شارژ بی سیم چگونه کار می کند؟

عصر کالا- پس از برگزاری مراسم شرکت اپل، مشخص شد که تلفن های هوشمند تازه اهالی کوپرتینو از سیستم شارژ بی سیم پشتیبانی خواهند کرد. حالا با توجه به این موضوع، سیستم شارژ بی سیم حضوری جدی تر در دنیای تلفن های هوشمند پیدا می کند و در نتیجه بر محبوبیتش نیز افزوده می شود.

شارژ بی سیم چگونه کار می کند؟
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از دیجیاتو، بیشتر شارژرهای بی سیم، از القا یا تشدید مغناطیسی استفاده می کنند. به واسطه همین موضوع نیز، کاربران می توانند با قرار دادن گجت هایشان روی سطح این شارژرها، بدون نیاز به هیچ سیمی دستگاه مورد نظر خود را شارژ کنند. اما اینکه دقیقا چطور شارژرهای بی سیم این کار را انجام می دهند، موضوع بحث امروز ما است.


    شارژ بی سیم چطور کار می کند

    البته شارژ بی سیم هم بر خلاف آن چیزی که نامش القا می کند، بی سیم نیست. گرچه موبایل ها، ساعت های هوشمند، هدفون ها و دیگر گجت ها می توانند با استفاده از این سیستم به صورت بی سیم انرژی از دست رفته شان را جایگزین کنند، اما خود این شارژرها بدون پریز برق و کابل، دستگاه هایی بی استفاده هستند.

    با این حال، ویژگی شارژ بی سیم، حالا روز به روز در حال پیشرفت است و احتمالا به لطف کنفرانس اپل محبوبیت بیشتری نیز به دست می آورد. اما در گذشته وضعیت به این شکل نبود. حتی آیفون 5 نیز در زمان عرضه اش بدون حضور ویژگی شارژ بی سیم عرضه شد. فیل شیلر، یکی از مسولان اپل در آن زمان می گفت:

        ساخت یک دستگاه دیگر که آن هم برای انجام فعالیت هایش باید به برق متصل شود، در بسیاری مواقع مسائل را پیچیده تر می کند.

    اما پس از گذشت 5 سال از آن زمان، شرکت اپل نیز نظرش را در مورد این موضوع تغییر داد. اهالی کوپرتینو حالا تلفن های هوشمند جدیدشان، یعنی آیفون 8، آیفون 8 پلاس و آیفون اکس را به استاندارد Qi شارژ بی سیم مجهز کردند.

    شارژرهای بی سیم به طور معمول از القای مغناطیسی استفاده می کنند. به زبان ساده، شارژرهای بی سیم از مغناطیس برای انتقال انرژی بهره می گیرند. اولین قدم برای دسترسی به شارژ بی سیم نیز قرار دادن گجت ها روی سطح آن هاست.

    سپس با اتصال شارژر به پریز برق، انرژی الکتریکی در سیم های دستگاه به جریان میفتد و در نتیجه یک میدان مغناطیسی شکل می گیرد. سپس میدان مغناطیسی ایجاد شده، به سیم پیچ های داخل گجت نیز انتقال پیدا می کند و در آن ها به جریان در می آید. در نهایت انرژی مغناطیسی شکل گرفته به انرژی الکتریکی تبدیل می شود و باتری گجت مورد نظر را شارژ می کند.

    البته شرایط استفاده از شارژ بی سیم، منوط به خرید یک شارژر وایرلس نیست. بلکه گجت ها نیز باید از سیستم شارژ بی سیم پشتیبانی کنند. به نوعی می توان گفت، گجتی که سیم پیچ های مورد نیاز شارژ بی سیم را در اختیار نداشته باشد، قادر به استفاده از این ویژگی نخواهد بود.

    علاوه بر این، گفتنیست که استاندارد Qi بر خلاف گذشته، تنها به القای مغناطیسی محدود نمی شود. بلکه حالا این سیستم از تشدید مغناطیسی نیز پشتیبانی می کند و امکان شارژ بی سیم بدون تماس مستقیم را فراهم می سازد.

    با اینکه هر دو سیستم همانند هم کار می کنند، اما به لطف تشدید مغناطیسی حالا می توان گجت ها را در فاصله 45 میلی متری از شارژر قرار داد و آن ها را شارژ کرد. البته باید خاطر نشان کرد که فعلا تشدید مغناطیسی نسبت به القای مغناطیسی، عملکرد ضعیف تری از خود نشان می دهد.

    با این حال استفاده از این سیستم مزایایی هم به همراه دارد. به عنوان مثال می توان یک شارژر بی سیم را در زیر سطح یک میز نصب کرد و با قرار دادن موبایل روی میز، از شارژ بی سیم بهره مند شد.

    حتی به لطف تشدید مغناطیسی می توان با قرار دادن چند گجت روی یک پد شارژ، همه را با هم شارژ کرد. علاوه بر این، باید به این موضوع نیز اشاره کرد که شارژرهای Qi در حالت غیر فعال، مصرف انرژی چندانی ندارند. بلکه آن ها در حالت غیر فعال از میزان انرژی کمی بهره می گیرند و تنها با شناسایی یک دستگاه، میزان انرژی خروجی را افزایش می دهند.
    مقایسه استانداردهای Powermat ،Qi و Rezence

    شارژ بی سیم، روز به روز حضور چشمگیر تر و پر رنگ تری پیدا می کند و در همین راستا استانداردهای بیشتری نیز برای آن ها تعریف می شوند. شاید همین مسئله هم باعث شده تا اپل برای ساخت شارژر بی سیم خود اقدام نکند و به سراغ ایجاد یک استاندارد تازه نرود.

    در عوض، آن ها به سراغ همان استانداردهای فعلی رفتند و برای شارژ بی سیم موبایل های تازه شان از Qi بهره گرفتند. در حال حاضر بسیاری از گجت های موجود در بازار هم از استاندارد Qi استفاده می کنند و به نوعی این سیستم در میان توسعه دهندگان از محبوبیت بیشتری برخوردار است.

    اما Qi تنها استاندارد شارژ بی سیم موجود نیست. با اینکه این استاندارد متعلق به «کنسرسیوم انرژی بی سیم»، از تمام رقیبانش جلو تر است، اما باید گفت که در گردونه رقابت تنها نیست. در پشت سر Qi، پاورمت یا PMA قرار دارد که تعریف آن به دست «Power Matters Alliance» صورت گرفته است.

    همانند Qi، پاورمت نیز از القای مغناطیسی برای شارژ گجت ها بهره می گیرد. اما گفتنیست که این دو استاندارد به هیچ وجه با هم سازگار نیستند و به نوعی گجت های تحت پوشش Qi، به وسیله PMA شارژ نخواهند شد.

    البته گجت هایی هم در بازار پیدا می شوند که از هر دو استاندارد پشتیبانی می کنند و با اتصال به هر یک شارژ می شوند. به عنوان مثال، اکثر گجت های تازه شرکت سامسونگ مانند گلکسی نوت 8، گلکسی S8 و گلکسی S7 از هر دو استاندارد مذکور پشتیبانی می کنند.

    با این حال، استارباکس در فروشگاه هایش از شارژرهای بی سیم تحت استاندارد PMA استفاده کرده است. اما با توجه به کنفرانس اخیر اپل، این احتمال وجود دارد که استارباکس نیز نظرش را در مورد این موضوع تغییر دهد.

    همچنین این احتمال وجود دارد که استفاده از شارژرهای بی سیم Qi در مکان های عمومی مانند هتل ها و فرودگاه ها، افزایش پیدا کند. از سوی دیگر، «Alliance for Wireless Power» با استاندارد Rezence پا به رقابت با دو استاندارد دیگر گذاشته و از سیستم تشدید مغناطیسی برای شارژ گجت ها استفاده می کند.

    به کمک این ویژگی Rezence، کاربران آزادی عمل بیشتری هنگام استفاده از شارژ بی سیم در اختیار دارند. می توان به کمک استاندارد Rezence، همزمان چند دستگاه مختلف را شارژ کرد و گجت را تا اندازه ای هنگام انتقال شارژ، جا به جا نمود.

    از طرفی انرژی شارژرهای Rezence، از میان اجسام نیز عبور می کند و کاربران می توانند به کمک این موضوع چندین موبایل را روی هم بگذارند و تمام آن ها را همزمان شارژ کنند.

    البته باید خاطر نشان کرد که حالا دو شرکت Alliance for Wireless Power و Power Matters Alliance دیگر رقیب یکدیگر نیستند و با برند تازه «AirFuel Alliance»، به دنبال راهی برای شکست Qi هستند.
    چگونه از شارژ بی سیم استفاده کنیم؟

    جدای از صحبت در مورد تکنولوژی های به کار رفته در شارژ بی سیم، استفاده از این سیستم نیز بسیار آسان است. گفتنیست که اگر می خواهید موبایل تان را بدون سیم شارژ کنید، باید به سراغ تلفن هوشمندی بروید که از این سیستم پشتیبانی می کند. علاوه بر این باید به دنبال شارژر بی سیمی بگردید که با استاندارد تلفن هوشمند شما مطابقت داشته باشد. لیست موبایل هایی که در حال حاضر از شارژ بی سیم پشتیبانی می کنند به شرح زیر است:

        آیفون 8، آیفون 8 پلاس و آیفون اکس
        سامسونگ گلکسی نوت 8 و گلکسی نوت 5
        سامسونگ گلکسی S8، گلکسی S8 پلاس، گلکسی S8 اکتیو، گلکسی S7، گلکسی S7 اج و گلکسی S7 اکتیو
        ال جی جی 6 (نسخه آمریکایی و کانادایی) و V30
        موتورولا موتو Z، موتو Z پلی، موتو Z2 Force و موتو Z2 پلی

    با این حال، در سال های اخیر پشتیبانی از شارژ بی سیم توسط موبایل های اندرویدی به شدت کاهش پیدا کرده است. تنها سامسونگ است که هنوز از این سیستم دست نکشیده و تلفن های هوشمند رده بالایش را به شارژ بی سیم مجهز می کند.

    حتی پیکسل های شرکت گوگل نیز از شارژ بی سیم پشتیبانی نمی کنند. در حالی که در گذشته امکان شارژ بی سیم برای نکسوس های این شرکت مهیا بود. با این حال، ممکن است خبر پشتیبانی موبایل های اپل از شارژ بی سیم، تمام معادلات را به هم بریزد و شرکت های دیگر نیز به استفاده از این سیستم ترغیب شوند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر