تلویزیون‌های هوشمند هم هک می‌شوند؟

عصر کالا- کارشناسان در واکنش به یکی از بزرگترین سوالات کاربران مبنی بر هک شدن تلویزیون های هوشمند عنوان کرده‌اند که تلویزیون‌های هوشمند نیز همانند سایر دستگاههای الکترونیکی قابل هک شدن هستند.

تلویزیون‌های هوشمند هم هک می‌شوند؟
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۲ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از ایسنا، با توجه به افزایش روزافزون نفوذ هکرها و مجرمان سایبری به وسائل الکترونیکی همچون رایانه و گوشی‌های هوشمند، بسیاری از کارشناسان فعال در حوزه امنیت سایبری بر این باورند که تلویزیون‌های هوشمند نیز در معرض هک و نفوذ هکرها قرار دارند.

    این مساله نشان می‌دهد که تلویزیون‌های هوشمند نیز در برابر نفوذ هکرها و بدافزارهای رایانه‌ای آسیب پذیری بالایی دارند و کاربران به منظور محافظت از تلویزیون‌های هوشمند خود باید نهایت تلاش خود را بکنند تا هکرها به حریم خصوصی آنها دسترسی و نفوذ پیدا نکنند. البته تلویزیون‌های هوشمند یک تفاوت بسیار فاحش با سایر دستگاههای الکترونیکی دارند و آن نیز عدم ذخیره‌سازی اطلاعات شخصی و حریم خصوصی در آنهاست که موجب می شود در مقایسه با سایر وسائل الکترونیکی از امنیت سایبری بیشتری برخوردار باشد.

    بر اساس گزارش وب سایت minutehack، انجمن تکنولوژی مصرف کنندگان (CTA) به تازگی با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده است که بالغ بر 46 درصد از تلویزیون‌های مورداستفاده کاربران هوشمند است و این عدد تا پایان سال جاری میلادی به بیش از 50 درصد می‌رسد.

    البته لازم به ذکر است که نحوه ساخت و عملکرد این تلویزیون‌های هوشمند به گونه‌ای طراحی، برنامه‌نویسی و تولید شده است که به صورت پیش‌فرض از سایر دستگاههای الکترونیکی مشابه خود امنیت سایبری بیشتری داشته باشد بنابراین انتظار میرود مقاومت بالاتری در برابر نفوذ بدافزار و ویروس های رایانهای دارد.  

    نیل ویلیامز، مدیر ارشد اجرایی آکادمی کروشال که در زمینه امنیت سایبری فعالیت می‌کند، در این باره به کاربران تلویزیون‌های هوشمند توصیه می‌کند که در صورت عدم نیاز به برخی از قابلیت‌های آن نظیر میکروفون، دوربین و دستیار صوتی هوشمند، آنها را غیرفعالسازی کنند تا در صورتی که هکرها به آن دسترسی پیدا کردند،  اطلاعات خصوصی آنها افشا نشود بدین گونه که هکرها به صورت مخفیانه از میکروفون و دوربین بکاررفته در صفحه نمایش تلویزیون سواستفاده کرده و صدا و تصویر کاربران و قربانیان موردنظر را شنود و ردیابی می کنند.  

    پیشتر نیز بسیاری از کارشناسان فعال در حوزه امنیت سایبری برآورد کرده بودند که با گسترش فناوری اینترنت اشیا (IoT) و شهرهای هوشمند، امنیت سایبری و مساله حفاظت از حریم خصوصی کاربران یکی از بزرگترین چالش‌هایی است که مردم و کاربران با آن مواجه خواهند شد. بنابراین می‌توان گفت که یکی از نمونه‌های بارز اتصال دستگاههای الکترونیکی و لوازم خانگی به اینترنت، تلویزیون‌های هوشمند است  و شرکت های سازنده آنها نیز باید تدابیر ویژه ای به منظور افزایش ضریب ایمنی این دستگاهها بیندیشند.   

    به گفته کارشناسان، البته تمامی مواردی که در آن تلویزیون‌های هوشمند هک می‌شوند، توسط هکرها و مجرمان سایبری صورت نمی‌پذیرد بلکه در بسیاری از موارد به دلیل سهل‌انگاری خود کاربران اتفاق میفتد که به واسطه کمتجربگی و اطلاعات کم در مورد محافظت از حریم خصوصی رخ میدهد. 

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر