همه‌ی آنچه در نمایشگاه MWC ۲۰۱۷ گذشت

عصر کالا- «کنگره‌ی جهانی موبایل» (Mobile World Congress) یکی از بزرگ‌ترین رویدادهای صنعت ساخت گوشی موبایل و گجت‌های هوشمند است که هر سال در شهر بارسلونای اسپانیا برگزار می‌شود.

همه‌ی آنچه در نمایشگاه MWC ۲۰۱۷ گذشت
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرکالا» به نقل از دیجی کالا، امسال هم طبق رسم هرساله در ابتدای نمایشگاه MWC 2017، جمعی از مطرح‌ترین کمپانی‌های فعال در صنعت موبایل از جمله بلک‌بری، ال‌جی، هواوی، سامسونگ، سونی و نوکیا، آخرین دستاوردها و محصولات خود را در کنفرانس‌هایی اختصاصی معرفی کردند. در این مقاله قصد داریم تمام آنچه در مهم‌ترین کنفرانس‌های MWC 2017 گذشت را به طور خلاصه مرور کنیم. اگر در روزهای گذشته فرصت نداشته‌اید با پوشش خبری دیجی‌کالا مگ از MWC 2017 همراه باشید، این مطلب فرصتی مناسب است تا به سرعت با همه‌ی آنچه در نمایشگاه MWC 2017 گذشت آشنا شوید.

    ‌بلک‌بری در نمایشگاه MWC 2017

    بلک‌بری در اولین روز نمایشگاه MWC 2017 گوشی جدیدش به نام «کی‌وان» (Keyone) را معرفی کرد. کی‌وان اولین گوشی بلک‌بری است که توسط شرکت چینی TCL تولید می‌شود. کیبورد کامل فیزیکی که یکی از نمادهای بلک‌بری محسوب می‌شود در طراحی این گوشی حفظ شده است. بلک‌بری کی‌وان گوشی خاص و جذابی به نظر می‌رسد ولی سخت‌افزار شگفت‌انگیزی ندارد. پردازنده‌ی اسنپدراگون 625 در کنار 3 گیگابایت رم، 32 گیگابایت حافظه‌ی داخلی و صفحه‌نمایش 4٫5 اینچ با دقت 1620 در 1081 پیکسل مهم‌ترین مشخصات سخت‌افزاری این گوشی را تشکیل می‌دهند. دوربین اصلی بلک‌بری کی‌وان از سنسور 12 مگاپیکسلی IMX378 سونی در پشت یک لنز با دیافراگم f/2.0 تشکیل شده است. IMX378 همان سنسوری است پیش از این در دوربین گوگل پیکسل استفاده شده بود. البته با توجه به این که عملکرد سریع دوربین و کیفیت عکس‌های گوگل پیکسل رابطه‌ی تنگاتنگی با پردازنده‌ی بسیار قوی و پردازش بسیار عالی آن دارد، نباید از دوربین بلک‌بری کی‌وان انتظار پیکسل را داشته باشیم. بلک‌بری برای کی‌وان از نسخه‌ای نسبتا خالصی از اندروید 7٫1 استفاده کرده است. البته سرویس‌های خاص بلک‌بری مثل مسنجر و تمهیدات امنیتی به این گوشی اضافه شده‌اند.


    ال‌جی در نمایشگاه MWC 2017

    ال‌جی در نمایشگاه MWC 2017 یکی از اولین گوشی‌های پرچم‌دار سال 2017 میلادی را معرفی کرد. البته تقریبا تمام اطلاعات این گوشی پیش از برگزاری کنفرانس لو رفته بود. در واقع LG G6 تنها از نظر نام دنباله‌روی پرچم‌دار قبلی این شرکت یعنی LG G5 است. شرکت ال‌جی پس از تجربه‌ی فروش ناموفق LG G5، پروژه‌ی گوشی‌های ماژولار را به کلی تعطیل کرده و در طراحی G6 تمرکزش را روی ترندهای روز از جمله کم کردن حاشیه‌ی نمایشگر و بدنه‌ی شیشه‌ای گذاشته است. اولین چیزی که در طراحی LG G6 جلب توجه می‌کند، صفحه‌نمایش بسیار بلند (یا بسیار عریض) آن است که نسبت ابعاد غیر معمول 18 به 9 دارد. در LG G6 حاشیه‌های صفحه‌نمایش در هر چهار جهت بسیار باریک شده‌اند. بدین ترتیب ال‌جی موفق شده یک صفحه‌نمایش بزرگ 5٫7 اینچی را در بدنه‌ای که حتی از G5 هم کوچک‌تر است عرضه کند. ال‌جی در طراحی رابط کاربری جدید و اپلیکیشن‌های مختلف هم از صفحه‌نمایش بلند G6 حداکثر بهره را برده است. دوربین دوتایی شاید تنها ویژگی مشترک بین G6 و G5 باشد. البته امسال ال‌جی برای هر دو دوربین معمولی و سوپرواید G6 از سنسور برابر 13 مگاپیکسلی استفاده کرده است. بدین ترتیب در G6 دیگر با یک دوربین اصلی و یک دوربین فرعی روبرو نیستیم و عکس‌هایی که با دو دوربین می‌گیرید کیفیت تقریبا یکسانی خواهند داشت. متاسفانه در LG G6 خبری از پردازنده‌ی جدید اسنپدراگون 835 نخواهد بود. ال‌جی در G6 از یک پردازنده‌ی اسنپدراگون 821 در کنار 4 گیگابایت و 32 گیگابایت حافظه‌ی داخلی استفاده کرده است. باتری G6 بر خلاف G5 قابل تعویض نیست ولی در عوض آن بردار جوان‌تر گواهینامه‌ی IP68 دریافت کرده و در برابر نفوذ آب مقاوم شده است.


    هواوی در نمایشگاه MWC 2017

    هواوی در نمایشگاه MWC 2017 ثابت کرد در ساخت گوشی‌های پرچم‌دارش سیاستی مشابه اپل را پی گرفته است. هواوی P10 محصولی انقلابی نیست؛ در عوض با حفظ عناصر آشنای نسل قبلی، پیشرفت‌های قابل توجهی داشته است. هواوی همچنین نشان داد که علاقه‌ی زیادی به همکاری با برندهای معروف و خوش‌نام دارد. هواوی امسال علاوه بر لایکا، پای دو شرکت «پانتون» (Pantone) و گوپرو (GoPro) را هم به طراحی و ساخت هواوی P10 باز کرده است. پانتون نام شرکت بسیار معتبری است که به طور تخصصی در زمینه‌ی تولید و استانداردسازی رنگ فعالیت می‌کند. هواوی در طراحی دو رنگ آبی و سبز P10 با پانتون همکاری کرده است. گوپرو هم در ساخت بخش‌هایی از الگوریتم هوشمند نرم‌افزار گالری ویدیوهای P10 همکاری داشته. همانند P9، هواوی P10 هم در دو اندازه عرضه می‌شود. مدل اصلی P10 به صفحه‌نمایش 5٫1 اینچی Full HD و نسخه‌ی پلاس آن به صفحه‌نمایش 5٫5 اینچی QHD مجهز شده است. هواوی در P10 و P10 Plus از قوی‌ترین پردازنده‌ی ساخت خودش به نام Kirin 960 بهره گرفته. مدل اصلی چهار گیگابایت رم و 64 گیگابایت حافظه‌ی داخلی و مدل پلاس 6 گیگابایت رم و 128 گیگابایت حافظه‌ی داخلی خواهد داشت. هواوی در هر دوی این مدل‌ها از نسل دوم دوربین دوتایی لایکا استفاده کرده که ترکیبی است از یک سنسور تک‌رنگ 20 مگاپیکسلی و یک سنسور رنگی 12 مگاپیکسلی. دوربین دوتایی هواوی P10 همچنین علی‌رغم بدنه‌ی بسیار باریک این گوشی به لرزشگیر اپتیکال هم مجهز شده. هواوی برای رقابت با اپل در P10 از نام «حالت پرتره» برای قابلیت ثبت تصاویر با پس‌زمینه‌ی تار (بوکه) استفاده کرده است. برخلاف P9، در P10 امکان استفاده از حالت پرتره هنگام عکاسی سیاه‌وسفید هم وجود دارد. هواوی امسال پای برند لایکا را به دوربین سلفی هم باز کرده است. بدین ترتیب دوربین سلفی هواوی P10 بنا بر گفته‌ی هواوی دو برابر بهتر از P9 خواهد بود.


    نوکیا در نمایشگاه MWC 2017

    بسیاری از طرفداران قدیمی نوکیا منتظر حضور این برند در نمایشگاه MWC 2017 بودند. به ویژه خبر معرفی نسخه‌ی جدیدی از گوشی محبوب نوکیا 3310 در نمایشگاه MWC 2017 باعث شده بود تا طرفداران نوکیا بسیار هیجان‌زده شوند. مایکروسافت پس از فراز و نشیب‌های فراوانی که در بخش موبایل داشت، چندی پیش حق تولید گوشی‌های نوکیا را به شرکتی به نام HMD Global واگذار کرد. شرکت HMD Global که اعضای اصلی آن همان مدیران و کارکنان سابق بخش موبایل نوکیا هستند، قصد دارد با تولید گوشی‌های اندرویدی و همکاری تنگاتنگ با گوگل، دوباره اعتبار نام نوکیا را احیا کند. اولین گوشی اندرویدی نوکیا به نام نوکیا 6، پیش از آغاز MWC 2017 معرفی و فروش آن در چین آغاز شده بود. نوکیا در کنفرانس اختصاصی خود در MWC 2017 پیش از هر چیز اعلام کرد که سرانجام عرضه‌ی جهانی گوشی نوکیا 6 را آغاز خواهد کرد. در ادامه دو گوشی کوچک‌تر و ارزان‌تر به نام‌های نوکیا 5 و نوکیا 3 معرفی شد که بنا بر گفته‌ی نوکیا از نظر کیفیت ساخت هیچ تفاوتی با نوکیا 6 نخواهند داشت. هیچ‌کدام از گوشی‌های اندرویدی جدید نوکیا سخت‌افزار قدرتمندی ندارند. مهم‌ترین ویژگی مثبت این گوشی‌ها این است که نوکیا در آن‌ها از اندروید کاملا خالص استفاده می‌کند. نوکیا تصمیم دارد همکاری تنگاتنگی با گوگل داشته باشد تا بتواند به‌روزرسانی‌های ماهانه‌ی امنیتی و نسخه‌های جدید اندروید را به سرعت برای گوشی‌هایش منتشر کند. بدین ترتیب شاید گوشی‌های نوکیا بتوانند جای خالی نکسوس‌ها را پر کنند. نوکیا سرانجام در پایان کنفرانس از نسخه‌ی جدید 3310 هم رونمایی کرد. نوکیا 3310 جدید یک گوشی ساده با صفحه‌نمایش رنگی 2٫4 اینچی است که عناصر اصلی طراحی اولیه را در قالبی جدید بازسازی کرده.


    سامسونگ در نمایشگاه MWC 2017

    تقریبا از قبل قطعی شده بود سامسونگ قصد ندارد گوشی گلکسی S8 را در MWC 2017 معرفی کند. همان‌طور که انتظار می‌رفت سامسونگ در کنفرانس MWC 2017 به جز اشاره‌ای کوتاه، چیزی از گلکسی S8 نگفت و بیشتر زمانش را به معرفی تبلت‌های جدید اندرویدی و ویندوزی اختصاص داد. در این کنفرانس نسل جدید تبلت‌های اندروید سامسونگ با نام گلکسی تب S3 معرفی شد. گلکسی تب S3 با صفحه‌نمایش 9٫7 اینچی و پشتیبانی از قلم و صفحه‌کلید قرار است مستقیما با آیپد پروی اپل رقابت کند. این تبلت اندرویدی علاوه بر سخت‌افزار بسیار قدرتمند به ویژگی‌های جالب دیگری از جمله صفحه‌نمایش AMOLED با تکنولوژی HDR و بلندگوهای چهارتایی هوشمند ساخت AKG هم مجهز است. اما سامسونگ رقابت با مایکروسافت را هم فراموش نکرده بود. سامسونگ امسال نسل جدید تبلت‌های ویندوزی خود را با نام گلکسی بوک روانه‌ی بازار خواهد کرد. گلکسی بوک در دو مدل 10 و 12 اینچی با پردازنده‌های Core m3 و Core i5 اینتل ساخته شده است. هر دو مدل گلکسی بوک به 8 گیگابایت رم مجهز هستند و همراه آن‌ها صفحه‌کلید بهبود یافته و قلم مخصوص سامسونگ عرضه می‌شود.


    سونی در نمایشگاه MWC 2017

    سونی در نمایشگاه MWC 2017 و در کنفرانس ویژه‌ی خود از دو پرچم‌دار جدیدش به نام‌های اکسپریا XZ پرمیوم و اکسپریا XZs در کنار دو گوشی میان‌رده به نام‌های اکسپریا XA1 و اکسپریا XA1 Ultra رونمایی کرد. اکسپریا XZ پرمیوم به صفحه نمایش 5٫5 اینچی با دقت 4K و اکسپریا XZs به صفحه نمایش 5٫2 اینچی با دقت فول اچ‌دی مجهز شده است. مهم‌ترین ویژگی مشترک این دو گوشی دوربین جدید آن‌ها است که به گفته‌ی سونی می‌تواند ویدیوهای اسلوموشن را با سرعت 960 فریم در ثانیه ضبط کند. بدین ترتیب ویدیوهای اسلوموشن ضبط شده با دو گوشی اکسپریا XZ پرمیوم و اکسپریا XZs تقریبا چهار برابر از بهترین گوشی‌های حال حاضر بازار آهسته‌تر خواهد بود. این دوربین همچنین به «شاتر ضد اعوجاج» مجهز شده است. ویدیوهای اسلوموشن این گوشی‌ها با رزولوشن 720p ضبط می‌شوند. سونی اکسپریا XZ پرمیوم قرار است با پردازنده‌ی اسنپدراگون 835 روانه‌ی بازار شود. احتمالا به همین دلیل است که عرضه‌ی آن تا اواخر بهار به تعویق خواهد افتاد. در کنار این پردازنده 4 گیگابایت رم قرار گرفته است و اندروید نوقا این مجموعه را مدیریت می‌کند. دقت تصویر 4K بار دیگر در این گوشی استفاده شده، ولی این بار روی پنل بسیار بهتری که از نمایش تصاویر HDR هم پشتیبانی می‌کند. اما گوشی سونی اکسپریا XZs در واقع همان اکسپریا XZ است که تنها به دوربین جدید سونی به نام «موشن آی» (Motion Eye) مجهز شده. بنابراین در اکسپریا XZs همان صفحه‌نمایش 5٫2 اینچی 1080p و پردازنده‌ی اسنپدراگون 820 را خواهیم دید. دوربین سونی اکسپریا XZs از یک سنسور 19 مگاپیسکلی تشکیل شده که پشت یک لنز با دیافراگم f/2.0 و زاویه دید معادل 25 میلی‌متر قرار دارد. این دوربین به فوکوس خودکار «پیشگویانه» (Predictive) و لیرزی مجهز است و سنسور RGBC-IR آن کمک می‌کند تا رنگ‌ها به شکلی کاملا طبیعی ثبت شوند. این دوربین توانایی ضبط کردن ویدیوهای 4K را دارد و از لرزشگیر دیجیتال 5 جهته بهره می‌برد. دوربین سلفی هر دو گوشی اکسپریا XZ پرمیوم و اکسپریا XZs از اکسپریا XZ گرفته شده است. اما دو گوشی میان‌رده‌ی اکسپریا XA1 و اکسپریا XA1 Ultra در واقع مدل‌های بهبود یافته‌ی نسل اول خانواده‌ی XA هستند. اکسپریا XA1 به صفحه‌نمایش 5 اینچی HD مجهز است و اکسپریا XA1 Ultra از صفحه‌نمایش 6 اینچ Full HD بهره می‌برد. هر دوی این مدل‌ها به تراشه‌ی مدیاتک Helio P20 مجهز شده‌اند و دوربین 23 مگاپیکسلی روی آن‌ها قرار گرفته است.

    MWC 2017

    سری G جزو پرفروش‌ترین گوشی‌هایی هستند که با برند موتورولا تولید می‌شود. به طور معمول گوشی‌های سری G با وجود قیمت مناسبی که دارند به عنوان گوشی‌های خوب و باکیفیت شناخته می‌شوند. لنوو در نمایشگاه MWC 2017 جدیدترین اعضای خانواده‌ی موتو G را معرفی کرد؛ دو گوشی جدید به نام‌های موتو G5 و موتو G5 پلاس که هر دو با بدنه‌ی آلومینیومی و سیستم‌عامل اندروید 7 راهی بازار خواهند شد. موتو G5 به صفحه‌نمایش 5 اینچی Full HD و موتو G5 پلاس به صفحه‌نمایش 5٫2 اینچی Full HD مجهز شده است. از نظر سخت افزاری گوشی موتو G5 کمی از مدل G5 پلاس ضعیف‌تر است. مدل موتو G5 با تراشه‌ی اسنپدراگون 430 راهی بازار می‌شود و گوشی موتو G5 پلاس با تراشه‌ی اسنپدراگون 625 در اختیار کاربران قرار می‌گیرد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر