مقررات واردات گوشی تلفن همراه اعلام شد

عصر کالا- مقررات واردات گوشی تلفن همراه مسافری و تجاری با ثبت شماره شناسه بین المللی (IMEI) اعلام شد.

مقررات واردات گوشی تلفن همراه اعلام شد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۰ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از ایبِنا، مسافرینی که به کشور وارد می شوند در صورتی که  خارج از کشور گوشی همراه خریداری کرده باشند ، موظف هستند تلفن همراه خود را از طریق سامانه آنلاین رجیستری گوشی تلفن همراه پس از ورود به گمرک اظهار کنند.

    بر این اساس گمرک ایران با رعایت مقررات مسافری و لحاظ کردن شرایط غیر تجاری صرفا یک دستگاه تلفن همراه، با اخذ حقوق گمرکی و دو برابر سود بازرگانی و عوارض متعلقه مراتب اظهار ذی نفع را در بخش مسافری سامانه جامع گمرکی از طریق گزینه ثبت اطلاعات وارد کرده و سپس از آیکون مقابل هر رکورد ثبت شده نسبت به درج اطلاعات شناسه IMEI و مبالغ عوارض مربوطه اقدام می کند.

    در صورت عدم اظهار تلفن همراه و عدم پرداخت حقوق ورودی و درج موارد فوق در سامانه مذکور در هنگام ورود به کشور امکان رجیستری تلفن همراه وجود نخواهد داشت و مسئولیت آن با مسافر است.

    مقررات واردات گوشی تلفن همراه تجاری

    واردات انواع گوشی تلفن همراه به صورت تجاری مستلزم داشتن کارت بازرگانی و داشتن مجوز ثبت سفارش است. حقوق ورودی و سود بازرگانی انواع گوشی تلفن همراه پنج درصد بر اساس ارزش پایه  گوشی موبایل که گمرک مشخص کرده است، محاسبه و  بر مبنای آن 5 درصد حقوق و عوارض دریافت می‌شود. بهای خرید کالا در مبداء به اضافه هزینه بیمه و حمل و نقل مبنای محاسبه و اخذ حقوق ورودی کالاها در گمرک است که اصطلاحا ارزش سیف کالا عنوان می شود.

    برای واردات انواع گوشی تلفن همراه به صورت تجاری علاوه بر 5 درصد حقوق ورودی و سود بازرگانی ، مالیات بر ارزش افزوده نیز دریافت می‌شود.

    بر اساس طبقه‌بندی بین‌المللی کالایی(HS) و جداول پیوست کتاب مقررات صادرات و واردات کشورمان تعرفه گمرکی ترخیص گوشی موبایل در ردیف تعرفه ای 85171210 قرار دارد.

    ارزش پایه انواع گوشی های تلفن همراه بر اساس قانون دسترسی و انتشار آزاد اطلاعات به تفکیک انواع برندها و مدل های مختلف در سامانه آنلاین ارزش کالایی گمرک (TSC) که یکی از دستاوردهای سامانه جامع گمرکی و پنجره واحد تجارت فرامرزی است قرار داده شده و برای تمامی شهروندان قابل دسترسی است.

    نکاتی در رابطه با ورود گوشی تلفن همراه به صورت مسافری و تجاری:

    امکان استعلام قاچاق یا غیر قاچاق نبودن گوشی های تلفن همراه برای خریداران عمده و به صورت تجاری به کمک سامانه جامع گمرکی و پنجره واحد تجارت فرامرزی فراهم شده است. خریداران عمده گوشی تلفن همراه وارداتی می توانند از طریق کد پروانه الکترونیکی از قاچاق و غیر قاچاق بودن گوشی های تلفن همراه خریداری شده مطمئن شوند .

    در حال حاضر امکان استعلام پته های گمرکی برای مطمئن شدن خریداران عمده کالا از اینکه آن کالا از مبادی گمرکی وارد شده و یا قاچاق است از طریق این آدرس اینترنتی epl.irica.ir/ecl فراهم شده و در دسترس همگان قرار گرفته است.

    خریداران انواع گوشی‌های تلفن همراه همچنین می توانند با شناسه (IMEI) 15 رقمی گوشی از طریق لینک پنجره واحد تجارت فرامرزی گمرک به آدرس
    https://epl.irica.ir/ImeiInfoView?0 استعلام بگیرند و اطلاعات گوشی های تلفن همراه خریداری شده را دریافت کنند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر