هنگام خرید از سایت‌های اینترنتی دقت کنید

عصر کالا- با توجه به افزایش کلاهبرداری‌های انجام‌شده هنگام خرید و فروش اینترنتی، لازم است کاربران هنگام معامله کالا از سایت‌های نیازمندی و واسطه‌گر دقت لازم را داشته باشند و تا زمانی که از صحت اطلاعات و سلامت و امنیت کالا اطمینان حاصل نکرده‌اند، مبلغی پرداخت نکنند.

هنگام خرید از سایت‌های اینترنتی دقت کنید
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۸ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از ایسنا، امروزه اینترنت به یکی از اصلی‌ترین ابزارهای اطلاع‌رسانی تبدیل شده‌است و تعداد کاربران آن از طیف‌های مختلف در کسب وکار، گروه‌های سنی و طبقات اجتماعی مختلف رو به افزایش است. همچنین با توجه به بستر ایجادشده برای خرید و فروش کالاهای دست دوم، افراد سودجو و کلاهبردار از این فرصت به وجود آمده سوءاستفاده کرده و اقدام به فروش کالاهای سرقتی کرده یا با روش‌های گوناگون با فریب افراد به کلاهبرداری مبادرت می‌کنند.

    اگرچه این سایت‌ها مزایای از جمله پوشش گسترده‌تر، مخاطبان هدفمند، هزینه‌های مناسب‌تر و اطلاع‌رسانی بیشتر دارند، اما معایبی هم دارند. در گزارشی از وب‌سایت پلیس فتا به این معایب اشاره شده است که عدم مشاهده فیزیکی و ماهیت واقعی کالا و خدمات قبل از خرید و امکان سوءاستفاده برخی از صاحبان آگهی در تعریف واقعی کالا و خدمات واقعی خود از جمله‌ی این معایب هنگام تبلیغات اینترنتی و خرید از سایت‌ها است.

    از طرفی این احتمال وجود دارد که سایت‌های اینترنتی همواره تحت نفوذ هکرها قرار گیرند که این امر نیز خطراتی را برای کاربران آنها به وجود خواهد آورد. زیرا به دلیل گستردگی فضای مجازی، نظارت بر همه سایت‌ها و تبلیغات موجود در فضای اینترنت، کار سختی است. به همین دلیل مجرمان و کلاهبرداران از فضای موجود سوءاستفاده کرده و دست به اعمال مجرمانه خود می‌زنند.

    در چند سال اخیر از سایت‌های نیازمندی‌های اینترنتی استقبال چشمگیری شده است اما با توجه به بستر ایجادشده برای خرید و فروش کالاهای دست دوم، افراد سودجو از این فرصت به وجود آمده سوءاستفاده کرده و اقدام به فروش کالاهای سرقتی می‌کنند یا اینکه با روش‌های گوناگون افراد را فریب داده و با دریافت پول، هیچ کالایی به آن‌ها تحویل نمی‌دهند.

    در برخی موارد دیگر نیز مشاهده شده که کلاهبرداران با فریب افراد، کلیه اطلاعات بانکی آن‌ها را به بهانه واریز پول دریافت و بعد از آن اقدام به برداشت غیر مجاز از حساب آن‌ها می‌کنند. از این‌رو به کاربران توصیه می‌شود که با دقت بیشتری از این سایت‌ها خرید کنند تا گرفتار کلاهبرداران نشوند.

    برای تبادل یک کالا از طریق فضای مجازی باید همواره این موضوع را در نظر داشت که ممکن است تبلیغ صورت‌گرفته برای کالا ماهیت واقعی نداشته باشد و در پس یک تبلیغ در این‌گونه سایت‌ها، افرادی شیاد فعالیت ‌کنند که قصد کلاهبرداری از کاربران را دارند. از این‌رو کاربران باید از قرار گذاشتن با فروشندگان این کالاها در اماکن خلوت و کم‌تردد خودداری کرده و با متقاضیان خرید، جهت رویت کالا و پرداخت پول حتماً در اماکن عمومی و پرتردد قرار ملاقات بگذارند.

    همچنین هنگام معامله کالا از سایت‌های نیازمندی و واسطه‌گر و خصوصاً هنگام خرید موبایل، تبلت و لپ‌تاپ، به ارائه کارتن کالا اکتفا نکرده و فاکتور خرید را از فروشنده مطالبه کنید. پیش از هرگونه واریز وجه به حساب فرد فروشنده‌ی کالا یا خدمات نیز از صحت و سقم اطلاعات موصوف اطمینان حاصل کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر