تغییر سبک زندگی با دستیارهای صوتی هوشمند

عصر کالا- پیشرفت‌هایی که این روزها در صنایع مختلف رخ می‌دهد، کمک می‌کند تا دستیارهای صوتی هوشمند مانند سیری اپل و الکسای آمازون پیچیده تر شده و به تکنولوژی‌های مفید و کاربردی‌تری تبدیل بشوند.

تغییر سبک زندگی با دستیارهای صوتی هوشمند
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۱ دی ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از اقتصاد آنلاین، پیشرفت‌ها در هوش مصنوعی حالا به صنایع و بخش‌های مختلف این امکان را داده است تا اطلاعات دقیق و بیشتری در اختیار داشته باشند. در حالی که شبکه‌های موبایل امکان انتقال سریع اطلاعات به فضاهای ابری را فراهم می‌آورند، قابلیت پاسخگویی سریع و در لحظه هم فراهم می‌شود. علاوه بر این، رشد چشمگیر ابزارهای مرتبط با اینترنت مانند ترموستات‌ها و اسپیکرهای هوشمند، کاربردهای جدید و بیشتری را برای دستیارهای صوتی هوشمند فراهم آورده است.
    رشد فزاینده دستیارهای صوتی پیچیده و هوشمند و افزایش پتانسیل موارد استفاده از آنها باعث شده است تا اقبال عموم مردم برای خرید و استفاده از این ابزارهای مبتنی بر این تکنولوژی افزایش پیدا کند. به این ترتیب بررسی‌های آماری نشان می‌دهد که 65 درصد از کاربران موبایل‌های هوشمند در آمریکا در سال 2015 از دستیارهای صوتی هوشمند بهره می‌برده‌اند، در حالی که این رقم در دو سال قبل از آن تنها برابر 30 درصد بوده است. به گزارش دنیای اقتصاد، کاربران و مصرف‌کنندگان همچنین مشتاقانه از اسپیکرهای هوشمند مبتنی بر این دستیارهای صوتی هوشمند استفاده می‌کنند. درست به همین دلیل هم هست که بر اساس آخرین گزارش منتشر شده از سوی موسسه تحقیقاتی VoiceLabs، میزان صادرات جهانی اسپیکرهای هوشمند گوگل هوم و آمازون اکو تا پایان سال 2017 با رشد بیش از سه برابری به 5/ 25 میلیون دستگاه خواهد رسید.
    این در حالی است که همچنان موانع مختلفی برای رواج عمومی استفاده از پلت‌فرم‌های هوش مصنوعی مانند دستیارهای صوتی هوشمند وجود دارد. در همین راستا بخش تحقیقاتی مجله بیزینس اینسایدر یعنی BI Intelligence اخیرا به بررسی این موضوع پرداخته است. این بررسی‌ها نشان می‌دهد که دستیارهای صوتی هوشمند، برنامه‌های نرم افزاری هستند که به فرمان‌های صوتی برای اجرای وظایف مختلف پاسخ می‌دهند. این دستیارهای هوشمند می‌توانند با دسترسی به تقویم شخصی کاربران، قرارهای ملاقات را به آنها یادآوری کرده، برای خرید کالاهای مشخص سفارش آنلاین بدهند و برای انجام کارهایی مانند ارسال پیام متنی یا برقراری تماس تلفنی آماده‌اند.
    پیشرفت‌های تکنولوژیکی در حال بالا بردن قابلیت‌های دستیارهای صوتی هوشمند هستند. این پیشرفت‌ها به دو دسته تقسیم می‌شوند؛ اول پیشرفت‌هایی در حوزه هوش مصنوعی به خصوص در پردازش زبان طبیعی (NLP) و یادگیری ماشینی و دوم بهبودهایی در زیرساخت‌های کامپیوتری و مخابراتی مانند موبایل‌های هوشمند قدرتمندتر، شبکه‌های مخابراتی بهره و رایانش ابری سریع تر. تغییرات در رفتار و عادات مصرف‌کنندگان هم باعث افزایش تمایل افراد به استفاده از دستیارهای صوتی هوشمند شده است. در واقع افزایش سطح آگاهی افراد و تمایل به راحتی بیشتر در استفاده از تکنولوژی در میان کاربران جوان‌تر، عوامل تاثیرگذاری در رشد این تکنولوژی‌ها بوده‌اند.
    چشم انداز دستیارهای صوتی هوشمند میان موبایل‌های هوشمند و اسپیکرهای هوشمند تقسیم شده است. این اهداف اگرچه در حال حاضر اهمیت زیادی دارند، اما در بلند‌مدت اهمیت شان را از دست داده و به تدریج ابزارها و دستگاه‌های هوشمند و بهتری برای استفاده از دستیارهای صوتی هوشمند و هوش مصنوعی در دسترس قرار خواهند گرفت. در حال حاضر اما مهم‌ترین بازیگران این عرصه سیری اپل، کورتانای مایکروسافت، گوگل آسیستان، الکسای آمازون و ویو سامسونگ هستند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر