وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد

پرهیز سازمان‌ها و دستگاه‌ها از خرید کالاهای خارجی که مشابه داخلی دارند

عصر کالا- وزارت صنعت در راستای اجرای ماده ۳ قانون «حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی در تأمین نیازهای کشور و تقویت آنها در امر صادرات»فهرست توانمندی‌های داخلی را به‌روزرسانی و در پرتال خود منتشر و اعلام کرد: این وزارتخانه از ثبت سفارش کالاهایی که احکام این قانون در مورد آنها رعایت نشده باشد، جلوگیری خواهد کرد.

پرهیز سازمان‌ها و دستگاه‌ها از خرید کالاهای خارجی که مشابه داخلی دارند
نسخه قابل چاپ
شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از اتاق بازرگانی ایران، وزارت صنعت، معدن و تجارت در راستای اجرای ماده (3) قانون «حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی در تأمین نیازهای کشور و تقویت آنها در امر صادرات» مصوب اول مردادماه 1391 مجلس شورای اسلامی، فهرست کالاها، تجهیزات، لوازم و فراورده‌های ساخت داخل را جهت اطلاع و بهره‌برداری دستگاه‌های موضوع ماده (2) این قانون و عموم مردم اعلام می‌کند.

    این وزارتخانه به‌تازگی فهرست تولیدات و خدمات داخلی درج شده در پرتال این وزارت را با همکاری انجمن‌ها و تشکل‌های مربوطه به‌روزرسانی و در نشانی www.mimt.gov.ir/tavanmandi منتشر کرد.

    در اجرای مفاد قانون فوق‌الذکر (به‌ویژه ماده 4 آن) لازم است سازمان‌ها و شرکت‌ها با مراجعه به فهرست یاد شده، از خرید خارجی کالاها و خدماتی که نام آنها  در فهرست مزبور درج شده است خودداری کرده و همچنین مراقبت و نظارت داشته باشند که پیمانکاران آنها نیز این موضوع را رعایت کنند.

    گفتنی است ماده (5) قانون «حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی در تأمین نیازهای کشور و تقویت آنها در امر صادرات» تأکید دارد: ارجاع کلیه فعالیت‌های خدماتی (فنی و مهندسی)، ساخت، نصب و تأمین کالاهای مورد نیاز، فقط به شرکت‌های ایرانی ذیصلاح مجاز است و در صورت عدم ارائه خدمات و کالاهای مورد نظر از سوی شرکت‌های ایرانی، صرفاً با رعایت ماده (4) قانون مذکور «هماهنگی لازم با وزارت صنعت، معدن و تجارت» می‌توان فعالیت‌های یاد شده را به مشارکت ایرانی – خارجی یا خارجی واگذار کرد.

    وزارت صنعت، معدن و تجارت در نامه‌ای که رونوشت آن به اتاق ایران ارسال شده، اعلام کرده است: به استناد ماده (6) قانون «حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی در تأمین نیازهای کشور و تقویت آنها در امر صادرات»، این وزارتخانه از ثبت سفارش کالاهایی که احکام این قانون در مورد آنها رعایت نشده باشد، جلوگیری خواهد کرد.

    در آدرس اینترنتی  فهرست توانمندی‌های تولیدی و خدماتی داخلی به تفکیک 10 گروه صنعتی منتشر شده است که عبارت‌اند از:

    صنایع خودرو و وسایل نقلیه
    صنایع نساجی و پوشاک
    صنایع ماشین‌سازی و تجهیزات
    صنایع فلزی و لوازم‌خانگی
    صنایع معدنی فلزی
    صنایع معدنی غیرفلزی
    صنایع غذایی ،دارویی و بهداشتی
    صنایع برق و الکترونیک، مخابرات و تجهیزات پزشکی
    صنایع شیمیایی و سلولزی
    صنعت نرم‌افزار

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر