قیام چینی مقابل کالاهای تقلبی

عصر کالا- اغلب دامنه های اینترنتی که با زیر پا گذاشتن حق بهره برداری و کپی رایت دست به ساخت محصولات تقلبی یا فروش آنها می زنند متعلق به شرکت های چینی هستند،اما در یکسال اخیر دیوان عالی چین و دادستان های ارشد این کشور مالکیت معنوی و حق مولف را جدیتر گرفته‌اند.

قیام چینی مقابل کالاهای تقلبی
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از خبرآنلاین، مدت زمانی است که تقلب یا همان زیر پا گذاشتن حق انحصاری علائم تجاری یا حق مولف، یک کسب وکار گسترده جهانی است. اما گزارشی که اخیرا توسط سازمان توسعه و همکاری های اقتصادی منتشر شده مشخص می کند که با وجود استفاده از فناوری های بالا برای شناسایی اجناس تقلبی و نیز جلوگیری از بازارهای فیزیکی و آنلاین فروش چنین کالایی، این بازار بسیار گسترده تر از آن چیزی است که قبلا تصور می شد.

    آخرین مطالعه ای که در سطح جهانی درباره بازار اجناس تقلبی یا به اصطلاح فیک انجام شــد، با بررسی 34 کشور با بیشترین ثروت در جهان، نشان می دهد که مثلا در سال 2007 ، ارزش تجارت بین مرزی اجناس تقلبی 250 میلیارد دلار معادل 8.1 درصد کل تمام کالاهای جهان بوده، اما در آخرین گزارش که مربوط به نوامبر گذشته است حکایت از آن دارد که این آمار بسیار افزایش یافته و ارزش کالاهای تقلبی مبادله شده در سطح جهان به 416 میلیارد دلار معادل 5.2 درصد کل کالاهای تجارت شده در جهان رسیده است.

    بخشی از این افزایش قابل پیش بینی بود؛ تجارت جهانی نسبت به سال های بحران مالی جهانی احیا شده بود و طبیعی است که تجارت ممنوع نیز به همان میزان رشد داشته باشد. البته بخشی از این بالارفتن آمار اجناس تقلبی جهانی به بالا رفتن کیفیت داده ها و آمار در این باره مربوط است.

    کدام کالاها بیشتر تقلب می شوند؟

    بررسی ها نشان می دهد که افزایش تجارت الکترونیک نیز فروش و انتقال اجناس تقلبی را بسیار راحت تر کرده است؛ تقریبا دوسوم کالاهای مصادره شده این روزها از طریق پست منتقل می شود و اغلب آنها نیز اجناسی هستند که به صورت آنلاین خریده شده اند. محاسبات تعدادی از مصادره های گمرکی در سه سال گذشته نشان می دهد که کفش با بیشترین میزان مشتری رتبه نخست را در میان اجناس تقلبی به خود اختصاص داده است.

    دیگر اجناس محبوب در این زمینه شامل لباس، تجهیزات الکتریکی، کالاهای چرمی و ساعت بوده است. کشوری که بیشترین صدمه را از تجارت بین المللی کالاهای تقلبی دیده، البته آمریکا است. کشور متضرر بعدی، ایتالیا است که به تولید کالای مصرفی لوکس معروف است .

    کندایس لی، معاون سازمان همکاریهای بین المللی ضدتقلب می گوید :« جهانی سازی قاچاقچیان را قادر کرده مبادی رسمی را دور بزنند. از طرفی چارچوب قانونی یا اجبارکننده ای برای مقابله با این مشکل وجود ندارد.»

    سازندگان اجناس تقلبی می توانند بخش هایی از این محصولات را در یک کشور بسازند و آن را در کشور دومی سوار کنند و در کشور سومی بسته بندی کنند؛ بدون اینکه قانون در این کشورها جلوی آنها را بگیرد.

    کارتل های مواد مخدر در آمریکای جنوبی شروع به جابه جایی کالاهای مصرفی تقلبی کرده اند چون این کار بسیار سودآور است و نیازی به رشوه دادن یا قایق های تندرو و هواپیما برای حمل ونقل آنها ندارد.

    رصد کردن ریشه های کالاهای تقلبی یا اجناسی که حق مولف سازنده را زیر پا گذاشته اند در بازار جهانی کار آسانی نیست. معمولا سازندگان و فروشندگان این نوع کالاها در مسیرهای زیگزاگ در سطح دنیا حرکت می کنند.

    افغانستان، سوریه و یمن نیز جزو کشورهای مبدأ برای قاچاق کالاهای تقلبی به شمار می روند.

    آمارها گمرکی نشان می دهد که چین با احتساب هنگ کنگ سازنده 84 درصد موارد تقلبی کشف شده است.گزارش دیگری که در ماه آوریل سال قبل توسط اداره گمرک آمریکا منتشر شد، مشخص کرده که چین بزرگترین منبع ارسال کالاهای تقلبی به این کشور است و بیش از نیمی از کالاهای مصادره شده در گمرک آمریکا به ارزش 35.1 میلیارد دلار در سال مالیاتی اخیر از چین آمده بوده است.

    چین نیز قربانی ورود کالاهای تقلبی

    وقتی که چین حدود 15 سال پیش به سازمان تجارت جهانی پیوست امیدها برای اینکه شرکت های چینی کمتر دست به ساخت اجناس تقلبی بزنند افزایش یافت و این احتمال بیشـتر شـد که شرکت های چینی که خود برندهای شناخته شده و خوبی بودند بتوانند با رعایت کردن حق مولف و حق تولید محصولات، از خود محافظت کنند. اما مسئله اینجا بود که بعد از گذشت سالها، هنوز شرکتهای چینی زیادی وجود دارند که به همان خوبی فیلم های هالیوودی را کپی می کنند که اجناس تقلبی برندهای ایتالیایی را بدون اجازه می سازند. به تدریج وضعیت عوض شده اسـت.

    شرکتهای تولیدکننده برندهای چینی که زمانی در کشور خود شاهد تولید برندهای تقلبی شرکت های غربی بودند، حالا به تدریج خود به قربانی اجناس تقلبی تبدیل می شوند. با این حال، ارزش سهم کالاهای مصادره شده تقلبی چینی از کل کالاهای مصادره شده در کمرگها خیلی کم است و به سختی به یک درصد می رسد

    کالاهای دیگر نیز قربانی همین مسـئله هستند؛ برای نمونه، در ماههای اخیر دولت چین یک کارخانه را کشف کرد که حدود 17 هزار قوطی شیر خشک نوزاد را به صورت تقلبی تولید و در سراسر کشور توزیع کرده بود.

    چیــن در زمینه حقوق مالکیت معنوی و انحصار تجاری پیشرفت های زیادی کرده است؛ مطابق اظهارات کارشناسان حقوقی، دیــوان عالی چین و دادستان های ارشد این کشور مسئله مالکیت معنوی و حق مولف را جدیتر گرفته اند و روندی را برای ثبت کالاهایی که از شرکتهای خارجی خریده می شوند اعمال کرده اند که بتوان از طریق آن، کالاهای تقلبی را شناسایی کرد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر