چه کار کنیم تا باتری گوشی دوام بیشتری داشته باشد؟

عصر کالا- بسیاری از افراد از چگونگی شارژ صحیح گوشی هوشمند خود اطلاعی ندارند و با روش‌های اشتباه شارژ باعث می‌شوند، با گذشت زمان، از دوام باتری دستگاهشان کاسته شود. در این نوشته می‌خواهیم سراغ روش‌های صحیح شارژ برویم.

چه کار کنیم تا باتری گوشی دوام بیشتری داشته باشد؟
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۴ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از آی‌تی‌رسان، ما به‌خوبی می‌دانیم که دوام باتری گوشی‌های هوشمندمان کم است؛ باتری‌هایی که گاهی یک روز هم دوام نمی‌آورند. اما باید بپذیریم که بخشی از دلایل دوام کم باتری گوشی‌های هوشمند به اشتباه خودمان در روش شارژ کردن آنها مربوط است.
    بسیاری از ما شارژ کردن گوشی را کم‌اهمیت می‌دانیم، حال آنکه شارژ نادرست گوشی در درازمدت به باتری گوشی آسیب می‌زند.
    باتری‌های لیتیوم-یونی به‌کاررفته در گوشی‌های هوشمند، براساس فشار قابل تحملی که دارند، بسیار حساس‌اند. به همین دلیل فشار اضافه بر این باتری‌ها در درازمدت به آنها آسیب می‌زند.

    اگر تاکنون به شارژ درست باتری گوشی‌تان اهمیت زیادی نداده‌اید، بهتر است تجدید نظر کنید تا باتری موبایلتان دوام بیشتری داشته باشد. در این نوشته سراغ راهکار‌هایی برای شارژ درست گوشی‌های هوشمند رفته‌ایم. با ما همراه باشید.

    وقتی شارژ گوشی کامل شد، آن را از برق جدا کنید
    طبق یافته‌های سایت Battery University، متصل ماندن گوشی به برق وقتی که شارژ گوشی کامل شده (مثل شب‌ها موقع خواب) در درازمدت به گوشی آسیب می‌زند.
    وقتی که شارژ گوشی به 100 درصد رسید، گوشی شارژ بسیار کمی دریافت می‌کند تا شارژ باتری در حالت 100 درصد باقی بماند. این حالت باعث می‌شود باتری در وضعیت ماکزیمم فشار و بحران باقی بماند. در این یادداشت نمی‌خواهیم وارد بحث‌های بسیار تخصصی شویم، پس به‌طور خلاصه باید بگوییم وقتی شارژ باتری کامل شد، آن را از برق جدا کنید؛ این کار درست مثل ریلکس کردن ماهیچه‌ها پس از تمرین ورزشی سخت است.
    شاید تغییر و ضعیف شدن باتری موبایلتان را خیلی زود حس نکنید، اما در درازمدت قطعا با مشکل مواجه می‌شوید.

    بهتر است شارژ باتری به 100 درصد نرسد

    لازم نیست باتری لیتیوم-یونی 100 درصد شارژ شود، هرچند شارژ کامل هم به آن آسیبی نمی‌زند. با این حال بهتر است قبل از اینکه شارژش به 100 درصد برسد آن را از شارژر جدا کنیم تا از باقی ماندن طولانی‌مدت گوشی در شارژ پس از شارژ کاملش پیشگیری کنیم.
    ممکن است فکر کنید این کار باعث می‌شود در تمام روز مشغول شارژ کردن گوشی‌تان باشید! اما نیازی به این کار نیست. هروقت لازم بود و شما هم می‌توانستید، کافی است گوشی را به شارژر وصل کنید.

    هر موقع توانستید، گوشی را شارژ کنید

    به نظر می‌رسد بهتر است باتری گوشی را هر موقع که امکانش برایمان فراهم بود شارژ کنیم، نه اینکه بگذاریم شارژ باتری رو به پایان برسد و سپس مدت زیادی آن را در شارژ نگه داریم.
    طبق یافته‌های Battery University، بهترین زمان برای شارژ مجدد گوشی وقتی است که 10 درصد از شارژ آن مصرف شده باشد. حتما شما هم تعجب می‌کنید! بسیاری از مردم هم این‌طور فکر نمی‌کنند و امکان چنین کاری هم برایشان فراهم نیست. پس بهتر است این‌طور عمل کنیم: هر وقت امکان شارژ کردن برایمان وجود داشت، گوشی‌مان را به شارژر وصل کنیم. درواقع بهتر است در طول روز چند بار گوشی‌مان را به شارژ بزنیم و جدا کنیم.


    جمع‌بندی
    همان‌طور که با هم دیدیم، بسیاری از ما نه‌تنها به موارد ذکرشده عمل نمی‌کنیم، بلکه اغلب نیز تصوری داریم خلاف آنچه درست است! البته حتما می‌دانید رعایت این موارد باعث نمی‌شود دوام باتری گوشی بیش‌ازپیش شود، بلکه با رعایت این نکات می‌توانید از باتری گوشی‌تان بهتر مراقبت کنید تا در طولانی‌مدت از دوام آن کاسته نشود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر