مهم‌ترین خریداران کالاهای ایرانی در ۸ ماه اول سال کدامند؟

عصر کالا- چین بزرگترین خریدار کالاهای ایرانی در هشت ماهه نخست سال ۱۳۹۶ است.

مهم‌ترین خریداران کالاهای ایرانی در ۸ ماه اول سال کدامند؟
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۹ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از ایسنا، درهشت ماه نخست سال جاری، چین با 5 میلیارد و 748 هزار تومان، عراق با 4 میلیارد و 351 میلیون دلار، امارات با 3 میلیارد و 893 میلیون دلار، کره جنوبی با 2 میلیارد و 747 میلیون دلار و افغانستان با 1 میلیارد و 849 میلیون و دلار به ترتیب در صدر واردکنندگان کالا از ایران قرار دارند.  

    در مجموع صادرات کالاهای ایرانی به چین در هشت ماهه نخست امسال نسبت به سال گذشته 13.51 درصد افزایش یافته است. در بازار عراق هم عملکرد بهتری داشتیم و رشد 6.51 صدم درصدی ثبت شد. صادرات غیرنفتی ایران به کره جنوبی و افغانستان به ترتیب با افزایش 28.12 صدم درصدی و 12.11 صدم درصدی همراه شد و تنها شاهد افت 18.70 صدم درصدی صادرات کشورمان به امارات متحده عربی بوده‌ایم.

    گفتنی است که مجموع تجارت خارجی ایران در هشت ماهه سال 1396 با هشت درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال پیش، به حدود 61 میلیارد دلار رسیده است. 

    از سوی دیگر مجموع صادرات غیرنفتی ایران در هشت ماهه سال‌جاری به 28 میلیارد و 488 میلیون دلار رسیده است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل به میزان 1.21 صدم درصد کاهش داشته است.

    این رقم در ماه گذشته 2.17 صدم درصد بود. ارزش صادرات غیرنفتی ایران در آبان ماه سال‌جاری نسبت به مهرماه یک درصد بهبود یافته است. همچنین متوسط قیمت هر تن کالای صادراتی نیز در مدت یادشده به 363 دلار رسید که 8.4 صدم درصد افزایش داشته است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر