فرصت طلایی برای بازی‌سازان داخلی

عصر کالا- مشاور امور بین‌الملل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای همایش بین‌المللی TGC را فرصتی برای تعامل بازی‌سازهای داخلی با صنعت بازی‌سازی دنیا می‌داند و معتقد است این رویداد به بازی‌سازهای داخلی این امکان را می‌دهد که با استانداردهای نشر در بازار بین‌المللی آشنا شوند و محصولات خود را به مارکت‌های جهانی و صادرات نزدیک‌تر کنند.

فرصت طلایی برای بازی‌سازان داخلی
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از ایسنا، مهرداد آشتیانی رویداد TGC را پل ارتباطی بین بازی‌سازی خاورمیانه‌ و ایران و صنعت بازی‌سازی دنیا دانست و گفت: بنیاد ملی بازی‌های یارانه‌ای همایش بین‌المللی  TGC یا  Tehran Game Conventionرا با یک هدف برگزار می‌کند و آن این است که برای اولین بار یک تعامل بین‌المللی گسترده بین بازی‌سازهای داخلی و بازی‌سازهای تراز اول بین‌المللی ایجاد کند. این کار به جذب سرمایه‌گذاری، حرکت به سمت همکاری‌های مشترک، ایجاد فضا برای محیط‌های کسب و کار شرکت‌ها و نشر بازی‌های ایرانی در خارج کمک می‌کند.

    وی به عنوان مدیر پروژه TGC با اشاره به فضای کسب و کار یا Business Area به عنوان بخشی دیگر از رویداد بیان کرد: بدین ترتیب خریداران یا ناشران بین‌المللی با هدف کمک به نشر محصولات ایرانی در بازار بین‌المللی حضور می‌یابند و می‌توانند به ما کمک کنند صادرات بازی و همین‌طور جذب سرمایه‌گذاری خارجی داشته باشیم. این نخستین بار است که ما یک پنل با هدف فرصت‌های سرمایه‌گذاری تحت بازی داریم ، بدین ترتیب چندین سرمایه‌گذار بزرگ کشور با چند سرمایه‌گذار خارجی درباره فرصت‌های سرمایه‌گذاری بازدید بخصوص در ایران به گفت‌وگو و اشتراک تجربه می‌پردازند.

    مشاور امور بین‌الملل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای با بیان اینکه یکی از بزرگترین چالش‌های بازی‌سازان ایرانی این است که نمی‌دانند بازی‌شان باید چه شاخصه‌ای داشته باشد که مناسب نشر بین‌المللی باشد و اصطلاحا ناشرین خارجی به دنبال چطور بازی‌هایی هستند، افزود: ما دیگر به مارکت به عنوان مارکت داخل و خارج نگاه نمی‌کنیم. این مارکت به مرور به یک مارکت پیوسته تبدیل می‌شود که مارکت ایران هم بخشی از آن است. بازی‌سازهای ما نیز به مرور با نگاه به مارکت بین‌المللی بازی می‌سازند که ایران هم بخشی از آن است.

    آشتیانی در ادامه با بیان اینکه هدف‌گذاری ساخت بازی به نحوی است که ساخت بازی داخلی نیز به تدریج به بازی بین‌المللی نزدیک می‌شود، اظهار کرد: ظرفیت مارکت داخلی ما محدود است و در نتیجه برگشت سرمایه از نشر بازی در این مارکت نیز محدود است. به همین خاطر اغلب بازی‌سازهای پیشروی ما کم‌کم هدف را روی مارکت بین‌المللی می‌گذارند که بازگشت سرمایه خوبی برایشان داشته باشد که در کنار آن در مارکت ایران هم نشر پیدا می‌کند.

    مدیر پروژه TGC اظهار کرد: این نمایشگاه می‌تواند به بازی‌سازها کمک را بکند که دریابند در ذهن ناشران و سرمایه‌گذاران خارجی برای نشر یک محصول در فضای بین‌المللی چه می‌گذرد و چه پارامترهایی برای آنها اهمیت دارد. اینکه یک بازی چه استانداردهایی باید داشته باشد و نظرات و پیشنهادهایشان برای بهبود بازی‌های ما جهت نشر در بازار بین‌المللی چیست. همه این موارد کمک می‌کند به اینکه محصولات ما به مرور زمان بیشتر به مارکت‌های جهانی نزدیک شود.

    وی با بیان اینکه TGC از 60 سخنرانی در دو روز تشکیل شده است که در پنج ترک موازی طراحی بازی، فنی، هنری، مدیریت پروژه و توسعه کسب و کاربازی برگزار می‌شود، گفت: از این 60 سخنرانی بیش از 40 مورد سخنرانان تراز اول بین‌المللی هستند که تجربیات ساخت بازی خود را با ما در میان می‌گذارند. امیدواریم بازی‌سازان خوب داخلی بتوانند در این رویداد از این تجربیات استفاده کنند. 20 سخنران نیز از بهترین بازی‌سازان داخلی هستند که از طریق فراخوان بنیاد و توسط هیات مشاورین انتخاب شدند.

    آشتیانی در پایان خاطرنشان کرد: این رویداد اولین تجربه بنیاد با این مقیاس است و پیش از این تجربه مشابهی در این حوزه نداشتیم. بخشی از این رویداد به ملاقات‌های تجاری اختصاص دارد که در آن شرکت بازی‌سازی، جلسه برگزار می‌کنند که می‌تواند به قراردادهای تجاری منتهی شود. رویداد TGC، 15 و 16 تیرماه در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار می‌شود. امیدواریم این رویدادها برای بازی‌سازها مفید باشد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر