رجیستری و تمایل تولیدکنندگان به حضور در بازار تلفن همراه

عصر کالا- اجرایی شدن طرح کددار کردن گوشی های تلفن همراه یا همان رجیستری علاوه بر مزیت هایی که در ساماندهی واردات آن داشته، علاقه تولیدکنندگان را نیز برای حضور قانونی در بازارهای کشور بیشتر کرده است.

رجیستری و تمایل تولیدکنندگان به حضور در بازار تلفن همراه
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از ایرنا، واردات رسمی تلفن همراه به کشور بر اساس آمارهای گمرک و با اجرای طرح رجیستری افزایش قابل توجهی داشت به گونه ای که درآمد گمرکی از این محل را در 11 ماهه امسال نسبت به مدت مشابه پارسال 150 درصد رشد داده است.

    این افزایش واردات رسمی بیانگر آن است که به گفته برخی فروشندگان گوشی های تلفن همراه، کشورهای تولیدکننده گوشی اکنون تمایل بیشتری برای حضور شفاف در بازارهای کشورمان دارند.

    بر اساس آخرین آمار گمرک، حجم واردات تلفن همراه از مبادی رسمی به کشور در 11 ماهه امسال نسبت به مدت مشابه پارسال 93 درصد رشد کرده است.

    طرح رجیستری به عنوان مهمترین طرح مبارزه با گوشی های قاچاق از مهر ماه امسال در حال اجراست بررسی ها نشان می دهد درآمد های گمرک از محل واردات قانونی گوشی تلفن همراه در 9 ماهه امسال 150 درصد رشد داشته است.

    هرچند در ابتدای اجرای این طرح، سودجویان و مخالفان، تلاش کردند تا افزایش قیمت گوشی های تلفن همراه را دلیل اجرای این طرح عنوان کنند و مانع از اجرای موفقیت آمیز این پروژه شوند، اما با گام‌های محکم و موثر وزارت ارتباطات و همچنین ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و سایر دستگاه های مرتبط، این طرح به خوبی در حال اجراست.

    تاکنون گوشی های شرکت اپل، گوگل، بلک بری، موتورولا، ال جی، نوکیا، سونی، تکنو، هوآووی و دو مدل جدید گوشی سامسونگ مشمول این طرح شده اند و بقیه مدل های شرکت سامسونگ این مدل گوشی به گفته وزیر ارتباطات از 15 فروردین اجرا می شود.

    مدیر ارشد فروش گوشی های تلفن همراه که در ایران نمایندگی دارد، با استقبال از اجرای طرح رجیستری آن را عاملی دانست که سبب می شود این شرکت بتواند بهتر و شفاف تر محصولات خود را به مصرف کنندگان ایرانی ارائه دهد و با شکل دادن زنجیره ای مطمئن از فروش و خدمات پس از فروش آن، رضایت مشتریان را تامین کند.

    علیرضا توسلی گفت: اجرای طرح رجیستری برای دو مدل جدید این شرکت که به تازگی به بازار عرضه شده اند، به دستور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات قبل آغاز سال جدید عملیاتی شد کمک خواهد کرد در این محصولات ثبات قیمت داشته باشیم.

    توسلی اظهار داشت: تعداد تامین کنندگان گوشی های مورد نیاز ایران را از سه تامین کننده فعلی به 30 تامین کننده افزایش خواهیم داد تا بازار با کمبود مواجه نشود.

    وی ادامه داد: اکنون سامسونگ تمایل بیشتری برای حضور در ایران دارد زیرا شفافیت ایجاد شده باعث از بین رفتن افرادی می شود که در بازار آشفته به فکر سودهای غیر عادی بودند و اکنون با واردات رسمی دست آنان کوتاه خواهد شد.

    گزارش گمرک نشان می دهد از ابتدای امسال تا پایان بهمن 2 میلیون و 648 هزار دستگاه گوشی تلفن همراه به ارزش 419 میلیون و 651 هزار دلار به کشور وارد شده است در حالی که در 11 ماهه سال گذشته یک میلیون و 440 هزار دستگاه گوشی تلفن همراه به ارزش 217 میلیون و 34 هزار دلار به طور رسمی از مبادی گمرک به کشور وارد شده بود.

    بررسی ها از تاثیرات مثبت طرح رجیستری بر کاهش قاچاق گوشی های تلفن همراه و افزایش تمایل شرکت های تولید کننده برای حضور قانونی در بازارحکایت دارد.

    آمارها نشان می دهد تنها در نشان تجاری آیفون ساخت شرکت اپل با رشد واردات قانونی به میزان 600درصد مواجه شده ایم.

    قاچاق کالا سالیانه بیش از 30 هزار میلیارد ریال به منابع کشور آسیب می‌رساند اما درآمدی که محل واردات رسمی نصیب دولت می‌شود، در طول سال شاید به اندازه بودجه کامل یک وزارتخانه باشد که دولت با آن می‌تواند برای امور مختلف خود برنامه‌ریزی کند.

    رییس انجمن واردکنندگان گوشی‌های تلفن همراه درباره مزایای اجرای طرح رجیستری گوشی‌های تلفن همراه، گفت: منفعت اعمال رجیستری در وهله اول نصیب مصرف‌کنندگان می‌شود؛ زیرا بعد از اجرای این طرح خدمات پس از فروش گوشی‌های موبایل تقویت خواهد شد و همچنین برخی از کالاهایی که به صورت قاچاق وارد می‌شوند، به دلایل مختلف روی سلامت مردم هم اثر منفی می‌گذارد، زیرا کالاهای قاچاق در زمینه استاندارد بودن، مورد آزمایش قرار نمی گیرند.

    حبیب الله حقیقی، رییس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیز با اشاره به اجرای موفقیت آمیز این طرح و با بیان اینکه طرح رجیستری باید دقیق، بدون ایجاد مشکل و هزینه برای مردم اجرایی شود، گفت: در مورد این طرح گام‌های محکم و موثری برداشته شده و مشکل عمده ای در میان نیست.

    حسین فلاح جوشقانی رییس سازمان تنظیم مقررات رادیویی هم با اشاره به اینکه 120 میلیون سیم کارت در کشور وجود دارد که 80 میلیون آن فعال است، گفت: در حال ایجاد بانک اطلاعاتی کاملی از شناسه های تلفن همراه (IMEI) موجود هستیم.

    فلاح با بیان نیازمندی‌ها و انتظارات این طرح، تصریح کرده است: این طرح به نحوی اجرا خواهد شد تا کمترین تاثیر بر کاربران شبکه و اپراتورهای تلفن همراه داشته باشد و از هرگونه پیچیدگی پرهیز شود.

    با اجرای طرح موفقیت آمیز رجیستری، بسیاری از مصرف کنندگان گوشی ابراز رضایتمندی و اطمینان خاطر می کنند.

    فرار از ارائه خدمات پس از فروش گوشی‌های موبایل از شایعترین انتقادات خریداران گوشی بود و انتظار می رود با گذشت زمان اثرات موفقیت آمیز این طرح بیشتر مشاهده شود.

    تقاضای سالیانه تلفن همراه در کشور بالغ بر 9 میلیون دستگاه برآورد می شود که طبق بررسی نهادهای ذی ربط در سال های گذشته تنها 2 میلیون و 300 هزار دستگاه آن به طور رسمی و یا همراه مسافر وارد کشور می شود.

    انتظار می رود با شفاف شدن بازار تلفن همراه کشور و نیز عطش جامعه جوان ایران برای بهره گیری از آخرین فناوری های نوین در این صنعت، سازندگان این محصول برای حضور بلندمدت تر در بازار کشورمان، گزینه تولید در ایران و حتی تبدیل ایران به مرکز منطقه ای تولیدات خود را در دستور کار قرار دهند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر