تولید کالاهای آرایشی و بهداشتی با فناوری نانو

عصر کالا- پژوهشگران دانشگاه صنعتی امیرکبیر با تولید نانولوله‌های پپتیدی روشی را برای تولید کالاهای بهداشتی ارائه کرد.

تولید کالاهای آرایشی و بهداشتی با فناوری نانو
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از مهر، مینا شاکری مجری طرح با بیان اینکه این تحقیق با عنوان «سنتز نانو لوله‌های حامل پپتیدی به منظور تولید کالای بهداشتی» اجرایی شد،‌ گفت: استفاده از مواد طبیعی زیست سازگار و زیست تخریب پذیر برای تولید کالای بهداشتی به منظور کاهش خطرات مواد مصنوعی هدف اجرای این مطالعات بوده است.

    وی خاطر نشان کرد: در این تحقیق موفق به تولید پدهای آرایشی شدیم که در آنها از ترکیب نانو لوله‌های پپتیدی به عنوان یک نانو حامل طبیعی و یک ماده موثر برای پوست انسان شدیم.

    شاکری با بیان اینکه برای تولید این حامل طبیعی در ابتدا محلول پپتیدی تهیه شد و سپس موفق به سنتز نانو لوله‌های پپتیدی شدیم، اظهار کرد: با بارگذاری ماده موثر برای پوست در نانو لوله‌ها، اقدام به بارگذاری نانو حامل‌ها بر روی روی کالای پنبه‌ای شد.

    این محقق  بررسی رهاسازی آسکوربیک اسید به عنوان یک ماده موثر برای پوست از نانو حامل‌های پپتیدی را از دیگر مراحل اجرای این پروژه نام برد و خاطر نشان کرد: در نهایت با استفاده از نانو لوله‌های پپتیدی منسوجات آرایشی – بهداشتی تولید شد.

    شاکری زیست سازگاری، زیست تخریب پذیری، استفاده از روش خودآرایی به عنوان یک روش نسبتا کم هزینه که به صورت خود به خودی انجام می‌شود را از مزایای نانو لوله‌های حامل پپتیدی ذکر کرد.

    وی اضافه کرد: روش نسبتا آسان و کم هزینه با قابلیت تولید منسوجات بهداشتی، استفاده از مقدار کم مواد نانو مقیاس و دستیابی به خصوصیات مطلوب از دیگر مزایای محصول نهایی تولید شده به شمار می‌رود.

    این پژوهش به راهنمایی دکتر ناهید همتی نژاد، دکتر آزاده بشری در دانشکده مهندسی نساجی دانشگاه امیرکبیر اجرایی شد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر