ممنوعیت واردات چمدانی موبایل برای همه گوشی‌ها اجرا نمی‌شود

عصر کالا- یا وجود ابلاغ شرایط واردات گوشی موبایل مسافری توسط گمرک که می‌گوید ورود صرفا یک دستگاه موبایل با پرداخت حقوق گمرکی و دو برابر سود بازرگانی و عوارض مجاز است، فعلا به جز آیفون x ورود مسافری هیچ مدل گوشی دیگری ممنوع نیست.

ممنوعیت واردات چمدانی موبایل برای همه گوشی‌ها اجرا نمی‌شود
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از فارس، طرح رجیستری یا ثبت گوشی تلفن همراه از 28 مهرماه در سراسر کشور آغاز شده است.

    هدف از این طرح مبارزه با قاچاق تجهیزاتی که قابلیت نصب سیم‌کارت را دارند است.

    با اجرای این طرح تنها گوشی‌ها و تجهیزات سیم‌کارت‌خوری که شناسه 15 رقمی آنها در گمرک ثبت و حقوق و عوارض گمرکی آنها پرداخت شده، از شبکه اپراتوری سرویس می‌گیرند در غیراین‌صورت دستگاه تنها 30 روز می‌تواند خدمات اپراتوری دریافت کند.

    به این ترتیب به‌محض اینکه گوشی غیرمجاز با شبکه اپراتوری ارتباط برقرار کند، پیامکی به گوشی ارسال می‌شود که با اعلام وضعیت سیم‌کارت و دستگاه‌، آدرسی برای کسب اطلاعات بیشتر در آن نوشته شده است.

    یکی از پرسش های متداول درباره این طرح وضعیت گوشی های مسافری یا کسانی که به صورت مسافر در ایران اقامت موقت دارند یا توسط مسافران برای استفاده در ایران هدیه آورده می‌شوند، بود .وضعیت این گوشی ها چند روز پیش رسما مشخص شد.

    بنابر اعلام گمرک  صرفا برای یک دستگاه موبایل با پرداخت حقوق گمرکی و دو برابر سود بازرگانی و عوارض اجازه ورود دارد.

    مسافر باید به دفاتر گمرک در مبادی ورودی کشور مراجعه و شناسه گوشی را در سامانه مسافری ثبت کند.

    اما پس از ابلاغیه گمرک این سؤال مطرح شد که آیا از این پس تمامی گوشی‌های مسافری مشمول این قانون خواهند شد؟ یه این معنی که ورود تمامی گوشی ها مشمول مقررات صرفا یک عدد و پرداخت حقوق گمرکی و دو برابر سود بازرگانی و عوارض است؟

    بنابر اعلام رسمی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در فاز ابتدایی طرح که تنها مدل‌های محدودی مشمول خواهند بود، اگر گوشی‌هایی که به صورت مسافری وارد کشور می‌شوند جزو مدل‌های اعلام شده نباشند مشکلی برایشان پیش نخواهد آمد. اما اگر مدل گوشی مسافری مشمول طرح شده باشد، باید در شبکه ثبت شود.

    بنابراین فعلا تا اعلام مدل های ممنوعه بیشتر، به جز آیفون x ورود مسافری هیچ مدل گوشی دیگری ممنوع نیست.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر