آغاز مرحله سوم طرح کددار کردن تلفن های همراه؛

رئیس اتحادیه دستگاههای مخابراتی: طرح رجیستری واردات تلفن همراه را سامان داد

عصر کالا- رئیس اتحادیه دستگاههای مخابراتی و ارتباطی تهران گفت: اجرای مرحله عملیاتی طرح رجیستری گوشی های تلفن همراه که از چهاردهم آذرماه آغاز شده است، وضعیت واردات گوشی تلفن همراه را پس از سال ها سامان داد.

رئیس اتحادیه دستگاههای مخابراتی: طرح رجیستری واردات تلفن همراه را سامان داد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۵ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از ایرنا، مهدی محبی افزود: اکنون شرکت های زیادی نسبت به واردات قانونی این نوع گوشی تلفن همراه اقدام می کنند و وضعیت گذشته در حال اصلاح است.
    وی با یادآوری آغاز مرحله دوم طرح رجیستری از نیمه آذرماه ادامه داد: 2 هفته پس از اجرای مرحله دوم طرح رجیستری برای محصولات شرکت اپل بازار آن اعم از گوشی و تبلت، آرام شده است و مردم می توانند با آسودگی بیشتری برای خرید آن اقدام کنند ضمن آنکه اکنون وضعیت قیمت ها رقابتی به نفع خریداران است.
    محبی خاطرنشان ساخت: وضعیت خدمات پس از فروش این نوع گوشی نیز که تا پیش از این چندان مطلوب نبود، بهتر شده است و شرکت های عرضه کننده در ایران تلاش می کنند خدمات پس از فروش خوبی به خریداران عرضه کنند.
    رئیس اتحادیه صنف دستگاههای مخابراتی و ارتباطی تهران درباره معرفی شدن نام دیگر محصولات که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات قول آن را داده بود نیز گفت: طبق اعلام سازمان تنظیم مقررات رادیویی مرحله سوم طرح رجیستری از ساعت 24 روز جمعه هشتم دی ماه کلید می خورد و این بار نوبت محصولات شرکت های بلک بری، گوگل و موتورولا است که در شبکه ثبت شوند.
    محبی گفت: با توجه به اعلام رسمی نام های جدید از سوی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، مهلتی در نظر گرفته شده تا دارندگان آن نشان ها اقدام های لازم را برای شناسایی تلفن خود در شبکه مخابراتی کشور به انجام برسانند.
    طرح کددار کردن گوشی های تلفن همراه یا رجیستری گوشی تلفن های همراه طرحی است که در آن گوشی های تلفن همراه کاربران بر اساس شماره سریال گوشی و شماره سریال سیمکارت در سامانه ای که وزارت صنعت، معدن و تجارت برای این منظور طراحی و پیاده سازی کرده است، ثبت می‌شوند که به هنگام روشن شدن در شبکه تلفن همراه کشور، این شماره سریال‌ها با زیرساخت های شبکه مخابراتی کشور مطابقت داده می‌شوند و اگر از مبادی رسمی وارد نشده باشند، امکان فعالیت در شبکه تلفن همراه کشور را نخواهند داشت.
    طرح رجیستری که یکبار در سال 1385 به مرحله اجرا درآمد و به دلیل های مختلف شکست خورد در دولت یازدهم و با هدف کنترل بازار از گوشی های قاچاق مطرح و پیگیری شد که در فرصت این دولت و به دلیل آنکه طرحی باشد که امکان شکست در آن به شدت کاهش یابد امکان اجرایی شدن نیافت .
    پس از روی کارآمدن دولت دوازدهم و انتخاب محمد جواد آذری جهرمی به عنوان وزیرارتباطات این دولت طرح رجیستری مجدد در دستور کار قرار گرفت و مطالعات کارشناسانه آن ادامه یافت تا آنکه روز جمعه بیست و هشتم مهرماه امسال طبق گزارش ها و وعده های قبلی داده شده طرح کددارکردن گوشی های تلفن همراه (رجیستری) وارد مرحله نخست خود که مرحله پایش بازار بود، شد.
    مرحله پایش بازار به گفته محمد جواد آذری جهرمی تنها تلاش داشت با رصد بازار تلفن همراه کشور آمار دقیقی از انواع گوشی های تلفن همراهی که وارد کشور می شوند چه از راه قانونی و چه از راه های غیر قانونی به دست آورد و علاوه بر آن همه گوشی های فعال در شبکه تلفن همراه کشور را رجیستر کند.
    وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هفتم آبان ماه و در نشست خبری خود در بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات به مرحله نخست اجرای طرح کددار کردن گوشی های تلفن همراه (رجیستری) اشاره کرد و گفت: تاکنون 60 درصد گوشی های فعال شبکه تلفن همراه کشور رجیستر شده اند.
    آذری جهرمی این وعده را داد که مرحله پایش بازار تا آخر هفته دوم آبان به پایان می رسد و از ابتدای هفته سوم آبان وارد مرحله عملیاتی می شود.
    وی ادامه داد: با پایان یافتن مرحله نخست وارد فاز عملیاتی و اجرایی ثبت و شناسه دار کردن گوشی های موبایل در شبکه ارتباطی کشور می شویم تا ساماندهی بازار از گوشی های قاچاق اجرایی شود.
    گوشی تلفن همراه یکی از کالاهای اصلی قاچاق به کشور است که به گفته سید محمود سفار رئیس انجمن واردکنندگان تلفن همراه، تبلت و لوازم جانبی گفت: قاچاقچیان گوشی های تلفن همراه سالیانه بیش از 20 هزار میلیارد ریال از واردات غیرقانونی خود سود می برند.
    تقاضای سالیانه تلفن همراه در کشور بالغ بر 9 میلیون دستگاه برآورد می شود که تنها 2 میلیون دستگاه آن از طریق واردات رسمی و 2 میلیون و 300 هزار دستگاه نیز از سایر روش های وارداتی نظیر ورود همراه مسافر تامین می شود.
    به گفته رئیس انجمن واردکنندگان تلفن همراه، تبلت و لوازم جانبی، 95 درصد تلفن های همراه موجود در بازار قاچاق است.
    تازه ترین آمار گمرک از واردات تلفن همراه به کشور تا نیمه آذرماه نشان می دهد که واردات انواع گوشی های تلفن همراه در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 2 برابر شده است.
    از زمان آغاز اجرای طرح رجیستری، تعداد 380 هزار دستگاه انواع گوشی تلفن همراه با ثبت IMEI در سامانه جامع گمرکی و پنجره واحد تجارت فرامرزی گمرک وارد کشور شده است که ارزش این تعداد گوشی تلفن همراه وارداتی 50 میلیون دلار برآورد می شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر