فعلا دو مدل جدید ثبت می‌شود؛

تعیین تکلیف رجیستری گوشی‌های سامسونگ

عصر کالا- در حالی که رجیستری گوشی‌های سامسونگ به سال ۹۷ موکول شده بود، با معرفی مدل‌های جدید این برند، گوشی‌های جدید مشمول رجیستری می‌شوند اما این طرح فعلا شامل مدل‌های قدیمی نخواهد شد.

تعیین تکلیف رجیستری گوشی‌های سامسونگ
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از ایسنا، پیش از این عنوان شده بود تمامی برندهای گوشی همراه تا پایان سال جاری مشمول رجیستری می‌شوند اما در روزهای اخیر مسئولان حوزه ارتباطات کشور ضمن اعلام اجرای این طرح برای سایر برندها، از موکول شدن اجرای رجیستری به سال آینده خبر دادند.

    اگرچه با آغاز نخستین فاز رجیستری، ابتدا گوشی‌های شرکت اپل، در مرحله بعدی گوشی‌های گوگل بلک بری و موتورولا، در فاز سوم گوشی‌های برند ال جی و در آخرین فاز اجرایی در سال 96، گوشی‌های نوکیا، سونی، تکنو و هوآوی مشمول رجیستری اعلام شدند، اما اجرای این طرح برای برند سامسونگ به سال آینده موکول شد.

    این در حالی بود که انتظار می‌رفت سامسونگ با سهم بالای بازار نیز در روزهای پایانی سال مشمول رجیستری شود، در نتیجه محمدجواد آذری جهرمی- وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- درباره علت تاخیر در رجیستری گوشی‌های سامسونگ اعلام کرد که به دلیل سهم 50 درصدی سامسونگ در بازار و لزوم تثبیت شرایط در روزهای پایانی سال و جلوگیری از تاثیرات منفی بر مصرف‌کننده نهایی، اعلام طرح برای این نشان تجاری به بعد از تعطیلات نوروزی موکول شد.

    در عین حال جدیدترین گوشی گلکسی اس 9 و اس 9 پلاس سامسونگ که در برخی سایتها از این دو برند به عنوان گوشی‌های سامسونگ که از این پس شامل رجیستری میشوند نام برده شده بود، به تازگی و در جریان کنگره جهانی موبایل که اکنون در اسپانیا در حال برگزاری است، رونمایی شدند که البته هنوز وارد بازار نشده‌اند و بنابراین در بازار ایران نیز وجود ندارند مگر اینکه با آغاز فروش این دو گوشی به صورت قاچاق وارد کشور شوند.

    همان طور که با آغاز فاز اول رجیستری، همزمان با معرفی شدن گوشی‌های جدید شرکت اپل یعنی آیفون ایکس و آیفون 8، این گوشی‌ها بلافاصله مشمول رجیستری شدند، روند مشابهی برای گوشی‌های جدید مدل سامسونگ نیز رخ داده و اگرچه اعلام شده است رجیستری گوشی‌های سامسونگ به سال 97 موکول شده، در نتیجه از آنجا که هنوز گوشی‌های جدید این برند وارد ایران نشده و هر نوع وارداتی پیش از پایان سال قاچاقی خواهد بود، عملا این دو نوع مدل جدید، مشمول طرح شده‌اند و به غیر از این دو مدل، رجیستری سایر گوشی‌های سامسونگ مطابق اظهارات مسئولان به سال آینده موکول شده است.

    در هر حال حبیب اله حقیقی، رییس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با بیان اینکه طرح رجیستری باید دقیق، بدون ایجاد مشکل و هزینه برای مردم اجرایی شود، گفت: در مورد این طرح گام‌های محکم و موثری برداشته شده و مشکل عمده ای در میان نیست.

    وی خواستار اجرای کنترل شده و منطقه ای این طرح شد و افزوده است: رجیستری باید در اسرع وقت برای موارد خاص یا برخی از انواع گوشی ها اجرا شود تا در مدت تعیین شده به اجرای کامل درآمده باشد و 100 درصد کشور را پوشش دهد.

    فلاح جوشقانی- رییس سازمان تنظیم مقررات رادیویی هم با اشاره به اینکه 120 میلیون سیم کارت در کشور وجود دارد که 80 میلیون آن فعال است، گفت: در حال ایجاد بانک اطلاعاتی کاملی از IMEIهای موجود هستیم.
    فلاح با بیان نیازمندی‌ها و انتظارات این طرح، تصریح کرده است: این طرح به نحوی اجرا خواهد شد تا کمترین تأثیر بر کاربران شبکه و اپراتورهای تلفن همراه داشته باشد و از هرگونه پیچیدگی پرهیز شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر