باتری‌هایی که در چشم به‌هم زدن شارژ می‌شوند

عصر کالا- پژوهشگران دانشگاه درکسل موفق شدند ترکیبی تازه برای باتری‌های سنتی اختراع کنند که در کسری از ثانیه شارژ می‌شوند.

باتری‌هایی که در چشم به‌هم زدن شارژ می‌شوند
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به‌ نقل از ScienceAlert، اگر به دنبال راهی برای شارژ سریع و عمر طولانی باتری باشید، باید به سراغ ابررساناها بروید که این فلزات هم در دمای معمولی اتاق قابل استفاده نخواهند بود. باتری‌های پیشرفته یونی مانند باتری یون لیتیوم که در گوشی‌های موبایل به‌ کار می‌رود نیز سرعت شارژ پایینی دارند اما به‌تازگی پژوهشگران دانشگاه درکسل موفق شدند روش جدید برای ساخت باتری‌های الکتریکی ابداع کنند که مدت شارژ آنها را به چند هزارم زمان فعلی کاهش می‌دهد.
    روش آنها شامل دو الکترود از جنس MXene، پودر اکسید فلزی و یک هیدروژل است که در دمای معمولی اتاق خواصی نزدیک به ابررساناها از خود بروز می‌دهند و در همین‌ حال در زمان اتصال به شارژ، اجازه تردد آزاد الکترون‌ها و شارژ سریع را می‌دهند. این باتری که نخستین نمونه آن در آزمایشگاه ساخته شده است توانایی شارژ طی چند میلی‌ثانیه را دارد و سپس تا مدت مناسبی انرژی را در خود ذخیره می‌کند.
    در صورتی که پژوهشگران موفق به یافتن راهی برای بزرگ کردن این باتری کوچک شوند، به‌زودی موبایل شما طی چند ثانیه و خودروی الکتریکی‌تان طی چند دقیقه شارژ خواهد شد.
    نمونه ساخته شده بسیار کوچک است و تنها چند میلی‌متر پهنا دارد اما آزمایشگاه در حال تلاش برای بزرگ کردن آن است. مزیت این ابتکار این است که کارخانه‌جات و تولید کنندگان فعلی، به‌جای دور ریختن تمام تجهیزات خود، فقط کافی‌ است الکترودهای به‌کاررفته در باتری‌شان را تغییر دهند و باتری‌های شیمیایی قبلی، قابلیت کار با این الکترود را خواهند داشت.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر