حسگرهای ترکیبی؛

راهکار جدید دانشمندان برای هوشمندسازی خانه

عصر کالا: با افزایش مداوم فناوری های هوشمند، ارتباط بین وسایل مختلف در منزل نیز روز به روز ساده تر می شود.

راهکار جدید دانشمندان برای هوشمندسازی خانه
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۹:۰۰
  • حسگرهای ترکیبی؛ راهکار جدید دانشمندان برای هوشمندسازی خانه
  • حسگرهای ترکیبی؛ راهکار جدید دانشمندان برای هوشمندسازی خانه
  • راهکار جدید دانشمندان برای هوشمندسازی خانه

به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از دیحیاتو، در حال حاضر چندین روش برای این کار وجود دارد؛ یکی خرید گجت های هوشمند متنوع است که البته همه آنها باید از یک برند خاص باشند یا حداقل از فناوری زیرساخت مشترکی برای ارتباط با یکدیگر بهره گیرند. در روش دوم می توان از برچسب های ویژه برای هوشمندسازی لوازم خانگی عادی استفاده کرد، اما محققین دانشگاه کارنگی-ملون رویکرد جدیدی را پیشنهاد می کنند.

ده حسگر مختلف روی یک بورد کوچک می توانند انبوهی از داده های محیطی را جمع آوری کنند
این پژوهشگران یک سنسور ترکیبی (Synthetic Sensors) را برای شناسایی تمام ابزارهای موجود در منزل و فعالیت آنها توسعه داده اند. این دستگاه کوچک که فعلاً نمونه اولیه آن ساخته شده، می تواند داده های محیطی متنوعی را جمع آوری نماید. ده حسگر مختلف در این دستگاه به ارزیابی پارامترهایی همچون صدا، رطوبت، نویز الکترومغناطیسی، حرکت، و نور می پردازند. به دلایل امنیتی، محققین از دوربین استفاده نکرده اند.

حسگر ترکیبی مورد بحث با استفاده از الگوریتم های یادگیری ماشین، داده های دریافتی را پردازش نموده و نتیجه را به کاربر اطلاع می دهد. توجه داشته باشید زمانی که درب یخچال باز می شود، مجموعه پدیده های فیزیکی منحصر به فردی را به وجود می آورد. سنسورها می توانند حرکت، روشن شدن چراغ و صدای لولای درب را حس کند. این مجموعه داده کاملاً با باز کردن درب سطل زباله، باز کردن شیر آب یا روشن کردن تستر متفاوت است و به همین دلیل هر وسیله در منزل امضای مخصوص به خود خواهد داشت.

چالش اصلی محققین، نحوه استفاده از داده های جمع آوری شده است
در واقع حسگرهای امروزی به قدری کوچک و پیچیده شده اند که می توانند انبوهی از داده ها را از یک نقطه جمع آوری نمایند؛ بنابراین استفاده بهینه از این اطلاعات به چالش اصلی پیش روی محققین بدل شده و پژوهشگران دانشگاه کارنگی-ملون به خوبی توانسته اند از این داده ها استفاده نمایند. حسگر مورد بحث قابلیت تشخیص چندین فعالیت در آن واحد را نیز دارد، اما فعلاً این ویژگی به درستی عمل نمی کند. در ادامه می توانید ویدیوی عملکرد این سیستم را مشاهده کنید:

گفتنیست ترکیب چنین سنسور همه کاره با دستگاه های هوشمندی همچون گوگل هوم یا محصولات مبتنی بر الکسا می تواند اطلاعات زیادی را در اختیار آنها قرار دهد و تعامل غنی تری را بین کاربر و سیستم هوش مصنوعی به ارمغان آورد.

برچسب ها
پورسعیدخلیلی
مطالب مرتبط
مطالب مرتبط بیشتر