دبیر انجمن لوازم خانگی گفت:

افزایش هزینه تولید لوازم خانگی در پی گران‌فروشی مواد اولیه داخلی

عصر کالا- دبیر انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی گفت: در حال حاضر تولیدکنندگان لوازم خانگی، ورق فولادی و مواد پتروشیمی را در داخل گران‌تر از مواد وارداتی خریداری می‌کنند که این مسئله باعث بالا رفتن قیمت تمام‌شده تولید در کشور شده است.

افزایش هزینه تولید لوازم خانگی در پی گران‌فروشی مواد اولیه داخلی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از فارس، آرمان خالقی اظهار داشت: مواد اولیه مورد نیاز صنعت لوازم خانگی از جمله ورق فولادی و مواد پتروشیمی در داخل گران‌تر از نوع وارداتی آنها است و این در حالی است که قیمت‌گذاری این مواد اولیه از سوی دولت مدیریت می‌شود.

    وی ادامه داد: این مسئله باعث افزایش قیمت تمام‌شده تولید لوازم خانگی در داخل شده و در حالی است که سازمان حمایت انتقاداتی را نسبت به بحث‌های مطرح شده در مورد لزوم افزایش قیمت فروش لوازم خانگی مطرح می‌کند.

    وی با بیان اینکه ممکن است واحدهای صنفی در فروش کالاهای خود با رکود مواجه نباشند، گفت: در حال حاضر کارخانه‌های لوازم خانگی با یک سوم ظرفیت و یا حداکثر با نصف ظرفیت خود فعال هستند و با رکود مواجهند که این فعالیت زیر ظرفیت، توجیه تولید آنها را از بین می‌برد.

    به گفته خالقی، ممکن است وضعیت کارخانه‌های لوازم خانگی نسبت به 5 سال قبل مقداری بهتر شده و تورم قدری کاهش یافته باشد اما رکود همچنان پابرجا است، در این شرایط طی 3 سال گذشته افزایش قیمتی در لوازم خانگی اتفاق نیفتاده اما تورم  سالانه 10 درصدی را شاهد بوده‌ایم که باعث بالا رفتن هزینه تولید شده است.

    وی تصریح کرد: در کنار افزایش قیمت ورق فولادی و مواد پتروشیمی، شاهد افزایش هزینه دستمزد نیروی کار و همچنین قیمت انرژی مصرفی بودیم که در مجموع، نهاده‌های تولید را با رشد قیمت مواجه کرده است.

    دبیر انجمن لوازم خانگی ادامه داد: استدلال مسئولان سازمان حمایت و وزارت صنعت این است که طرح موضوع افزایش قیمت لوازم خانگی از سوی تولیدکنندگان به منظور تحریک تقاضا صورت گرفته در حالی که این طور نیست و قیمت تولید به صورت واقعی رشد داشته است. در عین حال طبق قانون، واحدهای تولیدی لوازم خانگی مشمول قیمت‌گذاری توسط سازمان حمایت نیستند و در صورتی که برای تغییر قیمت تولیداتشان تصمیمی بگیرند می‌توانند موضوع را  جهت اطلاع‌رسانی به سازمان حمایت اعلام کنند، در نتیجه اگر تولیدکنندگان ناچار به افزایش قیمت باشند، این اتفاق خواهد افتاد.

    وی با طرح این سؤال که چرا قیمت مواد اولیه در داخل گران‌تر از قیمت مواد وارداتی است؟ گفت:‌ در صورتی که مواد اولیه با قیمت مناسب به دست تولیدکنندگان برسد و تسهیلات ارزان‌قیمت در اختیار آنها قرار داده شود، قیمت تمام‌شده تولید کاهش خواهد یافت.

    وی در عین حال گفت:‌ تولیدکنندگان داخلی باید طوری محصولاتشان را قیمت‌گذاری کنند که قابلیت رقابت با محصولات خارجی را داشته باشند و از بازار حذف نشوند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر