سهم ۷۰ درصدی برندهای خارجی لوازم خانگی از بازار

عصر کالا- نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس، با بیان اینکه بیش از ۷۰ درصد لوازم خانگی موجود در بازار با برندهای خارجی است، گفت: تولید صادرات محور در حوزه لوازم خانگی صورت نمی گیرد.

سهم ۷۰ درصدی برندهای خارجی لوازم خانگی از بازار
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۸:۰۰

    به گزاری پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از خبرگزاری خانه ملت، فریدون احمدی با اشاره به آمار بالای قاچاق لوازم خانگی به کشور، گفت: بسیاری از کارخانه های لوازم خانگی کشور در سایه قاچاق روز افزون ، در سال های اخیر در آستانه تعطیلی قرار گرفته اند.

    نماینده مردم زنجان در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: واردات لوازم خانگی به اندازه محدود و با رعایت حقوق گمرکی مانعی ندارد اما موضوع مهم در این رابطه فراگیر شدن تولیدات خارجی در بازار است که این به تغییر ذائقه مردم منجر شده است.

    احمدی با تاکید بر اینکه ورود لوازم خانگی قاچاق از مبادی رسمی کشور فاجعه است، تصریح کرد: جلوگیری از واردات کالای قاچاق به کشور برای حمایت از تولید داخل لازم است اما اگر هر نوع وارداتی در این حوزه را با در نظر گرفتن دقیق قوانین، ممنوع کنیم ، قاچاق کالا شدت گرفته و بازاری انحصاری در این رابطه همچون بازار خودرو را شاهد خواهیم بود.

    این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان اینکه بسیاری از برندهای کره ای در داخل کشور تولید می شود، افزود: اینکه تمام برندهای خارجی موجود در بازار را کالای وارداتی یا قاچاق بنامیم اشتباه است زیرا بسیاری از این نوع کالا همچون ال جی و سامسونگ در کارخانه های داخلی با کارگران ایرانی تولید می شود.

    وی با تاکید بر اینکه تولید لوازم خانگی در کشور با واردات 50 درصد تجهیزات و لوازم صورت می گیرد، تصریح کرد: تلاش دولت در خصوص ارتقاء صنعت تولید لوازم خانگی باید واردات تکنولوژی باشد تا به این ترتیب بتوانیم تولید با کیفیت و صادرات محور را در دستور کار داشته باشیم.

    تولید داخل هنوز از برند مشخصی رونمایی نکرده است

    احمدی ادامه داد: متاسفانه ناکارآمدی تولید داخل در برند سازی لوازم خانگی، بسیاری از مشکلات را ایجاد کرده و در حال حاضر به دلیل اینکه تولید صادرات‌محور در کشور نداریم، مردم تمایلی به استفاده از تولیدات ملی ندارد و در مورد کیفیت آن ها را مردد هستند.

    خرید و فروش مجازی لوازم خانگی افزایش یافته است

    این نماینده مردم در مجلس دهم، در بخش دیگری از سخنان خود به برخی اظهارنظرها در خصوص رکود حاکم بر بازار لوازم خانگی اشاره کرد و گفت: علی رقم اینکه خیلی از کارشناسان بر وجود رکود در این بازار اتفاق نظر دارند باید گفت در این بازار خرید و فروش به شکل سنتی راکد شده، اما خرید و فروش های الکترونیکی و با استفاده از فضای مجازی رونق دارد.

    احمدی ادامه داد: تغییر و نوسازی لوازم خانگی در خانواده های ایرانی نیز دلیل دیگری بر راکد نبودن بازارهای الکترونیکی لوازم خانگی است.

    آمار دقیقی از میزان قاچاق لوازم خانگی در دست نیست

    وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چند درصد کالاها و لوازم خانگی موجود در بازار قاچاق است، گفت: در این باره اطلاعات و آمار دقیق نبوده و اما همه بر زیاد بودن کالای قاچاق در بازار واقف هستند.

    احمدی تاکید کرد: مسئولان وزارت صنعت باید آمار دقیقی از میزان تولید لوازم خانگی در داخل کشور و همچنین واردات و قاچاق آن استخراج کرده و به کمیسیون صنایع و معادن مجلس بدهند.

    نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: اینکه بگوییم بیش از 70 درصد لوازم خانگی موجود در بازار با برندهای خارجی است صحت دارد و برای کم کردن این میزان باید صنعت تولید لوازم خانگی به سمت تولید با کیفیت و برند سازی حرکت کند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر