فرماندار بانه:

امکان ورود کالا با کارت پیله وری از مرز سیرانبند فراهم شد

عصر کالا-گفت:امکان واردات کالا با کارت الکترونیکی پیله وری از مرز سیرانبند و در راستای اجرای طرح ساماندهی مبادلات مرزی فراهم است.

امکان ورود کالا با کارت پیله وری از مرز سیرانبند فراهم شد
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از ایرنا، محمد فلاحی شامگاه چهارشنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به اصلاح مصوبه طرح ساماندهی مبادلات مرزی اظهار داشت: فعالیت تجاری از طریق بازارچه های موقت مرزی هنگه ژاله و گله سوره هم از امروز به سیرانبند منتقل می شود و واردکنندگان می توانند کالاهای خود را با استفاده از مزایای کارت های پیله روی وارد کنند.
    وی افزود: با توجه به اینکه معیشت بیش از 70 درصد مرزنشینان به تجارت مرزی وابسته است و پدیده کولبری هم شان و جایگاه انسانی مرزنشینان را زیر سوال برده بود، دولت اقدام به اجرای طرح ساماندهی مبادلات مرزی در مرزهای غربی کشور در قالب پیله وری کرد.
    فلاحی تاکید کرد: مصوبه طرح ساماندهی مبادلات مرزی اشکالاتی برای اجرا داشت که هیات وزیران بعد از بررسی دوباره طرح، اشکالات آن را برطرف کرد و اکنون همه مرزنشینان، واردکنندگان، صاحبان کالا و اصناف از سود بازرگانی تخفیفات گمرکی واردات کالا برخوردار شده اند.
    وی با بیان اینکه هر کارت پیله وری چهار نفر را زیر مجموعه خود قرار می دهد، گفت: در مصوبه قبلی هیات وزیران هر کارت پیله وری که به نام سرپرست خانوار صادر شده بود از پنج میلیون ریال تخفیف سود بازرگانی برخوردار می شد.
    فرماندار بانه یادآور شد: با اصلاح این مصوبه، هر نفر دارای کارت پیله وری از هفت میلیون ریال تخفیف سود بازرگانی برخوردار می شود و از تخفیفات سود بازرگانی هر کارت پیله وری چهار نفر از اعضای خانوار برخوردار خواهند شد.
    وی با بیان اینکه ممنوعیت ورود برندها یکی از مزایای طرح ساماندهی مبادلات مرزی است، افزود: بر اساس بند چهار مصوبه جدید هیات وزیران وارد کنندگان می توانند تا سه ماه بدون نیاز به داشتن نمایندگی مجاز در کشور، کالا وارد کنند و ممنوعیتی برای واردات کالا با برندهای مختلف وجود ندارد همچنین ورود این کالاها نیاز به تاییدیه استاندارد ندارد و تاییدیه استاندارد فقط هنگام عرضه کالا در بازار بررسی و کنترل می شود.
    فرماندار بانه یکی دیگر مزایای طرح ساماندهی مبادلات مرزی با کارت پیله وری را حذف ثبت سفارش اعلام کرد و اظهار داشت: ثبت سفارش به معنی این است که باید در سامانه گمرکی مشخصات کالا را اعلام و هزینه آن پرداخت شود در صورتی که سیستم اجازه ورود کالا نداد؛ صادر کننده نمی تواند کالا وارد کند لذا ثبت سفارش در واردات با کارت پیله وری حذف می شود.
    فلاحی اضافه کرد: وارد کنندگانی که در بنادر با کارت پیله وری کالا وارد می کنند با مراجعه به گمرکات جنوبی و غرب کشور و همچنین بهره مندی از مزایای کارت پیله وری کالای خود را با ترانزیت به مقصد سیرانبند بانه انتقال دهند.
    وی به ممنوعیت خروج کالای تجمیعی از بانه به دیگر شهرها اشاره کرد و گفت: باید کالا ابتدا در مجتمع های تجاری توزیع و به فروش برسد و کالاهایی که به صورت تجمیعی از شهرستان خارج می شود قاچاق محسوب می شود و پلیس وظیفه دارد با افرادی که کالا را به صورت تجمیعی خارج می کنند، برخورد کند.
    وی تاکید کرد: همه اقشار جامعه باید از سود تخفیفات بازرگانی برخوردار شوند بنابراین کانتینرها حق ندارد با کالا وارد بانه شوند و باید کالا را درسیرانبند تخلیه و با استفاده از وانت های باری کالاهای خود را به بازار منتقل کنند.
    فرماندار بانه یادآور شد: باید صاحب کالا، بازاری و مسافرانی که برای خرید به بانه مراجعه می کنند از این تخفیفات به نوعی بهره مند شوند تا خرید کالا برای مسافران توجیه اقتصادی داشته باشد.
    فلاحی با اشاره به اینکه تخفیف سود بازرگانی به حساب پیله ور واریز می شود، گفت: هنگام واردات کالا باید صاحب کارت در سیرانبند حضور داشته باشد چرا که بدون حضور او کالا به نام پیله ور وارد نمی شود.
    رئیس شورای اداری بانه افزود: در اجرای طرح جدید، بسته شدن مرزها نقشی در واردات کالا ندارد و کالا به صورت ترانزیتی از طریق مرز سیرانبند وارد می شود.
    وی با اشاره به مدت زمان 10 روزه عید امسال برای واردات کالاهای تجار از آنسوی مرز به داخل اظهار داشت: وارد کنندگانی که تاکنون کالاهای خود را در آنسوی مرز کشور وارد نکرده اند باید کالای خود را از طریق گمرک بنادر وارد بازارچه سیرانبند کنند ضمن اینکه زمان برای واردات این کالاها تمدید خواهد شد.
    فلاحی به صدور 9 هزار کارت الکترونیکی اشاره کرد و افزود: با توجه به اینکه در شهرستان سقز مرز غیر رسمی وجود ندارد برای بهره مندی مرزنشنیان سقزی از مزایای این طرح با رایزنی استانداری کارت پیله وری یک هزار کارت برای سرپرستان خانوارهای مرزنشین این شهرستان و هشت هزار کارت نیز برای سرپرستان خانوارهای روستاهای بانه ساکن در 20 کیلومتری مرز صادر شده است.
    وی یادآور شد: صدور کارت پیله وری در حیطه کاری وزارت صنعت، معدن و تجارت است و برای افرادی که کارمند باشند و یا مستمری از تامین اجتماعی دریافت می کنند، صادر نمی شود.
    فرماندار بانه گفت: یک هزار سرپرست خانوار در بانه بیمه اجتماعی پیله وری دارند و تاکنون 20 نفر از حقوق ماهیانه مستمری تامین اجتماعی پیله وری برخوردار شده اند.
    شهرستان بانه با 158 هزار نفر جمعیت در 270 کیلومتری غرب سنندج واقع شده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر