هک اسپیکرهای هوشمند تنها با نور لیزر!

عصر کالا- گروهی از هکرها به تازگی مدعی شده اند که قادر خواهند بود با استفاده از نور یک لیزر، اسپیکرهای هوشمند را هک کرده و به اطلاعات آن دسترسی پیدا کنند.

هک اسپیکرهای هوشمند تنها با نور لیزر!
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۳:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری«عصرکالا» به نقل از  ایسنا،  اسپیکرهای هوشمند یکی از آن دسته از گجت‌های خانگی هستند که این روزها از محبوبیت و استقبال بی‌نظیری از سوی کاربران برخوردار شده است. پیشتر بسیاری از تحلیلگران برآورد  و خاطرنشان کرده بودند  که اسپیکرهای هوشمند سریع‌تر از سایر گجت های هوشمند رشد و توسعه پیدا خواهند کرد و در سال‌های آینده سهم بسیار بیش‌تری از بازار ابزارهای هوشمند و دیجیتال را از آنِ خود خواهند کرد.

    بر اساس تازه ترین گزارش های منتشر شده در وب سایت بیزینس اینسایدر، گروهی از هکرها و مجرمان سایبری به تازگی ادعا کرده‌اند که می‌توانند با استفاده از یک پوینتر لیزر که تنها 14 دلار قیمت دارد، اسپیکرهای هوشمند را هک کرده و به دستیار صوتی آن فرمان داده و تمامی کارهای موردنظر خود را انجام دهند.

    این هکرها بر این باورند که تاباندن یک نور متمرکز همچون لیزر می‌تواند میکروفون اسپیکرهای هوشمند را هک کرده و پس از  فریب دادن این گجت، به آنها این امکان را بدهد تا به آن فرمان‌های صوتی داده و کار و فعالیت های موردنظر آنها را انجام دهد.

    امنیت سایبری اسپیکرهای هوشمند همواره یکی از موضوعات بحث برانگیز و چالش برانگیز در سال های اخیر است که بر اساس بسیاری از نظرسنجی های صورت گرفته، بالغ بر 45 درصد از کاربران جهان هنوز به این گجت های هوشمند اعتماد کامل ندارند و آنها را یک جاسوس خانگی می دانند.

    به طور کلی در توصیف وظایف و معرفی اسپیکرهای هوشمند باید گفت که این گجت‌های هوشمند به کاربران امکان می‌دهند تا درصورت داشتن مشغله، وسائل خانگی خود را با دستورهای صوتی کنترل کنند، به‌عنوان مثال، از وضعیت آب و هوا و جدیدترین اخبار روز مطلع شوند، تایمر و زنگ هشدار برای خود تنظیم کنند، با دوستان و خانواده خود تماس صوتی برقرار کرده و به مخاطبان موردنظر خود پیام متنی ارسال کنند. همه این کارها بدون دخالت دست کاربر و تنها با ارسال یک پیام و دستور صوتی به اسپیکر هوشمند انجام خواهد گرفت.

    یکی از بزرگ‌ترین تفاوت‌های اسپیکرهای هوشمند با سایر اسپیکرهای معمولی همین نام هوشمند آن است، بدان معنا که قادر است با اتصال به اینترنت اغلب کارهایی که یک گوشی هوشمند یا رایانه می‌کند، را انجام دهد.

    یک اسپیکر ساده یا معمولی تنها قادر است داده و صدای ورودی را با قدرت و کیفیت بیشتری به بلندگوهای تعبیه شده در خود فرستاده و فایل‌های صوتی موردنظر کاربران را با صدای بلندتری پخش کند. این اسپیکرها هرگز قادر نیستند به اینترنت متصل شوند و کارهای هوشمندانه‌ای نظیر برقراری تماس با مخاطبان، ارسال پیام متنی از راه دور و سایر کارهای دیگری که یک اسپیکر هوشمند قادر به انجام آن است، انجام دهد.

    از نخستین، بهترین و بزرگترین تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان اسپیکرهای هوشمند می‌توان به شرکت‌های گوگل، آمازون، اپل و مایکروسافت اشاره کرد که البته سایر برندهای فعال در حوزه تکنولوژی نظیر سامسونگ، شیائومی و غیره نیز به طراحی، تولید و عرضه آن پرداخته و درتلاشند تا بتوانند سهم بزرگتری از بازار این گجت‌های هوشمند را از آن خود کنند.

    اسپیکرهای هوشمند گوگل هوم مینی و گوگل هوم ماکس، آمازون اکو با بهره‌مندی از دستیار صوتی الکسا، هوم پاد اپل و کورتانای مایکروسافت از جمله برترین اسپیکرهای هوشمندی هستند که در جهان توانسته‌اند سهم قابل توجهی از بازار را به خود اختصاص دهند و نظر خیل عظیمی از کاربران و علاقمندان به تکنولوژی را به خود جلب کنند.

     

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر