مدیرکل صنایع فلزی و لوازم خانگی وزارت صنعت خبر داد:

۲۷ برند لوازم خانگی مجوز رسمی از شرکت‌های مادر اخذ کردند

عصر کالا- مدیرکل صنایع فلزی و لوازم خانگی وزارت صنعت، گفت: طبق آمار ۲۷ شزکت داخلی توانسته‌اند به عنوان نماینده رسمی برندهای مطرح جهان نمایندگی زسمی دریافت کنند.

۲۷ برند لوازم خانگی مجوز رسمی از شرکت‌های مادر اخذ کردند
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۵:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصرکالا» به نقل از میزان، عباس هاشمی با اشاره به وضعیت کنونی صنعت لوازم خانگی کشور، اظهار کرد: در حال حاضر صنعت لوازم خانگی کشور با رشد تولید همراه بوده و در بحث صنایع گازسوز می‌توان گفت در وضعیت فعلی به تامین نیاز 100درصدی رسیده‌ایم و تمام نیاز داخلی از تولیدکنندگان کشور تامین می‌شود.

وی در ارتباط با نقاط قوت و ضعف صنعت لوازم خانگی کشور گفت: وجود فناوری‌های نوین، امکان تامین مواد اولیه، نیروی کار مستعد و جوان و همچنین قطعه‌سازان داخلی از مزیت‌های اصلی این صنعت بوده و از سوی دیگر عمده مشکلاتی که گریبان این صنعت را گرفته است، تعدد واحدهای تولیدی، مقررات، قیمت تمام شده و غیر رقابتی بودن تولیدات داخلی است.

مدیرکل صنایع فلزی و لوازم خانگی وزارت صنعت، افزود: حجم بالای واردات کالا به صورت غیر قانونی و محدودیت زیرساخت های کشور برای توسعه صادرات لوازم خانگی شرایط فعالیت را برای این صنعت سخت کرده، البته باید در نظر داشت که وزارت صنعت با تدوین سند راهبردی، نقاط ضعف و قوت صنعت لوازم خانگی را شناسایی و در صدد رفع مشکل برآمده است.

هاشمی با اشاره به حمایت دولت از مصرف کنندگان اظهار کرد: براساس مصوبه دولت و قانون حمایت از مصرف کنندگان وارد کنندگانی امکان واردات کالا دارند که نماینده رسمی در کشور داشته باشند.

وی ادامه داد: آثار تحریم‌ها همچنان خود را در این صنعت نشان می‌دهد و حجم واردات به صورت قانونی و غیر قانونی بسیار بالا بوده و از سوی مقابل زیرساخت‌های مناسبی از لحاظ فرهنگ سازی و صنایع ریلی و صادراتی باید توسعه یابد.

مدیرکل صنایع فلزی و لوازم خانگی وزارت صنعت در ارتباط با اولویت‌های وزارت صنعت برای توسعه صنعت لوازم خانگی، گفت: وزارت صنعت،معدن و تجارت سیاست رفع نقص و توسعه این صنعت را با توجه به سند راهبردی که تا سال 1404 را دنبال می‌کند که در نهایت منجر به پایین آمدن قیمت کالای تولیدی خواهد شد.

در این نشست عباس هاشمی در واکنش به خبر وساطت وزیر برای یک شرکت خارجی، ادامه داد:  مگر وزارت صنعت بنگاه خیریه است که بخواهد درخواست بخشش کسی را از مسئولین داشته باشد در رابطه با جریمه این شرکت کره ای اعتراضاتی از سوی بخش های مختلف به ویژه خود شرکت مطرح شد که توسط مراجع ذی‌ربط در دست بررسی است.

وی با طرح این پرسش که هدف رسانه ای کردن این موضوع چه بوده است و یا سود خراب کردن یک برند در بازار به جیب چه کسانی می رود گفت: وزیر صنعت در نامه به گمرک در خواست کرده که این موضوع را بررسی کنند که آن ها در پاسخ گفته اند ما در حال بررسی این موضوع هستیم.

هاشمی با تاکید بر این که پاسخ گمرک به نامه وزیر صنعت این بود که اول ما جریمه این شرکت را رسانه ای نکرده ایم گفت: قرار شده اول در کمیته تحقیقات گمرکی و سپس در کمیته تجدد نظر موضوع جریمه این شرکت بررسی شود و اگر در این کمیسیون ها گمرک نتواند به نتیجه نهایی برسد رای نهایی را دیوان عدالت اعلام می کند.

مدیرکل دفتر صنایع فلزی و لوازم خانگی در خصوص میزان تولید در این بخش و قاچاق کالا در بخش لوازم خانگی گفت: تولید کنندگان لوازم خانگی در صنایع لوازم خانگی کوچک در هشت ماه ابتدای امسال حدود 1.8 میلیون دستگاه تولید داشته است. در کولر آبی 650 هزار دستگاه، در بخاری گازی 850 هزار دستگاه، اجاق گاز 900 هزار دستگاه، یخچال 650 هزار دستگاه و چرخ خیاطی 110 هزار دستگاه تولید داشتیم.

هاشمی با اشاره به اینکه در هشت ماهه حدود 5.5 میلیون دستگاه لوازم خانگی تولید شده است گفت: آمار دقیقی از میزان قاچاق در کشور نداریم اما به طور کلی با احتساب میزان نیاز بین 30 تا 40درصد از محصولات موجود در بازار قاچاق است.

وی با اشاره به آمار صادرات و واردات لوازم خانگی گفت:  صادرات محصولات ساخته شده نزدیک به 170 میلیون دلار و واردات 485 میلیون دلار بوده است.

مدیرکل دفتر صنایع فلزی و لوازم خانگی با بیان اینکه 75 درصد میزان واردات مربوط به کولرهای گازی است گفت: بنابراین تولید اسپیلیت از اولویت های سرمایه گذاری وزارت صنعت است و تا شش ماه آینده یک خط تولید وارد شده که راه اندازی می شود.

هاشمی با اشاره به کاهش تولید در هشت ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال 94 گفت: در لوازم خانگی کوچک دو درصد کاهش، کولر آبی 4 درصد کاهش، بخاری گازی 6.5 درصد افزایش، اجاق گاز 3.5 درصد افزایش، یخچال 3.2 درصد افزایش، لباسشویی 2.7 درصد افزایش و چرخ خیاطی با 2.2 درصد افزایش روبرو بوده است. و در مجموع 11 درصد تغییر در رشد داشتیم.

مدیرکل صنایع فلزی و لوازم خانگی وزارت صنعت،در پاسخ به پرسش خبرنگار خبرگزاری میزان مبنی بر تعداد شرکت‌های لوازم خانگی که تا امروز مجوزهای لازم را از شرکت‌های مادر دریافت کرده‌اند و به صورت رسمی در ایران فعالیت می‌کنند اظهارکرد: طبق آمار 27 شزکت داخلی توانسته‌اند به عنوان نماینده رسمی برندهای مطرح جهان نمایندگی زسمی دریافت کنند.
در ادامه این نشست حبیب الله انصاری دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی با بیان این که سود 20 تا 22 درصدی بانکی نمی توان به توسعه صنعت کمکی کند، گفت: علاوه بر سودهای بالای بانکی، واردات بی رویه و تعدد تعرفه ها در کنار نرخ ارز که هر روز با تغییراتی روبرو می‌شود امکان توسعه لوازم خانگی را با مشکلاتی همراه ساخته است.

وی با اشاره به اطلاعیه سازمان حمایت از مصرف کنندگان که در آن تولیدکنندگان لوازم خانگی را تهدید کرده، اظهار کرد: با نوسانات اخیر نرخ ارز قیمت مواد اولیه بالا رفته و سازمان حمایت برای جلوگیری از افزایش قیمت لوازم خانگی به تولید کنندگان اخطار داده که اگر افزایش قیمتی اعمال کنید کالاهای لوازم خانگی را از گروه دو به گروه یک و مشمول قیمت گذاری قرار می گیرد.

دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی با اشاره به اینکه با وجود شرایط رکود صنعت لوازم خانگی گرانفروشی نداشته و با حداقل سود اقدام به فروش محصولات می‌کند، افزود: اطلاعیه سازمان حمایت برای تولیدکنندگان واقعاً سوال برانگیز بوده که چرا اینگونه با تولیدکنندگانی که در این شرایط سخت اقدام به فعالیت می کنند برخورد شده است.

برچسب ها
پورسعیدخلیلی
مطالب مرتبط
مطالب مرتبط بیشتر