دنیای دیجیتال بدون سامسونگ و اپل چه شکلی دارد؟

بازار تبلت‌های گم‌نام

عصر کالا- در اقتصاد تبلت جنگ، جنگ بین برندهاست. برندهایی که اسمشان نه فقط دهن‌‌ها بلکه همه بازار را در پر کرده است و اجازه رقابت به شرکت‌های کوچکتر با سرمایه‌های کمتر را نمی‌دهند.

بازار تبلت‌های گم‌نام
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از خبر آنلاین، این جنگ آنقدر بزرگ است که نه فقط شرکت‌های تازه تاسیس بلکه به برخی از قدیمی‌ها هم فرصت نمی‌رسد و یا اینکه در برابر نام‌های بزرگ آنقدر کمرنگ هستند که انگار وجود ندارند. لنوو، هواوی، اچ پی، ایسوس و ال جی از همین برندهایی هستند که در عرصه‌های دیگر نام بسیار درخشانی دارند اما در بازار خرید تبلت؟ نه. تحقیقی همه تبلت‌های فروخته شده از ماه نهم سال 2011 را تا  ماه نهم سال 2017 بررسی کرده اما از آن جایی که قرار نیست در این گزارش درباره غول‌های اپل و سامسونگ حرف بزنیم نام برندهای دیگر را در این اینفوگرافی جست و جو می‌کنیم.
    این تحقیق نشان می‌دهد که برند بارنز و نوبل ابتدای سال 2011 در بازار تبلت نام نسبتا خوبی داشته‌اند. نیمه دوم سال 2011 خرید تبلت آمازون نسبت به برندهای دیگر (به جز اپل) بورس بیشتری داشته است.
    سال 2013 تبلت‌های ایسوز چشمه‌ای از توانایی خود را به جهانیان نشان می‌دهند. گروه ایسر نیز همین سال وارد رقابت برای تشویق افراد به خرید تبلت می‌شود. سال 2014 نرخ فروش و خرید تبلت پایین می‌آید. در همین سال برند آر سی ای تبلت‎‌های خود را به بازار معرفی می‌کند. سال 2015 نوبت خودنمایی ال جی در ارائه تبلت می‌رسد. همان سال نیز سر و کله هواوی هم در آمار فروش تبلت خود را نشان می‌دهد اما عملا فروش تبلت برای هواوی از سال 2016 و 2017 معنی پیدا می‌کند.
    برندهای بانز و نوبل، آر سی ای و آمازون از میان تمام برندهای نامبرده در ایران مهجورتر بوده‌اند. آمازون و بارنزونوبل در کشورهای دیگری مانند آمریکا امروز از رقیبان هم دیگر هستند. البته شهرت این دو به خاطر معرفی تبلت‌های کتابخوانشان است. آمازون کیندل را وارد بازار کرده و شرکت دیگر هم نوک اچ دی و نوک اچ دی پلاس را طراحی نموده تا رقیب جدی آمازون در تبلت‌های 7 اینچی باشد. کیندل‌های کتابخوان آمازون از 600 تا یک میلیون تومان قیمت دارند.
    در سال‌های گذشته لنوو بعد از سامسونگ توانسته رشد زیادی در تولید و فروش تبلت داشته باشد. گزارش‌ها نشان می‌دهد که سه ماه اول سال 2013 لنوو 600 هزار تبلت فروخته بود و این عدد در سه ماهه اول سال 2015 به سه میلیون و 200 هزار دستگاه می‌رسد. یک تبلت لنوو با قیمت 300 هزار تومان 8 گیگ حافظه داخلی و یک گیگ رم دارد. این تبلت‌های خانواده‌ی تب 3 لنوو در سه اندازه‌ی 7، 8 و 10 اینچی تولید شده‌اند. به‌صرفه‌ترین مدل این محصولات، نسخه‌ی 7 اینچی آن هستند. در ایران مارک ترنسند هم در بین تبلت‌های ارزان قیمت جای خود را باز کرده است. یک مدل از تبلت‌های ایسوز هم با قیمت 780 هزار تومان از مدل‌های پرطرفدار برای خرید تبلت در ایران است. تبلت «ایسوس» مدل «ZenPad 8 Z380KNL 4G» به 16 گیگابایت حافظه‌ی داخلی مجهز بوده و البته با کارت حافظه می‌توان آن را به 128 گیگابایت افزایش داد. این تبلت دو دوربین 5 و دو پیکسلی دارد که از نظر برخی از کاربران دوربین‌های ضعیفی محسوب می‌شوند. برای همین مدل ZenPad 3 8.0 Z581KL 4G - B از شرکت ایسوس با دوربین 8 مگاپیکسلی و قیمت یک میلیون و 260 هزار تومان در بازار این نقص را جبران کرده‌است. البته از بازار تبلت‌های کمتر شناخته شده باید به تبلت‌مایکروسافت هم اشاره کنیم که معروف ترین آن مدل Surface 3 - A  و با قیمت 3میلیون تومان عرضه شده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر