مدیرکل فناوری ارتباطات و اطلاعات ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز:

نیمی از گوشی‌های قاچاق تلفن همراه رفع مشکل شد

عصر کالا- مدیرکل فناوری ارتباطات و اطلاعات ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: از ۲۱۲۶۵ گوشی قاچاق که IMEI آن در شبکه ثبت نشده و مسدود شده است، فقط ۱۱۵۰۹ مورد گوشی تلفن همراه وارد شبکه شده است.

نیمی از گوشی‌های قاچاق تلفن همراه رفع مشکل شد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از فارس، حمیدرضا دهقانی نیا امروز در نشست خبری طرح رجیستری (ثبت مشخصات) تلفن همراه که در ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز برگزار شد، در مورد مسائل مطرح شده در رسانه‌ها درباره ایجاد رانت واردات انحصاری گوشی اپل برای برخی واردکنندگان، گفت: در حال حاضر 44 شرکت مجوز واردات اپل به کشور را دارند که 30 شرکت در این زمینه فعال است.

    وی افزود: اینکه برخی براساس شنیده‌ها گفته‌اند، طرح رجیستری 100 درصد شکست می‌خورد ، نمی دانم چه کسی با چه توانی این پیش گویی را کرده است؟

    دهقانی نیا با بیان اینکه برخی دلیل این شکست را ایجاد رانت برای عده‌ای بیان می‌کنند، اظهار داشت: در حالی که رانتی در واردات گوشی تلفن همراه وجود ندارد.

    * حذف ارز مبادله‌ای دلیل افزایش قیمت گوشی

    وی به دلایل افزایش قیمت گوشی تلفن همراه بعد از اجرای طرح رجیستری اشاره کرد و اظهار داشت: شاید دلیل افزایش قیمت موبایل، حذف ارز مبادله‌ای همزمان با اجرای طرح رجیستری باشد.

    دهقانی نیا اظهار داشت: علاوه بر این از زمان اجرای طرح رجیستری تاکنون، هم قیمت دلار افزایش یافته و همچنین اخذ مالیات در کشور صادر کننده از مالیات صورت می‌گیرد که این موارد ممکن است منجر به افزایش قیمت گوشی تلفن همراه شده باشد.

    وی افزود: هیچ گاه اجرای فرآیند فنی باعث افزایش قیمت یک کالا نمی‌شود.

    مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در مورد اینکه گفته می‌شود، یکی از شرکت‌های زیر مجموعه سازمان تامین اجتماعی (که این شرکت دولتی نیست) واردات اپل را انجام می‌دهد و این اقدام انحصار است، گفت: این شرکت دولتی نیست، سوال من این است که آیا این شرکت جزء 5 شرکت وارد کننده است و یا اینکه این شرکت جزء حدود 50 شرکت وارکننده گوشی اپل است؟

    * امسال 2800 گوشی اپل وارد کشور شده است

    وی افزود: شرکت زیر مجموعه تامین اجتماعی از ابتدای سال تاکنون 7378 ثبت سفارش برای واردات گوشی آیفون داشته است و از این تعداد ثبت سفارش حدود 2800 گوشی اپل از گمرک ترخیص شده است.

    مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات ستاد مبارزه با قاچاق کالا  ارز اظهار داشت: این در حالی است که از ابتدای سال تاکنون 300 هزار ثبت سفارش واردات اپل انجام شده است.

    وی افزود: این مسایل با نیت خاص و راهبری خاص مطرح شده است.

    * واردات 276 میلیون دلار گوشی در سال جاری

    دهقانی نیا بیان داشت: در 9 ماهه اول سال 1395 واردات قانونی موبایل 147 میلیون و 500 هزار دلار بوده که این رقم در 9 ماهه ابتدای امسال به بیش از 276 میلیون دلار رسیده است.

    وی افزود: همچنین در مقایسه واردات قانونی موبایل در پاییز امسال که طرح رجیستری اجرا شده 144 میلیون دلار بوده در حالی که در پاییز سال گذشه این رقم 56 میلیون دلار بوده است.

    مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اظهار داشت: ارزش واردات گوشی تلفن همراه به صورت قاچاق در سال 95 رقم 625 میلیون دلار معادل 2 هزار میلیارد تومان بوده است.

    وی افزود: تاکنون 4 برند گوشی تلفن همراه وارد طرح رجیستری شده که به لحاظ حجمی این 4 برند 11 درصد حجم بازار و 40 درصد گردش مالی این بازار را تشکیل می‌دهد.

    دهقانی نیا اظهار داشت: تلاش داریم تا 22 بهمن یکی از 3 برند پرمصرف موبایل را وارد طرح رجیستری کنیم و همچنین تا پایان سال تمام برندها مشمول طرح رجیستری شود.

    مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات ستاد مبارزه با قاچاق کالا بیان داشت: از تعداد 21265 گوشی قاچاق که IMEI آن در شبکه ثبت نشده بود، مسدود شده است، ولی از این تعداد مذکور فقط 11509 مورد گوشی تلفن همراه وارد شبکه برای اخذ سرویس شده‌اند که قاعدتا سرویسی به آنها ارائه نشده است. 

    دهقانی نیا افزود: اگر فردی گوشی قاچاق خریداری کرده است و فاکتور آن موجود است، می تواند برای پس دادن آن به اتحادیه مربوطه مراجعه کند و یا اینکه شکایت خود را در سایت تعزیرات حکومتی سایت سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان به ثبت برساند و همچنین می‌تواند شکایت خود را به صورت تلفنی و با استفاده از شماره 124 به ثبت برساند.

    وی بیان داشت: طرح ثبت گوشی در شبکه (طرح رجیستری) باید فرآیندهایی طی کند و اولین فرایند احصا اصالت کالا است و وارد کد دستور #7777* شوند و گزینه یک را بزنند و سپس IMEI را وارکنند و سیستم پیامک می دهد و دقت کنند که پیامک با سرشماره همتا باشد و حتما محتوای پیامک را با فیزیک گوشی تطبیق دهند و حتما قبل از ترک مرکز خرید کاغذ خرید با درج کد IMEI  استعلام شده درج شده باشد، با مهر فروشگاه را اخذ کنند.

    دهقانی نیا تصریح کرد: در مرحله بعد باید فعال سازی انجام شود و #7777* را می زنند و گزینه دوم را انتخاب می‌کنند و IMEI گوشی را ثبت و ارسال می کنند و سپس شماره تلفن را ارسال می‌کنند و کد فعال سازی که پشت کارت گارانتی گوشی‌هایی که به صورت رسمی وارد شده وجود دارد که آن را ارسال می‌کنند.

    مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز بیان داشت: هفته آینده وارد طرح مالکیت گوشی تلفن همراه خواهیم شد که این طرح مرتبط با گوشی‌های دست دوم است که از این پس خریدار گوشی تلفن همراه دست دوم، باید برای خرید و فروش فرآیند انتقال مالکیت را انجام دهد.

    مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات ستاد مبارزه با قاچاق کالا  ارز افزود: بنابراین فروشنده تلفن همراه  باید کد IMEI را به سامانه اعلام کرده و سپس خریدار با ورود این کد به سامانه می‌تواند از فعال سازی گوشی و انجام فرایند انتقال مالکیت مطمئن شود.

    وی با بیان اینکه مردم به هیچ عنوان هزینه ای بابت طرح رجیستری نباید بپردازند، گفت: به مردم توصیه می‌شود که مراحل رجیستری تلفن همراه خود را حین خریداری خود انجام دهند و این کار را به فروشنده واگذار نکنند، ضمن اینکه حتما خریدار از فروشنده فاکتور با مهر آن فروشگاه را اخذ کند.

    دهقانی نیا با اشاره به اینکه در سراسر کشور جلساتی با هماهنگی کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز برگزار شده است، گفت: فروشندگان هم باید دقت داشته باشند که اگر قرار است گوشی دست دوم خریداری کنند، حتما فروشندگاه موبیل باید گوشی را به تنظیم کارخانه برگرداند و آن را به نام خود ثبت کند و سپس اقدام به فروش مجدد آن کند.

    *حسین یوسفی کارشناس فنی پروژه رجیستری گفت: در صورتی که که مسافر خارجی به کشور وارد شود، اگر از سیم کارت خارجی خود استفاده کند، به هیچ عنوان لازم نیست مراحل رجیستری را اجرا کند، ولی اگر از سیم کارت ایرانی استفاده کند، باید مراحل رجیستری را اجرا کند، اما اگر این مسافر قصد اقامت کمتر از یک ماه را در ایران دارد، نیازمند اجرای این مراحل نیست.

    وی همچنین گفت: اجرای پروژه رجیستری در سال 1394 در ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا ارز مصوب شد و در یکی از جلسات ستاد اقتصاد مقاومتی توسط معاون اول رئیس جمهور دستور پیگیری آن صادر شد و در زمان وزارت آقای واعظی هم مراحل آن طی شد و در نهایت این پروژه در زمان آقای آذری جهرمی وزیر فعلی ارتباطات به اجرا رسید و این طرح مربووط به دوره وزارت آقای جهرمی نیست و مراحل مختلفی را طی کرده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر