رودست به قاچاقچیان موبایل چمدانی

عصر کالا- تعرفه گمرکی موبایل مسافری دیگر با دلار ۴۲۰۰تومانی محاسبه نمی‌شود زائران کربلا در صورت واردات گوشی باید حدود ۸۰۰ هزار تومان عوارض پرداخت کنند.

رودست به قاچاقچیان موبایل چمدانی
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از شهروند، مسافران دیگر نمی‌توانند موبایل‌های بدون گمرکی وارد کنند. این خبری است که دیروز گمرک اعلام کرده و توضیح داده است که از این به بعد معافیت 80دلاری واردات گوشی مسافری لغو شده و علاوه بر آن، مسافران دیگر نه‌تنها نمی‌توانند عوارض گمرکی گوشی‌هایشان را با دلار ٤٢۰۰ تومانی بپردازند بلکه باید گمرکی را بر مبنای قیمت ارز سنا پرداخت کنند که تقریبا معادل قیمت بازار آزاد است.

    این تصمیم گمرک به دنبال سوءاستفاده گسترده قاچاقچیان و سودجویان از این قانون گرفته شد. براساس اعلام گمرک در‌ سال٩٧، حدود ٥‌میلیون دستگاه تلفن‌همراه از طریق مسافران وارد کشور شده است. این موضوع درحالی رخ داد که تنها ٢,٥‌میلیون دستگاه موبایل توسط تاجران و از طریق رسمی به کشور وارد شده است. به عبارت دیگر، در ‌سال٩٧ چیزی حدود ٧۰‌درصد موبایل‌های واردشده، از طریق مسافران بوده است.  گمرک زیان ناشی از دورزدن این قانون را چیزی حدود ٤‌هزار‌میلیارد تومان برآورد کرده است.

    داستان از کجا شروع شد؟

    برای مبارزه با قاچاق بی‌رویه تلفن‌همراه هر مسافری می‌توانست با کدملی خودش، تنها یک گوشی را در سامانه گمرک ثبت کند و البته علاوه بر این، معافیت مسافران می‌توانستند به ارزش 80دلار بار مسافرتی با خود به همراه داشته باشند. این معافیت 80دلاری به اضافه حذف مالیات از موبایل مسافری، سودجویان را به فکر بهره‌برداری از شرایط انداخت. قاچاقچیان این‌بار از کدملی مسافران سوءاستفاده کرده و بدون اطلاع آنها، اقدام به واردات گوشی کردند، اما ماجرا به همین‌جا ختم نشد و برخی دیگر از افراد، آگاهانه اقدام به فروش اطلاعات هویتی خود به واردکنندگان کردند که هر دو مورد غیرقانونی شناخته شد؛ چراکه معافیت 80دلاری واردات موبایل تنها برای «مسافران واقعی» و «صرفا استفاده شخصی» درنظر گرفته شده بود.

    آرام، عضو هیأت‌مدیره انجمن واردکنندگان می‌گوید: «در برخی از ماه‌های‌سال که تعداد سفرهای خارجی خیلی کم می‌شد، هر پاسپورت به قیمت ٥۰۰‌هزار تومان هم اجاره می‌شد اما در برخی از روزها و مناسبت‌ها مثل اربعین یا عاشورا و ایام حج که تعداد مسافرهای زیارتی زیاد بود، قیمت اجاره پاسپورت به ٥۰ تا ١۰۰‌هزار تومان می‌رسید.»

    مسافران اربعین می‌توانند گوشی وارد کنند؟

    با شروع راهپیمایی اربعین و سفر میلیونی ایرانیان به عراق، باز هم احتمال  برخی سوء استفاده‌ها شدت گرفت و بهمن طاهرخانی، عضو کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس، نسبت به سوءاستفاده از مسافران کربلا برای ورود گوشی همراه قاچاق به داخل کشور هشدار داد. البته آن‌گونه که معاون فنی گمرک ایران اعلام کرده، براساس مصوبه 22 مهرماه ستاد تنظیم بازار، معافیت 80دلاری برای واردات گوشی مسافری از این بعد منتفی خواهد شد. به گفته آرام، مسافرهای کربلا درصورت واردات موبایل باید ٨۰دلار عوارض ورودی آن را پرداخت کنند.

    تغییر نرخ ارز برای محاسبه حقوق گمرکی

    از سوی دیگر، پیش از این حقوق و عوارض گمرکی تلفن همراه مسافری براساس ارز رسمی (٤٢۰۰۰ ریال) محاسبه می‌شد؛ اما براساس ابلاغیه جدید ستاد مقابله با قاچاق کالا و ارز، از این به بعد حقوق و عوارض گمرکی گوشی تلفن‌همراه مسافری براساس نرخ سامانه سنا محاسبه می‌شود. مهرداد جمال ارونقی در این زمینه نیز گفت: «اعمال نرخ ارز براساس سامانه سنا برای محاسبه حقوق ورودی و مالیات بر ارزش افزوده گوشی تلفن‌همراه مسافری ابلاغ شده است. یک حساب کتاب ساده نشان می‌دهد که ٨۰دلار پیش از ابلاغ این مصوبه معادل ٣٣٦‌هزار تومان بود اما از این پس با احتساب قیمت حدود ١١‌هزار و ٢۰۰ تومانی هر دلار (سنا) واردکنندگان موبایل چیزی حدود ٨٩٦‌هزار تومان باید عوارض پرداخت کنند.» آرام در پاسخ به این‌که با توجه به عوارضی که از این پس واردکنندگان بابت واردات موبایل باید پرداخت کنند، آیا امکان دارد مسافری بخواهد گوشی را از کشورهای همسایه وارد کند، گفت: «گوشی‌هایی که به صورت مسافری وارد می‌شوند، فاقد گارانتی و خدمات پس از فروش هستند. از طرفی با ابلاغ مصوبه جدید گمرک مسافران باید به ازای واردات موبایل چیزی حدود ٨۰۰‌هزار تومان حقوق گمرکی پرداخت کند که صرفه اقتصادی واردات گوشی را به‌طور کامل از بین خواهد برد.»

    حالا اما این خبر تأثیر خاصی هم روی بازار نگذاشته است؛ چراکه به گفته فعالان بازار، موبایل مدت‌هاست ریزش مشتری را تجربه می‌کند.

    آیدین آرام، عضو هیأت‌مدیره انجمن واردکنندگان موبایل هم  می‌گوید: «به دلیل نبود مشتری، بازار هیچ واکنش منفی نسبت به این تصمیم نشان نداده و قیمت‌‎ها تغییری نکرده است.» عضو هیأت‌مدیره انجمن واردکنندگان درباره میزان صرفه واردات گوشی‌های مسافری توضیح می‌دهد: «واردات گوشی مسافری به دلیل پرداخت‌نکردن حقوق گمرکی و سایر هزینه دست‌کم یک‌میلیون تومان ارزان‌تر از واردات رسمی تمام می‌شود. جدای از این، قاچاقچی هیچ مالیاتی را پرداخت نمی‌کند؛ درحالی ‌که شرکت‌های رسمی واردات که به صورت شفاف عمل می‌کنند، همه‌ساله بخش زیادی از درآمد خود را به‌عنوان مالیات به دولت پرداخت می‌کند.»

    او با اشاره به بازار داغ فروش پاسپورت و سیم‌کارت برای رجیستری موبایل مسافری، حالا امیدوار است که جلوی قاچاق موبایلی که تحت عنوان مسافر وارد کشور می‌شد، بسته شود. به گفته این فعال بازار، این مصوبه به تمامی گمرکات کشور ابلاغ شده و چنانچه زائران کربلا قصد ورود گوشی را داشته باشند، باید ٨۰دلار بر مبنای ارز سنا که هم‌اکنون در بازار چیزی حدود ١١‌هزار و ٢۰۰ تومان قیمت دارد، پرداخت کنند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر