حذف گوشیهای قاچاق از شبکه مخابراتی

عصر کالا- سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا از آماده شدن زیرساختهای فنی برای اجرای طرح رجیستری گوشیهای موبایل خبر داد.

حذف گوشیهای قاچاق از شبکه مخابراتی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۸:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری «عصرکالا» به نقل از اتاق خبر 24:
    قاسم خورشیدی با بیان اینکه پروژه ثبت و شناسه دار کردن گوشی های موبایل (رجیستری) با هدف ساماندهی بازار تلفن همراه کشور در 3 حوزه گمرک، وزارت صنعت و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در حال پیگیری است، اظهار داشت: زیرساختهای فنی اجرای این پروژه از سوی وزارت ارتباطات آماده شده است و این وزارتخانه اجرای پروژه را از طریق برگزاری مناقصه، برونسپاری کرده است.

    وی با بیان اینکه هم اکنون شرکتهایی که قرار است این پروژه را اجرا و پشتیبانی فنی کنند مشخص شده اند، ادامه داد: قرارداد وزارت ارتباطات با این شرکتها، نهایی شده و براساس پیش بینی صورت گرفته مطابق با قول وزیر ارتباطات، این پروژه از تیرماه امسال به صورت کامل و سراسری در کشور اجرایی می شود.

    خورشیدی با اشاره به اینکه این پروژه از لحاظ فنی به شرکتهای نرم افزاری و خدمات الکترونیک سپرده شده است، افزود: مجموع پروژه رجیستری گوشی های موبایل در 3 سامانه مستقل گمرک، وزارت صنعت و وزارت ارتباطات پیگیری می شود که هریک از این سامانه ها باید در شرایط ایده آل قرار گیرند تا امکان اجرای پروژه به صورت کامل وجود داشته باشد.

    سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا، گفت: هر یک از این سامانه ها براساس یک کد مشترک، در ارتباط با یکدیگر قرار می گیرند و این موضوع باعث می شود از اول تیرماه، گوشی هایی که وارد شبکه ارتباطی کشور می شود در صورتی که به صورت قاچاق وارد شده و در سامانه گمرک ثبت نشده باشند، امکان دریافت خدمات سیم کارت از اپراتورهای موبایل را نداشته باشند.

    وی با اشاره به اینکه واردکنندگان گوشی های موبایل از آذرماه سال 94 مکلف شده اند که شماره سریال گوشی هایی که وارد کشور می شود را در سایت مربوط به گمرک به ثبت برسانند، اضافه کرد: چنانچه شماره سریال گوشی هایی که وارد کشور می شود در سامانه گمرک ثبت نشده باشد، قاچاق تلقی می شود و امکان فعالسازی در شبکه مخابراتی کشور را نخواهند داشت.

    خورشیدی با بیان اینکه این طرح شامل گوشی هایی که هم اکنون در اختیار مشترکان قرار دارد و در حال استفاده است، نمی شود، تصریح کرد: در این طرح، تنها گوشی هایی مدنظر قرار گرفته است که از تیرماه برای نخستین بار، سیم کارت در آنها قرار بگیرد.

    سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا گفت: در عین حال برای گوشی هایی که به صورت قاچاق وارد بازار شده اند هم یک فرصت درنظر گرفته شده است که در صورت تمایل می توانند با پرداخت حقوق و عوارض در سامانه رجیستری کشور، ثبت شوند.

    وی با اشاره به ارتباط ایجاد شده میان سامانه گمرک و سامانه وزارت صنعت و معدن با سامانه رگولاتوری، اظهار داشت: تمامی اطلاعات و دیتای مربوط به گمرک و معاملات گوشی های موبایل، در سامانه وزارت صنعت ثبت می شود و در صورتی که هر گوشی بخواهد در شبکه مخابراتی کشور فعال شود، به صورت الکترونیکی و در کسری از ثانیه از سوی سامانه رگولاتوری از سامانه وزارت صنعت، استعلام می شود.

    خورشیدی با تاکید براینکه در این پروژه با وجود نرم افزارهای رمز شده، امکان هل و جعل شناسه های گوشی به صفر رسیده است، افزود: برای هر گوشی 3 شناسه با قابلیت یک کد یکتا، تعریف شده است که امکان جعل شناسه را غیرممکن می کند. این امکان سبب می شود مشکلی که پیش از این برای رجیستری گوشی های موبایل اتفاق افتاده و شناسه گوشی قابل جعل بود، برطرف شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر