارژ سریع. حتی پا را از این فراتر گذاشته‌ و موبایلی طراحی کرده‌اند که به باتری نیاز ندارد. این گوشی انرژی مورد نیاز خود را از طریق امواج محیطی دریافت می‌کند.

    البته این گوشی فقط نمونه‌ای از یک تلفن همراه با قابلیت برقراری تماس صوتی است و گوشی هوشمند محسوب نمی‌شود، ولی از همین نمونه می‌توان به این پی برد که انقلابی در حوزه باتری موبایل‌ها در راه است و می‌توان امیدوار بود که در آینده‌ای نزدیک موبایل‌هایی خواهیم داشت بدون دغدغه خالی‌شدن شارژ باتری. ولی حالا که خبری از چنین گوشی هوشمند رویایی نیست چاره‌ای نیست جز عمل کردن به توصیه‌های کارشناسان برای استفاده حداکثر از باتری. توصیه‌هایی از قبیل اینکه نور صفحه‌نمایش را کم کنید، از حالت Power saving (صرفه‌جویی در باتری) استفاده کنید، بلوتوث یا مکان‌یاب را اگر لازم ندارید خاموش کنید، یا حتی یک باتری دوم بخرید.

    به‌طور کلی همواره شما ترفند‌هایی را می‌بینید که برای افزایش عمر باتری به شما پیشنهاد می‌شود؛ از چگونگی شارژکردن موبایل گرفته تا چگونگی استفاده از نرم‌افزارهای متفاوت در گوشی. هرچند این راه‌ها بی‌تاثیر نیستند و کمک بزرگی می‌کنند که در مواقع اضطراری بتوانید از بیشترین توان باتری گوشی‌تان استفاده کنید، ولی سایه تمام‌شدن باتری و خاموش‌شدن گوشی همواره بر سر هر کاربری سنگینی می‌کند. در میان گوشی‌های موجود در بازار نیز نمونه‌ای نیست که با خرید آن از عمر باتری در امان باشیم و نگرانی تمام‌شدن شارژ آن را نداشته باشیم ولی گوشی‌هایی هستند که در مقایسه با دیگر موبایل‌ها عمر باتری بیشتری دارند. اگر شما هم دغدغه خالی‌شدن باتری موبایل‌تان را دارید و به دنبال تلفن هوشمندی هستید که بیشترین توان باتری را داشته باشد در ادامه با ما همراه باشید تا به معرفی آنها بپردازیم. نکته جالب اینجاست که برخی از این گوشی‌ها باتری کوچکی دارند، ولی به‌گونه‌ای بهینه‌سازی شده‌اند که از باتری‌های بزرگ‌تر از خود کارآیی بهتر و بیشتری دارند.

    هوآوی Mate 10 Pro
    کمپانی هوآوی از چینی‌هایی است که در بازار موبایل خوش درخشیده و جای خود را در میان رقبا باز کرده است. میت 10 پرو 6 اینچی ویژگی‌های جالب توجهی از قبیل نمایشگر بدون حاشیه، دوربین توانمند و طراحی شیشه‌ای دارد که به نوبه خود مرکز توجه هستند. همه اینها به کنار، باتری قدرتمند 4هزار میلی‌آمپری میت 10 پرو توانسته این گوشی را رقیب دیگر پرچمداران کند. طبق آزمایشی که پژوهشگران کرده‌اند تماشای 90 دقیقه ویدئو با روشنایی صددرصد صفحه‌نمایش در این گوشی فقط 9 درصد از باتری این گوشی را مصرف کرده است. میت 10 پرو همچنین مجهز به نرم‌افزار بهینه‌سازی متعلق به خود هوآوی است که به‌طور پیش‌فرض روی گوشی نصب شده و کاربر نمی‌تواند آن را حذف کند. هوآوی ظاهرا به معضل کمبود شارژ باتری در گوشی‌های هوشمند بیش از دیگران پی برده و در این پرچمدارش، جدا از ویژگی‌های بارز سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، توجه خود را به بالابردن توان باتری معطوف کرده است.

    باتری این گوشی می‌تواند تا دو روز دوام بیاورد و در کنار آن از قابلیت شارژ سریع هم بهره می‌گیرد. ولی همه اینها به کنار نکته‌ای که هوآوی درخصوص این گوشی به آن می‌بالد دریافت گواهی از موسسه‌ TÜV Rheinland آلمان در بخش کیفیت باتری است. باتری این گوشی برای دریافت این گواهی آزمایش‌های متعددی از قبیل چندین تست شارژ سریع، تست سقوط، قرار گرفتن در دمای بالا و صدها آزمایش متفاوت را با موفقیت گذرانده و حالا دیگر کاربران می‌توانند با آرامش خیال از این گوشی با باتری قدرتمندش استفاده کنند و نگران تجربه ناخوشایند کاربران سامسونگ گلکسی نوت 7 نباشند.

    بلک‌بری Motion
    کمپانی بلک‌بری در این سال‌ها اوج و فرودهای بسیاری داشته است. در سال‌های ابتدایی ظهور تلفن‌های هوشمند این برند با سیستم‌عامل ویژه خود همواره به امنیت موبایل‌هایش می‌بالید و بیشتر سیاست‌مداران نیز از گوشی‌های این کمپانی استفاده می‌کردند. ولی به‌مرور بلک‌بری جایگاه خود را از دست داد و حتی تصمیم گرفت سیستم‌عامل اختصاصی خود را برای همیشه کنار بگذارد و رو به اندروید بیاورد. حالا این کمپانی دست از تلاش برنداشته و می‌خواهد محبوبیت و شهرت پیشین خود را به دست بیاورد و جایی در بین رقبا برای خودش دست و پا کند. گوشی هوشمند بلک‌بری Motion یک تلفن هوشمند اندرویدی نسبتا معمولی است که ویژگی‌برجسته‌اش مربوط به عمر باتری و مقاومتش است.

    این گوشی در آزمایش محققان، پس از پخش 90 دقیقه ویدئو با روشنایی صددرصد صفحه‌نمایش فقط 10 درصد از شارژ خود را از دست داد.  این موبایل که تمام لمسی است و برخلاف بیشتر محصولات بلک‌بری مجهز به کیبورد فیزیکی نیست باتری 4 هزار میلی‌آمپری دارد و به لطف فناوری Quick Charge 3.0 می‌تواند در 40 دقیقه 50 درصد باتری را پر کند. این میان‌رده 5/ 5 اینچی جدا از عمر باتری قابل توجهش ویژگی سخت‌افزاری و نرم‌افزاری ویژه‌ای ندارد. بنابراین اگر شما از آن دسته کاربرانی هستید که یک گوشی میان‌رده با ویژگی‌های متوسط نیاز شما را برآورده می‌کند و از طرفی عمر باتری برایتان اهمیت بسیاری دارد بی‌شک بلک‌بری Motion گزینه مناسبی برایتان است.

    آی‌فون 10
    کمپانی آی‌فون از زمان متولد‌شدن نخستین آی‌فون همواره در لیست بهترین‌ها بوده و هست. حالا هم که سخن از بهترین عمر باتری است دور از ذهن نیست که جدیدترین گوشی این کمپانی را در لیست ببینیم. آی‌فون 10 که چند ماه پیش معرفی شد جدا از آی‌فون بودنش ویژگی‌های جالب توجهی به همراه داشت که توجه بسیاری را به خود جلب کرد و از رقبا و حتی از هم‌خانواده‌های خود مانند آی‌فون8 پلاس به‌وضوح جلو زد. باتری این گوشی با اینکه 2716 میلی‌آمپر است و در مقایسه با گل سرسبد اندرویدی‌ها که 4 هزار میلی‌آمپری هستند بسیار کمتر است ولی عملکرد جالب‌توجهی دارد و اینجاست که متوجه می‌شویم در حوزه عمر باتری فقط بزرگی و کوچکی آن مهم نیست و بهینه‌سازی مصرف باتری که اپل از پس آن خوب برآمده هم نقش مهمی دارد. این موبایل 5.8 اینچی در آزمایش پژوهشگران پس از تماشای 90 دقیقه ویدئو با روشنایی صد درصد صفحه‌نمایش فقط 11 درصد از عمر باتری‌اش را از دست داد. همچنین آزمایش‌ها نشان می‌دهد که آی‌فون 10 با هر شارژ 2 ساعت بیشتر از آی‌فون 7 عمر می‌کند و در مقایسه با مدل‌های پیشین خود بهبود یافته است.

    سامسونگ گلکسی S8
    همان‌گونه که کمپانی‌های مطرح تولید‌کننده موبایل به فکر بالابردن قدرت باتری در موبایل‌هایشان هستند سامسونگ هم از این قاعده مستثنا نیست. این کمپانی کره‌ای در سال‌های اخیر با وجود مشکلات و بدشانسی‌هایی که گریبانگیرش شد، دست از تلاش برنداشت و خود را در میان برترین تولید‌کنندگان موبایل نگه داشت.  حالا سامسونگ طرفداران بسیاری در اقصی نقاط جهان دارد و بالطبع می‌کوشد با ویژگی‌های برتر طرفداران خود را راضی نگه دارد. گلکسی S8 پرچمداری است که باتری قدرتمندش رضایت بسیاری از کاربران را در پی داشته است. هرچند شاید شما انتظار داشته باشید نوت 8باتری قوی‌تری در مقایسه با S8 داشته باشد ولی این‌طور نیست. S8 با ظرفیت باتری 3000 میلی‌آمپری باتری توانمندی از دیگر گوشی‌های سامسونگ دارد. این گوشی 8/ 5اینچی در آزمایش پژوهشگران پس از تماشای 90 دقیقه ویدئو با روشنایی صد درصد صفحه‌نمایش 11 درصد از عمر باتری خود را از دست داد.

    ال‌جی V30
    درنهایت آخرین تلفن هوشمندی که می‌خواهیم به شما معرفی کنیم یک گوشی از سری V کمپانی ال‌جی است. این باتری 3300میلی‌آمپری هم مانند بقیه گوشی‌ها از آزمایش پژوهشگران سربلند بیرون آمده است. V30 که صفحه نمایش 6 اینچی دارد بعد از تماشای 90 دقیقه ویدئو با حداکثر روشنایی صفحه‌نمایش 13 درصد از عمر باتری خود را از دست داد.   نسخه پیشین V30 که V20 نام داشت از لحاظ عمر باتری چندان که رضایت کاربران را در پی داشته باشد نبود ولی کمپانی ال‌جی در نسخه جدید این سری تمام تلاش خود را کرده که عمر باتری را در حد قابل قبولی ارتقا بدهد و نتایج آزمایش‌ها نیز نشان می‌دهد که موفق هم بوده است.  این گوشی در آزمایش‌های انجام شده از سوی وب‌سایت GsmArena توانسته رقم 87 ساعت عمر مفید باتری را به خود اختصاص دهد. همچنین شارژ شدن کامل باتری V30، یک ساعت و 48 دقیقه زمان نیاز دارد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر