لوسترهای ایرانی جایی در بازارهای خارجی ندارد

عصر کالا- صادرات لوسترهای ایرانی در سال‌های گذشته از نظر وزنی یک سوم و از منظر قیمت بیش از دو برابر کاهش داشته است.

لوسترهای ایرانی جایی در بازارهای خارجی ندارد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۹ دی ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از ایسنا، در شرایطی که در سال 1390 صادرات ما در حوزه لوستر از نظر وزنی 300 کیلوگرم و از نظر ارزش 3.1 میلیون دلار بود، این رقم در سال گذشته از نظر وزنی به 200 کیلوگرم یعنی معادل 0.2 تن کاهش یافته و ارزش آن نیز نسبت به سال 1390 کاهش قابل توجهی داشته و از 3.1 میلیون دلار به 1.4 میلیون دلار رسیده است. با توجه به اینکه وزن صادرات صورت گرفته در هر دو مقطع زمانی نزدیک به یکدیگر به شمار می‌رود، می‌توان نتیجه گرفت که در این سال‌ها ارزش لوستر ایرانی در بازارهای جهانی با کاهش قابل توجه مواجه شده‌ است.

    به استناد آمارهای رسمی ارائه شده، در سال‌های اخیر صنعت لوسترسازی ایران در حوزه صادرات موفقیت چندانی نداشته و می‌توان گفت که در این مدت عراق بزرگترین واردکننده لوسترهای ایرانی بوده و 57 درصد از صادرات لوستر ایرانی به مقصد این کشور همسایه صورت گرفته است.

    پس از آن ارمنستان و آلمان به ترتیب با سهم هفت و شش درصدی در رده‌های بعدی قرار گرفته‌اند و کشورهای امارات متحده عربی و ازبکستان نیز هر یک حدود سه درصد در صادرات لوستر سهم دارند. 24 درصد بازار صادراتی لوسترهای ایرانی نیز دست کشورهای دیگر است.

    واردات لوستر نصف شد

    تولید لوستر در کشور به صورت سنتی صورت می‌گیرد و نسبت به سال‌های گذشته تعداد واحدهای تولیدی فعال در این بخش با کاهش مواجه شده‌ است. از جمله موانع و مشکلاتی که سر راه توسعه صادرات لوستر قرار دارد، بالا رفتن قیمت مواد اولیه از جمله برنز، انواع شمش برنج و ... محسوب می‌شود. همچنین کمبود مواد اولیه از قبیل قطعات رابط، لوله‌های برنجی و ... افزایش هزینه حمل و نقل، برق مصرفی و مواردی از این دست، ناتوانی رقابت در برابر محصولات خارجی، محدودیت در تنوع شکل ظاهری و عدم حضور در بازارهای اروپایی با توجه به پتانسیل‌های بالای این بازار را می‌توان از مشکلاتی دانست که مانع از توسعه صادرات در این بخش شده است.

    مروری بر آمارهای گمرکی گویای این است که واردات انواع لوستر نیز از سال 1390 تا سال 1395 کاهشی بالغ بر 50 درصد داشته و از 4800 تن واردات لوستر با ارزشی بالغ بر 13.3 میلیون دلار در سال 1390  به 2200 تن کالا به ارزش 9.3 میلیون دلار در سال 1395 رسیده است. بر این اساس واردات انواع لوستر حداقل از نظر وزنی بیش از 50 درصد کاهش داشته است.

    جولان لوسترهای چینی در بازار ایران

    عمده کشورهایی که صادرات لوستر به ایران را انجام می‌دهند عبارتند از چین، ترکیه، امارات متحده عربی، کره و ایتالیا. البته در مقاطعی از زمان کشورهایی مانند اسپانیا، نروژ و کره نیز صادراتی در این بخش به ایران داشته‌اند. البته 91 درصد بازار واردات لوستر دست چین بوده و پس از آن ترکیه و امارات متحده عربی هر یک سهمی سه درصدی از این بازار داشته و کشورهایی مانند کره، ایتالیا یا سایر کشورها نیز هر کدام یک درصد بازار لوستر ایران سهم می‌برند.

    اما در سطح دنیا صادرات لوستر در سال‌های 2010 تا 2016 میلادی از نظر ارزش با رشدی مناسب همراه بوده و از 8.3 میلیارد دلار به 14.9 میلیارد دلار رسیده و چین، مکزیک، آلمان، ایتالیا و آمریکا را می‌توان اصلی‌ترین صادرکنندگان لوستر در این سال‌ها دانست.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر