خانه تکانی تان را به ما بسپارید

عصر کالا- ماه اسفند آمد و فصل خانه تکانی است،- سنتی دیرین که همواره مورد تاکید و توجه خانواده های ایرانی بوده و هست،- از دیرباز ایرانیان این سنت را پاس داشته و از یک ماه قبل از سال جدید با خانه تکانی به استقبال نوروز می روند.

خانه تکانی تان را به ما بسپارید
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از ایرنا، خانه تکانی یکی از آیین‌های نوروزی است که مردم بیشتر مناطقی که نوروز را جشن می‌گیرند به آن پایبندند در این آیین، تمام خانه و وسایل آن در آستانه نوروز گردگیری، شستشو و تمیز می‌شود. این آیین در کشورهای مختلف از جمله ایران، تاجیکستان، افغانستان و جمهوری آذربایجان برگزار می‌شود.
    با گذشت زمان شیوه خانه تکانی ها تغییر کرده اما اصل داستان که همان تمیز کردن خانه و وسایل درون آن است بر جای خود باقی مانده و کمتر خانواده ایرانی است که خانه تکانی اسفند ماه در آستانه عید نوروز را انجام ندهد. در گذشته قبل از آنکه آپارتمان نشینی گریبان ایرانیان را بگیرد، خانواده های ایرانی فرش ها را در حیاط خانه گسترانده و همه اعضای خانواده به جان فرش می افتادند و بعد به سراغ تمیز کردن خانه و وسائل آن پرداخته و دستی بر سر و صورت خانه کشیده و در پایان با دیدن خانه ای تمیز خستگی از جانشان به در می رفت.
    اما این روزها شیوه خانه تکانی تغییر کرده دیگر از فرش شستن ها در حیاط خانه و آویزان کردن آن ها در پشت بام ها خبری نیست .آن روزگار را اگر کسی به خاطر داشته باشد پلیس به خانواده ها اخطار می داد که مواظب باشید فرش ها از روی پشت بام ها به سرقت نرود، اما دیگر نه آن پشت بام های خانه های ویلایی در کلان شهرها مانده و نه جانی به صاحبان آپارتمان های همین شهرها که در آلودگی شهری و خستگی زندگی روزمره آستین ها را بالا بزنند و تمام موارد خانه تکانی را خود انجام دهند که اگر بخواهند هم نمی شود یک مثالش شستن قالی است که د ر مجتمع های امروزی امکان پذیر نیست.
    امروزه بیشتر خانواده ها مجبورند برای خانه تکانی از کارگرانی استفاده کنند که از سوی شرکت های 'زیرپله ای'خدماتی، معرفی می شوند. بسیاری از کارگران این شرکت ها امین ساختمانی می شوند که به آن ورود می کنند، اما در این میان خلاف این امر عادی نیز وجود دارد.
    هر ساله با نزدیک شدن به ماه بهمن یا اسفند شاهد تشکیل پرونده هایی از نوع سرقت و حتی قتل در قالب نظافتچی هستیم ، افرادی که به عنوان نطافتچی به حریم شخصی افراد راه یافته و با نیت قبلی یا بر اثر وسوسه شدن مرتکب سرقت و در برخی مواقع قتل می شوند.
    با گسترش فناوری ارتباطات، تلگرام و اینستاگرام و سایت های مختلف، شاهد کلاهبرداری های بسیاری در زمینه های مختلف به تناسب اعیاد و مناسبت ها هستیم یکی از این مناسبت ها سنت دیرین خانه تکانی است که فرصتی را برای برخی از افراد سودجو بوجود آورده است.
    از سوی دیگر شاید بر در و دیوار شهرها شاهد تبلیغاتی از این دست بوده اید که برای نظافت خانه با این شماره تماس بگیرید در حالی که پایه اولیه چنین تبلیغاتی سرقت است.
    شاید این روزها پیامک هایی مثل نظاقت منزل و محل کار (خانم و آقا) همراه با شماره تماس... برای شما آشنا باشد و شما نیز بدون هیچ اطلاع و آگاهی با این شماره ها تماس گرفته اما غافل از اینکه ممکن است در چه دامی افتاده باشید.
    یکی از ترفندهای شیادان در این زمینه نصب اطلاعیه بر در و دیوارها است، در حالی که دیوارها همیشه قابل اعتماد نیستند و بهتر است فریب قیمت های پایین را نخورید و تلاش کنید تا از محل های قابل اعتماد کارگر استخدام کنید.
    پلیس در ارتباط با به کار گرفتن کارگران در چنین ایامی همواره توصیه می کند که حین غبار گیری و خانه تکانی به هیچ عنوان منزل را ترک نکنید و بهتر است با کمی دقت در انتخاب افرادی که به عنوان کارگر و نظافتچی به خانه رفت آمد دارند ، مزه عید را در کام خود تلخ نکنید.
    همان طور که پیش از این گفته شد در سال های گذشته پرونده هایی در اسفندماه تشکیل شده است که سارقان حین سرقت در پوشش نظافتچی دست به قتل زده و جان انسان ها را گرفته اند. در این پرونده ها که عمدتا زنان سالخورده قربانی شده اند، افراد به طمع طلا دست به قتل زن خانه زده اند.
    براین اساس پلیس به زنان توصیه می کند در صورت امکان در زمان حضور کارگردر خانه تنها نباشند و از یکی از اعضای خانواده بخواهند که در آن زمان در خانه حضور داشته باشد.
    از سوی دیگر شهروندان به هیچ عنوان نباید به آگهی های فضای مجازی و روزنامه ها مبنی بر ارائه خدمات نظافت توجه کنند و فقط از شرکت های ثبت شده، دارای قدمت و مجاز برای خانه تکانی کمک گرفته و از شرکت های جدید و ناشناخته به هیچ عنوان استفاده نکنند.
    یا در زمان حضور کارگران در خانه به هیچ وجه اشیا و اموال قیمتی را در معرض دید قرار ندهند و مدارک را باید از دسترس دور کرد تا مشکلی پیش نیاید.
    برخی از شهروندان با گرفتن نظافتچی در این ایام شروع به درد دل کردن با این افراد می کنند در حالی که با توجه به توصیه پلیس نباید به هیچ وجه اسرار خانوادگی را بازگو کرده و هیچ اطلاعاتی از اعضای خانواده در اختیار کارگران قرار داد چرا که در صورت گرفتار شدن در دام سارقان یا افراد سودجو، این موضوعات و اطلاعات می تواند بر علیه خانواده و فرد مورد استفاده قرار گرفته و دردسر آفرین شود.

    **موسسه های خدماتی به راحتی در دسترس نیست
    مریم خانمی خانه دار و 45 ساله در مورد شیوه خانه تکانی اش می گوید: همه ساله یکی از خانم هایی که از اقوام است برای نظافت منزلمان می آید و قابل اعتماد است اما در بین دوستان و آشنایان می شناسم افرادی را که به تبلیغات فضای مجازی اعتماد کرده و از کارگرانی برای نظافت منزل استفاده می کنند.
    وی ادامه می دهد: البته به برخی از افراد حق می دهم چون موسسه و مکان شناخته شده ای به این منظور وجود ندارد و اگر هم وجود داشته باشد مردم اطلاع و آگاهی در مورد ان ها ندارند.
    وی می گوید:از سوی دیگر معلوم نیست این کارگران موسسات قابل اعتماد هستند و در صورت اتفاق خاصی کسی در این مورد پاسخگو است.

    **قیمت بالا برای نظافت منزل
    علیرضا از شهروندانی است که به خانه تکانی به عنوان سنتی دیرین پایبند است، می گوید: امسال از سر ناچاری به یکی از تبلیغاتی که در فضای مجازی آمده بود اعتماد کردم و قرار است کارگری آخر هفته برای نظافت به منزلمان بیاید.
    به اکثر شماره هایی که در صفحات تبلیغات برخی از روزنامه ها دراین رابطه وجود داشت زنگ زدم اما به دلیل تراکم کاری در این ماه موفق نشدم کارگری را برای این منظور پیدا کنم از سوی دیگر برخی از موسسات قیمت های بسیار بالایی را به مشتریان خود اعلام می کردند.

    **مراقب موسسات خدماتی غیر قانونی باشید
    سردار محمدرضا مقیمی رئیس پلیس آگاهی نیروی انتظامی گفت: با توجه به نزدیک شدن نوروز، برخی موسسات خدماتی که قانونی نیستند اقدام به اعزام کارگر به منازل برای نظافت خانه ها می کنند که شهروندان باید نسبت به این موسسات هوشیار بوده و از خدمات موسسات قانونی بهره مند شوند.
    وی افزود: این گونه موسسات به صورت خودجوش، تبلیغ می کنند و در فصل خاصی از سال مثل ایام نزدیک به نوروز فعال می شوند.
    وی با بیان اینکه از این دست پرونده ها در پلیس آگاهی بسیار است، گفت: در این پرونده ها ذکر شده که همسر یا پسر، خانمی که به عنوان کارگر از سوی این موسسات برای نظافت اعزام شده اند، گاو صندوق، اشیای قیمتی و طلاجات خانه را شناسایی کرده و اقدام به سرقت کرده است یا در موارد دیگر، فردی حدود دو یا سه سال با خانواده ای کار می کرده و بعد از مدتی قصد داشته به شهر خود بازگردد و حق خود می دانسته که پولی از خانه ای که در آن کار می کرده، ببرد.
    رئیس پلیس آگاهی نیروی انتظامی اضافه کرد: شهروندان باید هوشیار باشند و هر فردی را برای انجام نظافت منزل، نپذیرند و برای این منظور از موسساتی استفاده کنند که کنترل روی افراد زیر نظر خود را دارند، این موسسات ثبت و ضبط شده اند و به صورت قانونی فعالیت می کنند و در مقابل افرادی که به منزل شما می فرستند، پاسخگو هستند.
    سردار مقیمی اضافه کرد: در صورتی که این افراد از سوی موسسات غیر رسمی و غیر قانونی اعزام شوند، در مقابل هر گونه عملکرد این افراد، کسی پاسخگو نیست چرا که این گونه موسسات خودجوش فعال شده ، دو یا سه ماه فعالیت می کنند و بعد تعطیل می شوند در صورتی که موسسات رسمی و ثبت شده پاسخگوی کارمندان خود هستند و اطلاعات ریز کارمندان خود را داشته و نظارت و کنترل دارند.

    **ضرورت استفاده از مراکز معتبر قالیشویی و مجاز
    سرهنگ رضا موذن معاون مبارزه با سرقت پلیس آگاهی ناجا با اشاره به سرقت فرش ها از روی دیوار در روزهای خانه تکانی عید، گفت: اغلب، مشاهده می شود خانواده ها فرش ها و قالیچه های گرانبها و قیمتی خود را پس از شستن ، روی بالکن و دیوار قرار می دهند، بدون توجه به اینکه برخی از منازل، مجاور کوچه و یا ساختمان های نیمه کاره هستند.
    به شهروندان توصیه کرد: برای شستن فرش ها از مراکز معتبر قالیشویی و مجاز استفاده کنند؛ در صورت شستن فرش در منزل بایستی مراقبت لازم جهت جلوگیری از سرقت را مورد توجه قرار دهند.
    وی افزود: با توجه به فرا رسیدن سال نو و ضرورت نیاز به نظافت منزل، متاسفانه برخی از شهروندان برای انجام کارهای منزل بدون هیچ دقت و گزینشی با اتکاء به بروشورها و تبلیغات کوچه و خیابان به افراد ناشناس و برخی از شرکت های فاقد مجوز اعتماد می کنند.
    موذن اظهار کرد: این در حالی است که شهروندان برای انجام نظافت منزل خود باید نیروهای خدماتی شرکت های معتبر و قانونی را بکار گیرند.
    معاون مبارزه با سرقت پلیس آگاهی ناجا گفت:در صورت سوء استفاده و یا سرقت از منزل، با داشتن آدرس شرکت های مزبور، راحت تر می توان با استناد به قرار داد و اجاره نامه از طریق قانونی اقدام کرد.
    این مقام انتظامی یادآور شد: براساس پرونده های موجود، برخی از این افراد سودجو پس از جلب اعتماد و حس همدلی با صاحب منزل در زمان مناسب به تنهایی و یا با همکاری همدستانش، وسایل با ارزش را به سرقت می برند.
    سرهنگ موذن به شهروندان توصیه کرد: هنگام بکارگیری نیروهای خدماتی، شخصا در منزل حضور داشته باشند؛ همچنین اشیاء، اسناد و پول نقد را در جای امن نگهداری و دور از دسترس و محدوده نظافت آنان قرار دهند.

    ** برای خرید از سایت های دارای نماد اعتماد استفاده کنید
    سردار کمال هادیان فر رئیس پلیس فتا با توجه به پایان سال و نزدیک شدن به سال جدید و خریدهای اینترنتی، گفت: بیش از 13 هزار صنف، نماداعتماد دارند و شهروندان از صنف های دارای این نماد و سایت مجازی برای هر گونه خرید یا فروش استفاده کنند تا آسیب نبینند.
    وی افزود: سایت های دارای نماد اعتماد شناسایی و احضار شده اند و پرونده آن ها در اختیار وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار گرفته است و پلیس و اصناف بر فعالیت آن ها نظارت دارند.
    وی افزود: ازسوی دیگر برخی افراد سایت هایی در فضای مجازی ایجاد و فعالیت می کنند در صورتی که نماد اعتماد ندارند.
    رئیس پلیس فتا در مورد هک شدن 120 سایت گفت: این سایت ها، سایت شرکت هایی بودند که توسط شرکت ها ایجاد و رها شده بودند و مشکلات سی ام سی (نوعی مشکل فنی در سایت)داشتند و دی فیس (نوعی حمله اینترنتی که آرم صفحه حک می شود) شده بودند ؛ ضمن اینکه این سایت در واقع ارزش هک شدن را نداشتند و آسان ترین هک در این حوزه را شامل می شدند.
    سردار هادیان فر اضافه کرد: از سال 95 که آن اتفاق برای مرکز امار افتاد(هک شدن این مرکز) شرکت ها و موسسات دارای نقص فنی در فضای مجازی احضار شدند و از انها تعهداتی اخذ شدتا ضعف امنیتی خود را برطرف کنند.
    رئیس پلیس فتا در مورد حذف یکی از کانال ها در تلگرام گفت: وزیر ارتباطات ایمیلی به مدیر تلگرام ارسال کرد و از انجایی که گفته شد این کانال ترویج خشونت می کند، بسته شود.
    وی در مورد نظارت بر تلگرام هم گفت براساس چهار سیاستی که تلگرام تحمیل کرده است از جمله کانال های پورنو و تروریسم روزانه بین 100 تا 200 کانال فعال در این زمین ها را حذف می کنیم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر