طرح ریجستری به فاز دوم رسید

عصر کالا- طرح ریجستری موضوعی است که از سال ۸۵ با هدف مبارزه با قاچاق گوشی تلفن همراه و حمایت از واردکننده داخلی کلید خورد ولی اجرا جدی طرح از پاییز امسال آغاز و با یک پله صعود به فاز دوم اجرا رسید.

طرح ریجستری به فاز دوم رسید
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۷ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از میزان، گوشی تلفن همراه به عنوان یکی از وسایل ضروری زندگی امروز و با بازار مصرف سالانه 15 میلیون تومانی به عنوان یکی از کالاهای مصرفی پرتقاضا در داخل کشور شناخته شده که گردش مالی قابل توجهی دارد از همین رو بازار آن در سال های اخیر مورد توجه مسئولین قرار گرفته است.

    طرح ریجستری موضوعی است که از سال 85 با هدف مبارزه با قاچاق گوشی تلفن همراه و حمایت از واردکننده داخلی در کنار جلوگیری از ورود گوشی‌های بدون خدمات پس از فروش برنامه ریزی شد که اجرا آن تا پاییز امسال به دلایل مختلف به تعویق افتاد و در نهایت اجرا آن در تاریخ 28 مهرماه به صورت جدی کلید خورد تا ترمزی شود در مقابل قاچاق بی رویه گوشی تلفن همراه که بر اساس اعلام مسئولان این حوزه در خوشبینانه‌ترین حالت 20 درصد و در بدبینانه‌ترین حالت تنها 5 درصد از گوشی‌های تلفن همراه سطح بازار به صورت قانونی وارد کشور می شود.

    همچنین با اجرا طرح ریجستری می توان از مزایای دیگری همچون غیرفعال کردن گوشی های تلفن همراه، امکان ردیابی مزاحمین به صورت آنلاین، توانایی تشخیص گوشی های دست دوم، تقلبی و کار کرده و شناسایی گوشی های غیر استاندارد که تشعشات بالایی دارند برخوردار شد.

    با توجه به پیشرفت قابل قبول فاز اول طرح ریجستری در یک ماه و نیم گذشته محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات خبر از اجرا فاز دوم این طرح از تاریخ 14 آذرماه داد که در این مرحله تمام مدل های گوشی و تبلت آیفون (اپل) مدنظر قرار می گیرد و به تدریج در هفته های پس از آن سایر مدل های گوشی و تبلت نیز تحت پوشش طرح رجیستری قرار خواهد گرفت.

    باید به این نکته نیز توجه داشت گوشی تلفن افرادی که به عنوان مسافر و یا گردشگر وارد کشور شده و یا رومینگ خارجی دارند، به مدت 30 روز در کشور فعال خواهد بود.

    گمرک جمهوری اسلامی ایران نیز طی بخشنامه ای اعلام کرد مسافرینی که به کشور وارد می شوند در صورتی که خارج از کشور گوشی همراه خریداری کرده باشند ، موظف هستند تلفن همراه خود را در بدو ورود به گمرک محل ورود خود اظهار کنند.

    بر این اساس گمرک ایران با رعایت مقررات مسافری و لحاظ کردن شرایط غیر تجاری فقط یک دستگاه تلفن همراه، با اخذ حقوق گمرکی و دو برابر سود بازرگانی و عوارض مربوطه، اطلاعات گوشی را در سامانه مسافری از طریق گزینه ثبت اطلاعات وارد کرده و سپس از آیکون مقابل هر رکورد ثبت شده نسبت به درج اطلاعات شناسه IMEI و مبالغ عوارض مربوطه اقدام می کند.

    گفتنی است با اجرای این طرح، برای تمامی گوشی ها و تبلت هایی که تا قبل از تاریخ اجرای هر مرحله فعال شده است مشکلی به وجود نمی آید ولی پس از آن فقط گوشی هایی که از مبادی قانونی وارد کشور شده اند فعال خواهند شد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر