چین و ساخت ابر کامپیوتری جدید که هشت برابر از قویترین مدل موجود قدرتمندتر است

عصر کالا- کشور چین در چند سال اخیر عملکرد خیره کننده ای در زمینه ابر کامپیوترها از خود به نمایش گذاشته است.

چین و ساخت ابر کامپیوتری جدید که هشت برابر از قویترین مدل موجود قدرتمندتر است
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۴ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از دیجیاتو، هفته پیش بود که خبر برتری ابررایانه های این کشور نسبت به سایر کشورها را در دیجیاتو خواندید و حالا خبر می رسد که چین، در حال توسعه ابر کامپیوتر جدیدی است که سال آینده به بهره برداری خواهد رسید.
    ابر کامپیوتر جدید یک کوینتیلیون محاسبه را فقط در یک ثانیه انجام می دهد

    رایانه جدید نیز از سری «Sunway» ابر کامپیوترهای چینی بوده و توسط مرکز ملی ابر کامپیوتر و مرکز ملی تحقیقات موازی مهندسی و فناوری کامپیوتری چین توسعه داده می شود. دستگاه مورد بحث پس از تکمیل، می تواند یک کوینتیلیون (10 به توان 18) محاسبه در ثانیه انجام دهد، که در مقابل قدرتمندترین کامپیوتر موجود یعنی «Sunway TiahuLight» با قدرت 93 ترافلاپ، هشت برابر سریع تر خواهد بود.

    ابر کامپیوتر جدید که همین حالا در «جینان» چین در حال ساخت است، برای تحقیقات علمی در زمینه محیط های دریایی، اطلاعات بیولوژیکی، هوانوردی و هوافضا مورد استفاده قرار خواهد گرفت. به هر حال هرچه قدرت پردازش بیشتر باشد، محاسباتی مانند پیش بینی وضع آب و هوا و تغییرات جوی سریع تر و با دقت بالاتری انجام خواهد شد.

    گفتنی است همانطور که قبلاً اشاره کرده بودیم کشور ژاپن نیز با بودجه 173 میلیون دلاری، قصد تولید ابرکامپیوتری با توان پردازشی 130 ترافلاپ را، برای تصاحب جایگاه نخست فهرست 500 ابر رایانه برتر دنیا داشت که حالا با حرکت جدید چینی ها، باید به مقام دوم لیست اکتفا کند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر