ورود آمازون به بازار استارت‌آپ شرق آسیا

عصر کالا-شرکت آمازون به‌رغم داشتن رقبای قدرتمند سنتی در داخل آمریکا (فروشگاه‌های زنجیره‌ای وال‌مارت، تارگت، BestBuy) طی چند سال اخیر زمینه‌های رشد خود را در بازارهای خارجی جست‌و‌جو کرده است.

ورود آمازون به بازار استارت‌آپ شرق آسیا
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر کالا» به نقل از دنیای اقتصاد، یکی از نخستین حضور‌های خارجی آمازون بازار هند و چین بوده که اتفاقا در اولی تا حدودی موفق و در دومی (چین) به‌دلیل وجود استارت‌آپ‌های قدرتمند داخلی ناکام بوده است.

    تازه‌ترین حضور خارجی این شرکت به‌دنبال سرمایه‌گذاری (و احتمالا متعاقب آن) خریداری استارت‌آپ گوجک Gojek اندونزی است. شرکت نوپایی که در زمینه حمل‌و‌نقل اینترنتی فعال است. بازار در حال رشد اندونزی حالا نه فقط برای آمازون بلکه برای بسیاری از شرکت‌های بزرگ تکنولوژی و شرکت‌های سرمایه‌گذاری جسورانه یک زمین حاصلخیز و مساعد به‌شمار می‌آید. به همین دلیل آمازون تلاش دارد با در اختیار گرفتن یکی از موفق‌ترین استارت‌آپ‌های این کشور حضور مستحکمی در این منطقه داشته باشد. در صورت نهایی شدن این مذاکرات این نخستین حضور بزرگ‌ترین شرکت تجارت الکترونیکی جهان در عرصه حمل‌و‌نقل اینترنتی خواهد بود و پای این شرکت را به یکی از مهم‌ترین بازارهای اینترنتی شرق آسیا باز می‌کند. به گزارش وال‌استریت ژورنال و براساس منابع مطلع مذاکرات روی میزان سرمایه‌گذاری آمازون در این سرویس آنلاین و زیرساخت‌های آن انجام گرفته است. فعلا نه سخنگوی آمازون و نه مقامات استارت‌آپ گوجک توضیح رسمی درباره این مذاکرات نداده‌اند و تضمینی وجود ندارد این مذاکرات قطعا به مشارکت دو شرکت ختم شود اما آمازون نشان داده معمولا مذاکراتی مشابه این را به سرانجام می‌رساند.

    اگر این مشارکت به سرانجام برسد از یک نظر دیگر هم برای آمازون تازگی دارد و آن حضور در بازار خدمات اشتراکی سفر (Ride Sharing) است که یکی از رشته‌های مرتبط با آن جابه‌جایی اینترنتی کالاست. به‌نظر می‌رسد آمازون با این سرمایه‌گذاری و احتمالا در آینده با خرید این شرکت بخشی از تجربه حضور در این بازار را از طریق این سرمایه‌گذاری به‌دست می‌آورد. استارت‌آپ گوجک در سال 2015 راه‌اندازی شد و نام آن ابتدا اوجک Ojeks بود که روی خدمات حمل‌و‌نقل با موتورسیکلت متمرکز بود. از آن زمان این شرکت حوزه فعالیتش را از سرویس‌های حمل‌و‌نقل به غذا و تحویل کالا و همچنین خدمات پرداخت توسعه داد. گوجک حالا خود را یک سوپر اپ (Super App) می‌داند. پیش از این با سرمایه‌گذاری که شرکت آلفابت (گوگل)، KKR & CO و Warburg Pincus روی آن انجام گرفت خدماتش را به پنج کشور حوزه جنوب شرق آسیا گسترش داد. آمازون در سال 2017 با راه‌اندازی سرویس پرایم Prime توزیع سریع کالا در سنگاپور هم به این حوزه وارد شده است. مشترکان سرویس پرایم‌آمازون در این کشور قادر به دریافت کالاهای خریداری شده از آمازون در کمتر از دو ساعت هستند.

    بازار در حال رشد شرق آسیا
    آمازون با گسترش فعالیتش از طریق گوجک به بازاری با جمعیت 260 میلیون نفر وارد می‌شود. میزان فروش از طریق تجارت الکترونیک در این منطقه در سال گذشته 2/ 12 میلیارد دلار برآورد شده است و انتظار می‌رود تا سال 2025 به 53 میلیارد دلار برسد. آمازون طی سال‌های اخیر تمایل زیادی روی ورود به بازارهای جهانی جدید از جمله هند، استرالیا و حالا شرق آسیا داشته است. در منطقه خاورمیانه نیز آمازون با خرید استارت‌آپ تجارت الکترونیکی سوق در آن حضور پیدا کرده است. فروش جهانی آمازون در فصل دوم سال 2019 بالغ‌بر 12 درصد رشد داشته است. رقابت آمازون در بازار اندونزی به‌طور مستقیم تهدیدی علیه شرکت‌های رقیب از جمله علی‌بابا چین، لازادا، توکوپدیا (با پشتیبانی صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه سکویا و شرکت سرمایه‌گذاری سافت بانک ژاپن) و Shopee است. به گفته عثمان اختر یک متخصص مشاور در سنگاپور بازار اندونزی یک بازار رقابتی پیشرفته است، اما همچنان چالش‌هایی در زمینه لجستیک در آن وجود دارد. اندونزی دارای بیش از 17 هزار جزیره است اما جمعیت جوان و شیفته تکنولوژی بهترین چشم‌انداز رشد خوب را در آن پدیدار کرده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر