راهی برای کنترل قیمت ناشی از رجیستری گوشی

عصر کالا- در شرایطی که آغاز طرح رجیستری تلفن همراه راهی را برای منفعت‌طلبان باز کرد که قیمت گوشی‌ها را با توجیه رجیستر کردن آنها افزایش دهند، فروشگاه‌های اینترنتی که نظارت قانونی روی آنها انجام می‌شود، از افزایش قیمت جلوگیری کرده تا به از بین بردن حباب قیمتی که وزیر ارتباطات هم به آن اشاره کرد، کمک کنند.

راهی برای کنترل قیمت ناشی از رجیستری گوشی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۷ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از ایسنا، با آغاز طرح رجیستری موبایل، شاهد افزایش قیمت گوشی در بازار بودیم. اتفاقی که به گفته مسئولان غیرقانونی بوده و نشان می‌دهد که گروهی از فروشندگان قصد دارند با استفاده از شرایط موجود پول بیشتری به جیب بزنند.

    این موضوع آن‌قدر سروصدا کرد که حتی محمدجواد آذری جهرمی -وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- هم اعلام کرد که بهترین راه، نخریدن گوشی است و بهتر است مردم فعلا از خرید گوشی با قیمت بالاتر خودداری کنند.

    گزارش‌های منتشرشده به این موضوع اشاره می‌کنند که برخی از گوشی‌های بازار از یک تا 20 درصد و بعضا تا 400 هزار تومان افزایش قیمت پیدا کرده‌اند. این افزایش قیمت در گوشی‌های اپل، سامسونگ، سونی، هواوی، ال‌جی، اچ‌تی‌سی و نوکیا بوده است.

    در نهایت با توصیه‌های وزیر مبنی بر دست نگه داشتن خرید موبایل، به نظر می‌رسد که بازار موبایل با کاهش تقاضا برای خرید گوشی مواجه شده و احتمال دارد که این روند تا کاهش پیدا کردن قیمت‌ها ادامه داشته باشد. البته بارها گفته شده که طرح رجیستری موبایل هیچ هزینه‌ای ندارد و در اصل قیمت گوشی‌ها نباید افزایش پیدا کنند.

    با وجود این، طبق اطلاعاتی که از فروشگاه‌های اینترنتی دریافت کردیم، این فروشگاه‌ها افزایش قیمت محسوسی در گوشی‌ها ایجاد نکرده و حتی آن‌ها را با قیمتی ارزان‌تر از بازار می‌فروشند. در واقع در صورتی که واردکننده‌های رسمی گوشی اقدام به افزایش قیمت نکنند، گوشی‌ها در این فروشگاه با قیمتی مناسب‌تر از بازار به‌فروش می‌رسند.

    از سوی دیگر، به نظر می‌رسد استقبال مردم از خرید اینترنتی گوشی بسیار خوب بوده است و این نشان از اعتماد مردم به خرید موبایل قانونی از فروشگاه اینترنتی دارد. در حال حاضر از بین برندهای مهم بازار گوشی، به جز افزایش قیمت جزیی که توسط شرکت‌های واردکننده در دو برند اپل و سامسونگ صورت گرفته، فروشگاه اینترنتی دیجی‌کالا در سایر برندها افزایش قیمت نداشته و اطلاعات به دست آمده از این فروشگاه اینترنتی نشان می‌دهد که از شروع طرح رجیستری اقبال به خرید گوشی تلفن همراه به صورت آنلاین بیشتر شده است.

    همچنین مطابق وعده‌هایی که داده شده مقرر است در روزهای آینده برندهایی که در مرحله اول از رجیستر شدن آنها در شبکه‌های مخابراتی جلوگیری می‌شود، اعلام شوند و پس از آن به صورت گام‌به‌گام و به تدریج همه گوشی‌ها وارد این مرحله شوند.

    بنابراین به نظر می‌رسد با توجه به آمار و ارقام اعلامی از سوی فروشگاه‌های اینترنتی، این مراکز می‌توانند به کنترل قیمت در بازار و از بین بردن حباب قیمتی که به بهانه طرح رجیستری شکل گرفته، کمک کنند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر